برگزاری رویداد عظیم تانا در حوزه "صنایع خلاق و فرهنگی"


نخستین رویداد "تانا صنایع خلاق و فرهنگی" استان خراسان رضوی روز چهارشنبه با موضوع چالش‌های اولویت‌دار صنایع خلاق فرهنگی این استان درپلرک علم و فناوری خراسان برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری خراسان رضوی، روز چهارشنبه بیستم مهر ماه، پنجمین گام تانا استان خراسان و سومین نشست تخصصی تانا (توسعه و ارتقاء زیست بوم نوآوری استان) در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی،  با حضور مدیران استانی، صاحبان ایده و شرکت‌های فناور و دانش بنیان در زنجیره تولید و توزیع برگزار شد و شرکت‌هایی گرد هم آمده بودند که تلاش داشتند علاوه بر اشتغالزایی، به رشد و توسعه پایدار در صنایع فرهنگی کمک کنند.

در این نشست دکتر میرزائی رئیس پارک علم و فناوری خراسان ضمن تبریک هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم گفت: پیرو تاکیدات هوشمندانه رهبر انقلاب (مدظله العالی) از جمله در پاسخ به مرقومه ی معاونت علمی به شماره‌ی ۱۱/۸۱۷۶۵ مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۲۶ مبنی بر ضریب اهمیت فوق العاده ی صنایع خلاق و فرهنگی در عرصه های متنوع ، همچنین فرصت همسویی قوا و ارگان های استانی در شرایط فعلی و نیز در جهت تحقق شاخص های فرمان سال: "تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین" با توجه به حضور ما در مشهدالرضا: قطب فرهنگی جهان اسلام که سرشار از پتانسیل ها و سرمایه انسانی فوق العاده است، برنامه ریزی و طرح ریزی خوبی برای اجرای صحیح اقدام ملی تانا درلایه استانی داشته ایم و این رویداد با حمایت معنوی معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استانداری خراسان رضوی، قرارگاه اقتصاد دانش بنیان، پارک علم و فناوری استان خراسان، آستان قدس رضوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، شهرداری مشهد، شرکت کسب و کار رضوی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جمع کثیری از تشکل های فرهنگی و انجمن ها و اهالی زیست بوم فرهنگ و هنر و صنایع خلاق خراسان رضوی به انجام رسیده است.

همچنین در ادامه حجت الاسلام همتی فر معاون مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در سال‌های گذشته ارتباطی بین دانشگاه و صنعت وجود نداشت و شرکت‌های دانش بنیان نتوانستند ارتباط دقیق با صنعت برقرار کنند.
وی با اشاره به اسناد بالادستی و مطرح شده از سوی رهبر انقلاب گفت: اگر باورهایمان براساس این اسناد برنامه ریزی شود، موفق خواهیم بود. ما در سازمان تبلیغات اسلامی استان تلاش کردیم ارتباط بین اقتصاد و فرهنگ و علم و فرهنگ را برقرار کنیم.

محمد حسین زاده نیز گفت: فرصت تانا برای مشهدی‌ها متفاوت است، زیرا با وجود ۳۰ میلیون زائر در مشهد بزرگتریین بازار محصولات فرهنگی را داریم.
به گفته وی، محصولات و سوغات فرهنگی باید در کنار نبات و زعفران به زائران ارائه شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه شرایط فعلی ما در حوزه فرهنگ با ۲۰ گذشته بسیار متفاوت است، ادامه داد: در حوزه فرهنگی رشد‌های بسیار خوبی داشتیم، اما در زمینه فرهنگ ایرانی-اسلامی رشد خوبی نداشتیم.
وی گفت: اگر در کار‌ها و تولیدات نگاه خلاق داشته باشیم فروش محصولات فرهنگی ما افزایش خواهد یافت. به صورت سالانه ۵ میلیون زائر خارجی به مشهد سفر می‌کنند لذا نگاه شما می‌تواند بازاری بالغ بر ۱.۵ میلیارد مسلمان در جهان پوشش می‌دهد.
در ادامه این جلسه حجت الاسلام مهدوی نسب، مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رازماندگاری فعالیت‌ها در بروز بودن است. حتی خداوند متعال دین را بروز کرد و بعد از این دین، دین دیگری نخواهد آمد.
به گفته وی، ما در فرهنگ و صنعت نیاز به بروزرسانی داریم. جامعه دانشگاهی علم تولید می‌کند و صنایع ما به علم نیاز دارد؛ لذا پلی که می‌تواند علم را به صنایع متصل کند، پارک علم و فناوری است.
وی تاکید کرد: نسل جدید نیاز به ادبیات جدید در فرهنگ و تربیت دارد بنابراین برگزاری چنین جلسات و همایش‌هایی با نگاه خاص به مسئله فرهنگ قابل تقدیر است.

رویداد "تانا صنایع خلاق و فرهنگی"، نخستین رویداد استانی صنایع خلاق و فرهنگی بود که توسط پارک علم و فناوری و اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی برگزار شد و در آن، ۱۵۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی شرکت کردند.



لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری خراسان رضوی

منبع خبر

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی

پارک علم و فناوری خراسان رضوی یک پارک علم و فناوری در شهر مشهد می باشد

    نظرات