راهکارهایی برای رشد شخصیت و هوش هیجانی کارآفرینان

راهکارهایی برای رشد شخصیت و هوش هیجانی کارآفرینان

در دهه‌های اخیر، رشد شخصیت و هوش هیجانی کارآفرینان از سوی محققان برجسته بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

اکوسیستم - کارآفرینان می‌توانند تا حد زیادی روی جامعه تاثیر بگذارند؛ به همین دلیل زمانی که یک کارآفرین به رشد شخصیت و هوش هیجانی خود توجه کند، پیامدهای مطلوبی را خواهد داشت. در ادامه راهکارهایی برای این منظور ارائه شده است.

مشورت کردن

صحبت و تبادل نظر با فردی مطلع و آگاه می‌تواند نتایج مفیدی را برای شما داشته باشد، اکنون تصور کنید با چند فرد دانا مشورت کنید، مسلما نظرات باارزش زیادی را به دست خواهید آورد.

Allen Lau (بنیانگذار Wattpad)، تمام مدیران شرکت را هر دو ماه یکبار به اتاق فکر دعوت می‌کند و ساعت‌ها با یکدیگر به صحبت و گفتگو می‌پردازند. تمام افراد قبل از ورود به اتاق فکر، تلفن‌های خود را خاموش می‌کنند و در مورد چالش‌هایی که شرکت با آنها روبرو است، صحبت می‌کنند و برای آنها راه حل‌هایی می یابند.

به منظور مشورت کردن، حتی می‌توانید از دوست خود دعوت کنید که ساعتی با شما قدم بزند و با یگدیگر به گفتگو بپردازید؛ البته اگر دوست‌تان همواره با نظرات شما موافق است، فرد مناسبی برای مشورت را انتخاب نکرده‌اید.

مطالعه کردن

برای شروع می‌توانید از کتاب و مقالات موجود در بازار و اینترنت استفاده کنید؛ خوشبختانه امروزه کارآفرینان به سادگی تجربیات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند، به این ترتیب می‌توانید درس‌های با ارزشی را از آنان بیاموزید.

تحقیقی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهد که 88 درصد افراد ثروتمند دنیا لااقل 30 دقیقه در روز مطالعه می کنند. کتاب و مقالات می توانند ایده های خوبی به شما داده و مهارت های تان را بهبود دهند. شاید بعضی از محتویات یک کتاب امروز به کارتان نیاید، ولی مطمئن باشید یک روز از آن استفاده خواهید کرد.

آنالیز SWOT را انجام دهید

SWOT می‌تواند به شما کمک کند تا توانایی‌ها و ضعف‌های خود را بشناسید؛ اطلاع پیدا کردن از نقاط ضعف به اندازه نقاط قوت ارزش دارد. برای این منظور جدولی با چهار ستون بکشید و در هر ستون نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای‌تان را یادداشت کنید، شاید نوشتن ضعف‌های‌تان جالب نباشد ولی شناخت آنها به شما کمک می‌کند که در جهت رفع کردن آنها گام بردارید و به فرد بهتری تبدیل شوید؛ این اقدام بسیار بهتر از نادیده گرفتن آنها است.

به قانون رشد توجه کنید

بر مبنای قانون رشد به هر موضوعی که فکر کنید در زندگی‌تان انعکاس پیدا می‌کند و بزرگ می‌شود؛ بنابراین اگر ذهن خود را درگیر مسائل بیهوده کنید، زندگی پوچی خواهید داشت، ولی اگر به جنبه‌های مثبت فکر کنید شانس‌های خوبی به سراغ شما خواهند آمد. افکارتان را آنالیز کنید؛ آیا منفی نگر هستید یا مثبت نگر؟ اما در هر حال این جمله را به خاطر بسپارید که شما همانی می‌شوید که فکر می‌کنید.

استراحت کنید

اداره کردن یک کسب و کار مانند دو ماراتن است نه دو سرعت، هر فردی که با سرعت این مسیر را طی می‌کند از میدان بیرون خواهد رفت؛ از اینرو خود را بیش از حد درگیر کار نکنید و به استراحت نیز توجه کنید؛ نحوه استراحت کردن به روحیات خودتان بستگی دارد. استراحت به شما کمک می کند با انرژی بیشتری نسبت به قبل سر کار حاضر شوید و ذهن بازتری برای برخورد با مسائل داشته باشید.

    نظرات