لزوم اجرایی شدن قانون جهش تولید اقتصاد دانش‌بنیان در گلستان// دستگاه‌های دولتی زیرساخت‌های خود را در اختیار دانش‌بنیان‌ها و واحدهای فناور قرار دهند

لزوم اجرایی شدن قانون جهش تولید اقتصاد دانش‌بنیان در گلستان// دستگاه‌های دولتی زیرساخت‌های خود را در اختیار دانش‌بنیان‌ها و واحدهای فناور قرار دهند

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، دکتر مهدی غفاری در جلسه کارگروه اقتصاد دانش‌بنیان شهرستان آزادشهر با تاکید بر بسترسازی برای فعالیت و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اظهارکرد: همه این جلسه‌ها و اقداماتی مانند امضای تفاهم‌نامه‌ها و ... باید به تغییر در زیست بوم فناوری استان و همچنین ایجاد کسب‌ وکارهای دانش‌بنیان منجر شود در غیر این صورت همه این حرف‌ها و کارها بی‌فایده خواهد بود.

دکتر غفاری با اشاره به ابلاغ قانون جهش تولید اقتصاد دانش‌بنیان طی هفته‌های گذشته گفت: این قانون به دستگاه‌های اجرایی این اجازه را می‌دهد تا زیرساخت‌ها و امکانات خود را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور قرار دهند، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را بیشتر کنند و یا اینکه از طریق رایزنی با نهادهای حمایتی از جنس بیمه و مالیات، برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل‌گری کنند.

وی با انتقاد از عدم ایجاد مرکز رشد و نوآوری شهرستان آزادشهر خاطرنشان کرد: در سفر سال ۹۸ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به گلستان، برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری در گرگان و گنبدکاووس و همچنین ایجاد مرکز رشد و نوآوری در علی‌آبادکتول و آزادشهر اعتبار گرفتیم. در سه شهرستان کار انجام شده و این مراکز در حال فعالیت هستند اما در آزادشهر بعد از اخذ مصوبه، کاری انجام نشد. در عین حال، دو سال بعد از آن برای ایجاد مرکز رشد و نوآوری در گالیکش و بندرترکمن اقدام شد که به نتیجه رسید و این مراکز در حال فعالیت هستند.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان خطاب به مدیران شهرستان آزادشهر گفت: ایجاد این اکوسیستم نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است و باید فرآیند آن تسریع شود چراکه ظرفیت های خوبی از جمله در حوزه نیروی انسانی در این شهرستان وجود دارد.

دکتر حامد رضایی نیز در این جلسه اظهارکرد: حوزه نوآوری و فناوری می‌تواند سبب تحول در حوزه کسب‌وکارها شود؛ بنابراین در این نگرش سیستمی باید جایگاه مدیریتی هر بخشی را مشخص کنیم تا بتوانیم به اهداف ترسیم شده از جمله ایجاد اشتغال، رشد ارزش‌افزوده و ... در شهرستان آزادشهر دست پیدا کنیم.

معاون فناوری پارک علم و فناوری گلستان با بیان اینکه موانع و بعضاً سنگ‌اندازی در فضای کسب‌وکار را شاهد هستیم، گفت: در المپیادهای جهانی رتبه یک تا ۱۰ دنیا را داریم اما در شاخص آسایش فضای کسب‌وکار در جایگاه ۱۲۷ دنیا هستیم. از سوی دیگر نرخ بازگشت سرمایه هم  دارای اهمیت است که در حوزه صنعت و تولید بین ۱۰ تا ۱۲ درصد و در حوزه فناوری تا سه هزار درصد هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه باید اثربخشی و کارآیی لازم را در فضای کسب و کارها ایجاد کنیم، افزود: لازم است در بحث دانش‌بنیان به دنبال نیازهای فناورانه در زمینه کالا و خدمات باشیم که این نیازها باید از سوی دستگاه‌های اجرایی شناسایی و اعلام شود.

دکتر رضایی خاطرنشان کرد: حوزه دانش‌بنیانی فرهنگ اقتصادی جدیدی ایجاد خواهد کرد بنابراین با روال‌های عادی و آیین‌نامه‌ها و ...، آنچه که مدنظر از فرمان مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال است اتفاق نخواهد افتاد.

    لینک اصل خبر در سایت پارک علم و فناوری گلستان

    منبع خبر

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان

    پارک علم و فناوری گلستان یک پارک علم و فناوری در شهر آق قلا می باشد

      نظرات