۱۱۱ هزار میلیارد تومان، سهم ایرانیان از خرید آنلاین در سال گذشته

۱۱۱ هزار میلیارد تومان، سهم ایرانیان از خرید آنلاین در سال گذشته

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران اعلام کرد که در سال 96 بیش از ۱۱۱ هزار میلیارد تومان خرید آنلاین توسط ایرانیان ثبت شده است.

به گزارش اکوسیستم، به نقل از دیجیاتو، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران آمار جدیدی را منتشر کرده است که براساس آن بیش از 73 درصد از کل جمعیت کشور به اینترنت دسترسی دارند. این مرکز همچنین اظهار داشت در سال گذشته بیش از ۱۱۱ هزار میلیارد تومان خرید آنلاین توسط ایرانیان انجام شده است که پرداخت آنها نیز به صورت اینترنتی صورت گرفته است. این آمار نشان از رشد ضریب توسعه تجارت الکترونیک و اعتماد مردم به بازار خرید آنلاین دارد. ۸۰ درصد کسب و کارهای اینترنتی به فروش کالا و ۲۰ درصد به ارائه خدمات می‌پردازند.

ایرانیان در سال گذشته ۱۱۱ هزار میلیارد تومان خرید آنلاین انجام داده اند

همچنین در سال 96 بیش از 32 هزار میلیارد تومان فروش آنلاین با پرداخت در محل و ۱۶ هزار میلیارد تومان فروش آنلاین که پرداخت آن‌ها به شیوه‌هایی غیر از پرداخت اینترنتی یا پرداخت در محل، مانند پرداخت کارت به کارت یا پرداخت با اعتبار حساب در سایت ‌های مذکور و یا واریز فیش بانکی و... انجام شده است.

آمار سال گذشته نشان می‌دهد که مجموعا بیش از 160 هزار میلیارد تومان حجم معاملات تجارت الکترونیکی بوده که این رقم بیش از 11 درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور است. این رقم در کشورهای پیشرفته معادل 20 درصد است و به نظر می‌رسد که ایران جایگاه نسبتا مناسبی با توجه به ظرفیت حوزه ICT در خود دارد. پیش‌بینی می‌شود این فروش برای سال ۹۷، تا ۲۲۶ هزار میلیارد تومان نیز پیش برود.

در این آمار ذکر شده که 46 درصد کسب و کارهای اینترنتی در پایتخت کشور هستند و 77 درصد خریداران اینترنتی نیز از شهروندان پایتخت هستند. همچنین بیش از 44 درصد کسب و کارهای اینترنتی، خانگی هستند و 72 درصد کسب و کارهای اینترنتی کمتر از 5 نفر کارمند دارند و فقط 6 درصد این قبیل کسب و کارها بیش از 30 نفر کارمند دارند و شرکت‌های بزرگ هستند.

ایرانیان در سال گذشته ۱۱۱ هزار میلیارد تومان خرید آنلاین انجام داده اند

سن 43 درصد از شاغلان و فعالان حوزه تجازت الکترونیک بین 30 تا 40 سال هستند و بعد از آن جوان‌ترها قرار دارند که با 36 درصد رنج سنی بین 20 تا 30سال هستند. در حال حاضر مشارکت زنان در این حوزه چندان بالا نیست و صرفا 9 درصد از افراد مدیر کسب و کارهای اینترنتی را بانوان تشکیل می‌دهند.

پیش‌تر دکتر نسترن حاجی حیدری (استاد تجارت الکترونیک دانشگاه تهران) عنوان کرده بود که سهم خرید آنلاین ایرانی‌ها در سال هنوز به یک درصد نرسیده  است، ولی آینده روشنی برای آن پیش‌بینی می‌شود. وی در ادامه گفت "فروش کالاهای استانداردی مثل موبایل و کتاب که نیازی به استفاده از حواس پنج‌گانه برای خرید آنها حس نمی‌شود، بسیار راحت‌تر و فروش مواردی مثل لباس و عطر از همه سخت‌تر است. سقف قیمتی که مردم ایران حاضرند برای آن ریسک خرید اینترنتی را انجام دهند نهایتا 40 هزار تومان است که مبلغ قابل توجهی نیست ولی نشان از ذره ذره اعتماد مردم به این سایت ها دارد. در آینده افرادی که صرفا به قصد تفریح آنلاین می‌شوند به سمت تجارت آنلاین سوق داده می شوند و تبدیل به کاربران فروشگاه‌ها و استارتاپ‌ها خواهند شد".

ایرانیان در سال گذشته ۱۱۱ هزار میلیارد تومان خرید آنلاین انجام داده اند

با در نظر گرفتن زیر ساخته ای فنی و موانعی که در کشور وجود دارد، پیشرفت در ارتباط با تجارت الکترونیک در ایران واجب است. تجارت الکترونیک در ایران یک تسریع کننده برای رشد اقتصادی و افزایش بهره وری است. به علت مزایایی که در نفس تجارت الکترونیک وجود دارد نه تنها کشورهای توسعه یافته بلکه کلیه کشورهایی که درحال توسعه هستند نیز از تجارت الکترونیک به چشم ابزاری که در عرصه داخلی بتوانند برای رقابت با رقبا بهره ببرند.

    نظرات