تهران به منطقه نوآوری تبدیل خواهد شد

تهران به منطقه نوآوری تبدیل خواهد شد

سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری) با اشاره به شکل‌گیری محیطی مساعد برای کسب وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی در اطراف دانشگاه صنعتی شریف و سایر نقاط پایتخت، گفت: تهران به یک منطقه نوآوری تبدیل خواهد شد.

به گزارش اکوسیستم، به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاری در مراسم افتتاح باشگاه کسب و کار دانش‌بنیان (باکس) با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی از اولویت‌های جدی معاونت علمی است، اظهار داشت با همکاری شهرداری تهران از فضاهای متروک شهری موجود و اماکن تعطیل شده به بهترین نحو برای استقرار این کسب و کارها استفاده خواهد شد.

الگویی موفق برای رونق کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی اطراف دانشگاه‌ها

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، شکل‌گیری کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی اطراف دانشگاه‌های مادر و بزرگ از جمله دانشگاه صنعتی شریف راه الگوی موفق برای توسعه محیط مساعد برای کسب و کارهای دانش بنیان دانست و گفت این محوطه اکنون یک برند شناخته و درج شده است و الگویی موفق برای تغییر محیط فیزیکی به نفع نوآوری و فناوری به شمار می‌رود، به طوری که در حال حاضر بیش از 450 شرکت در منطقه نوآوری شریف استقرار دارد و ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: بر اساس این الگو، دانشگاه‌ها باید با حمایت از زیست‌بوم نوآوری، بخشی از درآمد خود را از محل توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی و کارآفرینان دانشگاهی کسب کنند.

ضرورت ایجاد محیط مساعد کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی

ستاری با تاکید بر ضرورت حرکت به سوی ترویج تفکر ایجاد کارخانه‌های نوآوری در کشور، افزود: در حال حاضر یک منطقه نوآوری اطراف دانشگاه شریف ایجاد شده است و پارک علم و فناوری این دانشگاه، امکانات خود را به صورت نرم‌افزاری در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ ها قرار می‌دهد.

وی ضمن اشاره به اهمیت ایجاد محیطی مساعد برای کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی، ادامه داد: تفکر پارک علم و فناوری دیگر معطوف به یک فضای فیزیکی نیست، بلکه بیشتر جنبه نرم افزاری و فرهنگ این پارک‌ها مبتنی بر ایجاد یک فضای مساعد برای شکوفایی نوآوری نیروی انسانی خلاق و تحصیل کرده می‌‌تواند موجب خلق ارزش افزوده و ایجاد اشتغال شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، ظرفیت خارق العاده نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده را ظرفیتی برای ترویج فرهنگ پارک علم و فناوری دانست و افزود باید بتوانیم با ترویج فرهنگ دانش بنیان و استارت آپی به بهترین نحو از این ظرفیت استفاده کرده و جوانان را آسیب‌های تکیه به استخدام دولتی و مضرات این تفکر برای نوآوری و خلاقیت آنان آشنا کنیم.

ستاری به برنامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ارائه خدمات حمایت به شرکت‌های خلاق اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان به خوبی از تسهیلات قانون حمایت از این شرکت‌ها بهره‌مند می‌شوند، اما تعداد زیادی از شرکت‌ها وجود دارند که با وجود خلاقیت و نوآوری، فاقد فناوری و پیچیدگی لازم را برای دانش‌بنیان شدن، هستند و فارغ التحصیلان دانشگاهی جذب این‌ شرکت‌های می‌شوند. در برنامه معاونت علمی و فناوری برای توسعه شرکت‌های خلاق، این شرکت‌ها نیز مورد حمایت قرار می‌گیرند.

ایجاد بستری برای توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان

بر اساس این گزارش باشگاه کسب و کار دانش‌بنیان که با سرمایه‌گذای بخش خصوصی، مشارکت پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و حمایت زیرساختی معاونت علمی و فناوری ایجاد شده است، زیست‌بومی را در کنار دانشگاه صنعتی شریف شکل می‌دهد تا فضای لازم برای حضور بخش خصوصی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صاحبان کسب و کار و ایده‌های نوآور به منظور کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی فراهم شود.

ایجاد یک بستر فعال در راستای توسعه کسب و کارهای نوپا، ایجاد مرکزی برای برگزاری رویدادهای فناورانه، حمایت شرکت‌های در حال رشد و کمک به توسعه فضای سرمایه‌گذاری فناورانه و حضور صنایع از اهداف این مرکز عنوان شده است.

    نظرات