تاپیک پنجاه و چهارم: از شکایت سرمایه‌گذاران تسلا از الون ماسک تا راهکار جدید اپل برای 2 تریلیون دلاری شدن

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی اخبار مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشرشده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار قرار گرفته است، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، اخبار خارجی منتشر شده در رسانه‌های فعال در حوزه کسب‌وکار در هفته سوم مرداد ماه سال جاری یا هفته دوم آگوست سال 2018 میلادی شامل عناوین متنوعی بوده است. از جمله مهم‌ترین خبرهای منتشر شده در رسانه‌های بین‌المللی فعال در حوزه کسب‌وکار می‌توان به خبر شکایت سرمایه‌گذاران تسلا از الون ماسک اشاره کرد. در هفته گذشته الون ماسک از طریق توییت‌های خود در شبکه اجتماعی توییتر و همچنین ایمیل‌هایی که به کارمندان تسلا ارسال کرده بود،  به صورت تلویحی تمایل خود را برای خصوصی تسلا را نشان داده بود. این مسئله باعث شده است که سرمایه‌گذاران تسلا از او شکایت کنند. خبر جالب دیگری که باعث شده بود مخاطبان زیادی به آن توجه کنند خبر مربوط به تلاش اپل برای 2 تریلیون دلاری شدن بود. اپل قصد دارد تا با اقدامات جدیدی، راه خود را برای 2 تریلیون دلاری شدن باز کند.

در سه ماهه گذشته، تعداد کاربران اسنپ چت کاهش زیادی داشته است. اخیراً اسنپ چت تعداد زیادی از کاربران فعال روزانه خود را از دست داده است. با وجود اینکه اسنپ چت اخیراً سرمایه مناسبی را جذب کرده است، تعداد کاربران آن به نحو قابل توجهی کاهش یافته است. تعداد کاربران اسنپ چت در ۳ ماهه اخیر با ۱.۵ درصد کاهش به ۱۸۸ میلیون کاربر فعال در ماه رسیده است. این کاهش کاربر در حالی اتفاق افتاده است که در ۳ ماهه دوم سال جاری میلادی، نرخ افزایش کاربران اسنپ چت مثبت بوده است و رشد ۲.۹ درصدی داشته است. با وجود اینکه وال استریت، درآمد اسنپ چت را ۲۴۹ میلیون دلار تخمین زده بود اما بر اساس اخبار منتشر شده از اسنپ چت، میزان درآمد این شرکت ۲۶۲.۳ میلیون دلار بوده است. سود خالص اسنپ چت در ۳ ماهه اخیر در حدود ۳۵۳ میلیون دلار بوده است این در حالی است که در ۳ ماهه قبل سود خالص این شرکت در حدود ۳۸۵ میلیون دلار بوده است. اسنپ چت که از سال ۲۰۱۱ تأسیس شده است، با وجود از دست دادن بخش زیادی از کاربران خود، توانسته درآمد سالانه خود را تا ۴۴ درصد افزایش دهد و این امر تا حدودی اثرات کاهش تعداد کاربر را کاهش داده است و ارزش سهام این شرکت در ساعات ابتدایی عرضه در بازار بورس ۱۱.۱ درصد افزایش داشته است. اما از آنجایی که این شرکت نتوانسته است به درخواست سهامداران برای ارائه برنامه عملی به منظور افزایش درآمد و همچنین بهبود پلتفرم تحت سیستم عامل اندروید خود، پاسخ مناسبی بدهد، ارزش سهام این شرکت با افت نسبتاً زیادی مواجه شد.

سرمایه گذاران تسلا از الون ماسک شکایت کرده‌اند. چندی پیش الون ماسک در اظهار نظر توییتری خود در مورد خصوصی‌سازی تسلا صحبت کرده بود. احتمال خصوصی‌سازی تسلا از آنجایی بیشتر شد که الون ماسک در ایمیلی با کارمندان خود، در خصوص مزایای خصوصی شدن تسلا صحبت کرده بود. اما ظاهراً این صحبت‌ها به مذاق سرمایه‌گذاران تسلا خوش نیامده و کار الون ماسک به دادگاه کشیده شده است. سهام تسلا بعد از توییت الون ماسک در خصوص احتمال خصوصی‌سازی تسلا در بازار بورس با ۱۱ درصد افزایش به ۳۸۰ دلار معادل ۲۹۸ پوند رسید. پیش از این جهش ارزش سهام، در بازار بورس سهام تسلا با کاهش چند درصدی مواجه بوده است. این افزایش سهام برای آن دسته از افرادی که در معاملات سهام بازار بورس شرکت می‌کنند، غیر قابل پیش‌بینی بود. این افراد عقیده دارند الون ماسک با این صحبت‌ها بازار را دچار آشفتگی کرده است. در بسیاری از خبرهای رسانه‌های مختلف تصمیم الون ماسک برای خصوصی‌سازی و خرید شرکت خودرو سازی تسلا به قیمت ۷۲ میلیارد دلار منتشر شده بود که باعث شد ارزش هر سهم از این شرکت در بازار بورس به چیزی در حدود ۴۲۰ دلار برسد.  هر چند الون ماسک نه تنها در صحبت‌های اولیه خود، بلکه در صحبت‌های بعد از آن نیز به هیچ وجه به این موضوع که قرار است پول خرید و خصوصی‌سازی شرکت تسلا را از چه منبعی تأمین کند، اشاره و صحبتی نکرده بود.

تولید کننده پردازنده ماینینگ، با عرضه اولیه سهام خود توانست 18 میلیارد دلار سرمایه جذب نماید. بیت مین (Bitmain) بزرگترین تولیدکننده‌ پردازنده‌های معدن‌کاوی یا ماینینگ ارزهای رمزپایه است و تصمیم دارد که با عرضه عمومی سهام خود، ۱۸ میلیارد دلار سرمایه جذب کند. وب‌سایت کوین‌دسک اسنادی را در دست دارد که نشان می‌دهد مدیران بیت مین قصد دارد در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، سهام  این کمپانی را عرضه کنند و با این عرضه اولیه سرمایه‌ای به ارزش ۱۸ میلیارد دلار را جذب کنددر صورتی که این کمپانی بتواند با سهم بازاری ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلاری، این سرمایه را جذب کند، رکورد بزرگترین عرضه‌ عمومی سهام در تاریخ را به دست خواهد آورد. نشریه بلومبرگ نیز در ماه ژوئن در گزارشی از برنامه Bitmain برای عرضه‌ عمومی سهام خبر داد. هدف از این عرضه سهام،‌ تلاش برای ساخت سخت‌افزار بیشتر و بهتر در بخش هوش مصنوعی اعلام شد. همچنین کوین‌دسک در گزارش خود اعلام کرده است که عرضه‌ی عمومی سهام بیت‌کمین، بزرگترین IPO تاریخ خواهد بود و در بازار سهام هنگ کنگ انجام می‌شود.

تسلا با حمایت عربستان خصوصی می شود. اخیراً صحبت ها و اخبار زیادی در خصوص تصمیم الون ماسک برای خصوصی‌سازی تسلا، در رسانه‌های مختلف بین الملی منتشر شده است. این اخبار بازخوردها و واکنش‌های زیادی را چه در میان سهامداران تسلا و چه علاقه‌مندان به این شرکت برانگیخته است. الون ماسک در آخرین صحبت‌های خود در رابطه با خصوصی‌سازی شرکت تسلا، تائید کرده است که خصوصی‌سازی تسلا را با حمایت کامل صندوق دارایی‌های مستقل عربستان سعودی انجام خواهد داد. البته پیش از اعلام و تائید الون ماسک، این موضوع تا حد زیادی توسط رسانه‌های مختلف و کارشناسان حدس زده شده بود که حمایت عربستان ممکن است باعث شده باشد که الون ماسک به فکر خصوصی‌سازی شرکت تسلا افتاده باشد. ماسک در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرده است که طبق مذاکرات و صحبت‌هایی که وی با مسئولان صندوق دارایی‌های مستقل عربستان سعودی ( صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی) داشته است، تسلا حداقل به مدت دو سال به صورت خصوصی مدیریت می‌شود. او در ادامه گفته است که با توجه به موقعیت کنونی، تسلا تا خصوصی شدن تنها چند قدم فاصله دارد. ماسک همچنین در خلال صحبت‌های خود گفته است که در گفتگوهایی که میان او و صندوق دارایی‌های مستقل عربستان سعودی از سال ۲۰۱۷ صورت گرفته است، این صندوق تمایل زیادی برای کمک به تسلا در زمینه خصوصی‌سازی از خود نشان داده است. یکی از دلایل تمایل سرمایه‌گذاری عربستان و کمک به تسلا برای خصوصی‌سازی، فاصله گرفتن این کشور از اتکا به نفت و تمرکز بر روی اقتصاد غیر نفتی است. او همچنین به این نکته اشاره کرده است که در سال گذشته میلادی، ملاقات‌های زیادی میان او و مسئولان صندوق دارایی‌های مستقل عربستان برگزار شده است. الون ماسک بر این باور است که این صندوق سرمایه زیادی برای کمک به تسلا در جهت خصوصی‌سازی دارد. حتی می‌توان گفت میزان این سرمایه بسیار بیشتر از چیزی است که وی تصور می‌کند. در پیش‌بینی‌های اخیر، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که میزان دارایی‌های صندوق دارایی‌های مستقل عربستان سعودی به چیزی در حدود ۲ تریلیون دلار خواهد رسید.

اپل برای 2 تریلیون دلاری شدن دست به کار شده است. مینگ‌چی کو (تحلیلگر ارشد اپل) پیش بینی کرد که اپل کار (Apple Car) بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ رونمایی خواهد شد و ارزش این کمپانی را به ۲ تریلیون دلار خواهد رساند. پس از آنکه ارزش هر سهم اپل به ۲۰۷/۰۵ دلار رسید، این کمپانی آمریکایی به شرکتی یک تریلیون دلاری بدل شد. اکنون مینگ‌چی‌ کو اعتقاد دارد که سرویس‌های آرم، ویژگی‌های واقعیت افزوده و پروژه Apple Car می‌توانند اپل را به شرکتی دو تریلیون دلاری تبدیل کنند. با وجودی که وی اعلام کرد اپل کار، بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ میلادی معرفی خواهد شد، اما توضیحی در مورد این پروژه ارائه نکرد و مشخص نیست که این اعداد و ارقام بر چه اساسی شکل گرفته‌اند. از آنجا که اپل همیشه در تلاش بوده است که فناوری‌های نوینی را به بازار عرضه دهد، بی‌تردید برای ورود به بازار خودرو نیز از آخرین فناوری‌های نوین استفاده خواهد کرد. حتی ممکن است با ارائه این محصول، شاهد تحول بزرگی در بازار خودرو باشیم. مینگ‌چی کو گفته بود، اپل از فناوری‌های پیش‌رو مانند واقعیت افزوده برای طراحی خودروی‌های خود استفاده می‌کند؛ از اینرو انتظار می‌رود که اپل کار به محصولی متفاوت نسبت به تمامی خودروهای معرفی شده بازار تبدیل خواهد شد. همچنین شاهد رشد چشمگیری نیز در سرویس‌های اپل خواهیم بود، این کمپانی می‌تواند حوزه‌های سخت‌افزار، نرم افزار و سرویس‌های خود را به صورت یکپارچه در اختیار کاربران قرار دهد و به این ترتیب از رقبای خود پیشی بگیرد. پروژه اپل کار در سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد، اما جزئیات و مراحل این پروژه کاملا محرمانه بوده و اطلاعات چندانی در مورد آن منتشر‌ نشده است.

    نظرات