اکوویک پنجاه و دوم: از آیین نامه وزارت ارشاد برای حذف مجوز استارتاپ‌ها تا شروع فصل ورشکستگی استارتاپ‌ها

این هفته نیز طبق روال هفته‌های گذشته به بررسی مهم‌ترین اخبار داخلی که رسانه‌های داخلی فعال در حوزه کسب و کار اقدام به انتشار آن‌ها کرده‌اند، خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان با ماه همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، به نظر می‌رسد در هفته سوم مرداد ماه بخت با استارتاپ‌ها چندان یار نبوده است. در هفته گذشته وزارت ارشاد اخباری در خصوص حذف مجوزهای مربوط به استارتاپ‌ها منتشر کرد. از طرف دیگر اخبار زیادی نیز در خصوص ورشکستگی استارتاپ‌ها یکی پس از دیگری در رسانه‌های فعال در حوزه کسب و کار منتشر شده است. در پی اعلام ورشکستگی برخی از استارتاپ‌ها، بسیاری دیگر از استارتاپ‌های ایرانی با مشکلات مالی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از این استارتاپ‌ها برای استفاده از سرمایه عامه مردم، دست یاری به سوی بورس و فرابورس ایران دراز کرده‌اند.

آیین نامه وزارت ارشاد برای حذف مجوز استارتاپ‌ها، منتشر خواهد شد. حسین انتظامی (قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) از ابلاغ آیین نامه‌ای تا ۲۰ روز آینده با هدف رانت‌شکنی در حوزه استارتاپ‌ها خبر داد. به طور معمول ایده‌‌ها و تیم‌های استارتاپی در مرحله ظهور سرشار از نشاط و پویایی هستند، اما به محض ورود به بازار تجاری دچار سرخوردگی می‌شوند و انرژی آنها به میزان چشم‌گیری کاهش می‌یابد. اغلب فعالان استارتاپی این کاهش سطح انرژی و انگیزه را ناشی از رانت‌های پشت پرده برای بعضی از فعالان این کسب و کارها می‌دانند و به دفعات خواستار ورود مسئولان اجرایی به مقوله نظارت بر این عرصه شده‌اند. انتظامی در دومین رویداد پیوند کارآفرینی دیجیتال و استارتاپ‌های حوزه فرهنگ و هنر که با حضور عیسی منصوری (معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار)، سید مرتضی موسویان (رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و استارتاپ‌های حوزه فرهنگ و هنر برگزار شد، گفت: در مدت زمان ۲۰ روز تا حداکثر یک ماه دیگر، آئین‌نامه‌های جدیدی برای توسعه و تسهیل راه‌اندازی کسب وکارهای نوپا ابلاغ می‌شود که باعث از بین رفتن رانت و حذف بعضی از مجوزهای فعلی خواهد شد. قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مدیریت رگولاتوری یکی از مواردی است که باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر به آن توجه شود. باید مشارکت بخش خصوصی را در مدیریت افزایش ببریم و برای محقق شدن این مهم نیاز است قوانینی که حداقل متعلق به ۴۰ یا ۵۰ سال پیش است و تعریفی از کسب‌وکارهای جدید در آنها وجود ندارند را اصلاح کنیم.

تفاهم‌نامه گذراندن خدمت سربازی در شرکت‌های دانش‌بنیان امضا شد. سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری رئیس جمهور) با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای با ستاد کل نیروهای مسلح، شرایط گذراندن خدمت سربازی در شرکت‌های دانش‌بنیان را اعلام کرد. نشست خبری تسهیلات سربازی افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان، امروز صبح در با حضور سورنا ستاری، سردار موسی کمالی (رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح) و سردار فرحی (رئیس قرارگاه مهارت‌آموزی ستاد کل نیروهای مسلح) در محل معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این نشست با اشاره به این نکته که نیروی انسانی پایه اصلی اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: هر سال، هزار نفر از نخبگان و کارآفرینان از سیستم جایگزین پروژه به جای خدمت سربازی استفاده می‌کنند. در سال ۹۶ با پیگیری‌های سردار باقری و تائید مقام معظم رهبری، توافقاتی در مورد ارائه امکانات جدید در حوزه سربازی حاصل شد که این یک نوآوری جدید در راستای استفاده بهینه از نیروهای انسانی به حساب می‌آید.

شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات بر واردات معاف شدند. توافقی میان معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و گمرک جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است که براساس آن، شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت مالیات چهار درصد علی‌الحساب بر واردات معاف می‌شوند. با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از این پس تمام شرکت‌های دانش‌بنیانی که کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، آنها را تایید کرده باشد، در صورت ثبت‌نام و مراجعه در سامانه مدیریت کالا به نشانی WMS.IR از پرداخت چهار درصد مالیات علی‌الحساب به واردات معاف خواهند بود. شرکت‌ها برای ثبت نام در این سامانه، می‌توانند با انتخاب گزینه ثبت نام تولیدی، در بخش اطلاعات پروانه، درصورتی‌که دارای پروانه بهره‌برداری از یکی از وزارتخانه‌های صنعت، جهاد کشاورزی و بهداشت نیستند، با انتخاب گزینه شرکت دانش‌بنیان و واردکردن شناسه ملی در بخش شماره پروانه، نسبت به ثبت نام اقدام کنند و به این ترتیب مشمول معافیت پرداخت مالیات چهار درصد علی‌الحساب بر واردات شوند.

اوبایک، سیستم هوشمند اشتراک دوچرخه در اصفهان شروع به کار کرد. مراسم افتتاح سیستم هوشمند اشتراک دوچرخه اوبایک با حضور دکتر نوروزی (شهردار اصفهان) و هیئت همراه وی در اصفهان برگزار شد.  ایمان آذربایجانی (مدیرعامل استارتاپ اوبایک) گفت: این طرح با استفاده از اینترنت و دوچرخه یک سیستم حمل و نقل عمومی ارزان و بدون آلودگی را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد که علاوه بر کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه‌های حمل و نقل شهروندان و کمک به بهبود سلامت شهروندان را نیز به دنبال خواهد داشت. مدیرعامل اوبایک بیان کرد: در حال حاضر استارتاپ‌های فعال در زمینه دوچرخه اشتراکی در دنیا بسیار مورد توجه کاربران و سرمایه گذاران قرار گرفته‌اند، همین موضوع باعث شد که استارتاپ‌هایی با عمر کمتر از سه سال در این حوزه، به  کسب و کارهایی یک میلیارد دلاری تبدیل شوند. همچنین مهدی شیرانی (مدیر بازاریابی اوبایک) نیز گفت: با اجرایی شدن این طرح، شهروندان با استفاده از یک تلفن همراه هوشمند، با یک جستجوی ساده در نقشه می‌توانند مکان نزدیک‌ترین دوچرخه به خود را پیدا کنند و با اسکن QR کد دوچرخه یا با استفاده از بلوتوث، قفل دوچرخه را باز کرده و از آن استفاده کنند. پس از رسیدن به مقصد، کاربران مجددا دوچرخه را قفل می‌کند و هزینه را نیز با استفاده از گوشی هوشمند خود پرداخت می‌کند.

فصل ورشکستگی استارتاپ‌ها آغاز شده است. در شرایطی که به تازگی تعدادی از استارتاپ‌ها رسما ورشکستگی خود را اعلام کرده‌اند، تعدادی دیگر نیز با مشکلات شدید مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و برای رهایی از این مشکل به بورس و فرابورس ایران درخواست پذیرش داده‌اند تا با استفاده از سرمایه عامه مردم تامین مالی کنند. از طرف دیگر کارشناسان در مورد ریسک این کسب و کارها به سرمایه گذاران هشدار می‌دهند. مدتی است که تعدادی از استارتاپ‌ها از جمله استارتاپی در حوزه تجارت الکترونیک به بورس و فرابورس ایران درخواست پذیرش داده‌اند تا به این ترتیب از طریق منابع عامه مردم تامین مالی کنند و حداقل تا مدتی از بحران خارج شوند، مسئله‌ای که در صورت تحقق، می‌تواند اعتبار و شفافیت بازار سرمایه را زیرسوال ببرد. نخستین استراتژی این استارتاپ‌ها، جذب سرمایه از طریق صندوق‌های جسورانه بود. به همین دلیل در ماه‌های گذشته ۲۳ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه برای ورود به فرابورس ایران درخواست دادند، اما از این میان ۱۵ صندوق توانستند از فرابورس برای ورود موافقت اصولی بگیرند و از این تعداد تنها ۵ صندوق موفق به پذیره‌نویسی شدند. براساس آمارهای اعلام شده ۵ صندوقی که به بورس وارد شدند و مجموع سرمایه شان ۱۴۵ میلیارد تومان است، تنها توانسته‌اند ۴۹ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان از طریق سرمایه‌گذاران حرفه‌ای جذب کنند. در صورتی که قرار بود مجموع سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری پذیرفته شده در فرابورس، تا اوایل سال جاری حداقل ۱۰۰۰ میلیارد تومان باشد و این مبالغ در استارتاپ‌های دانش بنیان و دارای ایده نو سرمایه‌گذاری شود.

    نظرات