خصوصی‌سازی تسلا با حمایت عربستان سعودی

خصوصی‌سازی تسلا با حمایت عربستان سعودی

اخیراً صحبت و اخبار زیادی در خصوص تصمیم الون ماسک برای خصوصی‌سازی تسلا، در رسانه‌های مختلف بین الملی منتشر شده است. این اخبار بازخوردها و واکنش‌های زیادی را چه در میان سهامداران تسلا و چه علاقه‌مندان به این شرکت برانگیخته است.

به گزارش اکوسیستم، الون ماسک در آخرین صحبت‌های خود در رابطه با خصوصی‌سازی شرکت تسلا، تائید کرده است که خصوصی‌سازی تسلا را با حمایت کامل صندوق دارایی‌های مستقل عربستان سعودی انجام خواهد داد. البته پیش از اعلام و تائید الون ماسک، این موضوع تا حد زیادی توسط رسانه‌های مختلف و کارشناسان حدس زده شده بود که حمایت عربستان ممکن است باعث شده باشد که الون ماسک به فکر خصوصی‌سازی شرکت تسلا افتاده باشد. ماسک در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرده است که طبق مذاکرات و صحبت‌هایی که وی با مسئولان صندوق دارایی‌های مستقل عربستان سعودی ( صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی) داشته است، تسلا حداقل به مدت دو سال به صورت خصوصی مدیریت می‌شود. او در ادامه گفته است که با توجه به موقعیت کنونی، تسلا تا خصوصی شدن تنها چند قدم فاصله دارد.

ماسک همچنین در خلال صحبت‌های خود گفته است که در گفتگوهایی که میان او و صندوق دارایی‌های مستقل عربستان سعودی از سال 2017 صورت گرفته است، این صندوق تمایل زیادی برای کمک به تسلا در زمینه خصوصی‌سازی از خود نشان داده است. یکی از دلایل تمایل سرمایه‌گذاری عربستان و کمک به تسلا برای خصوصی‌سازی، فاصله گرفتن این کشور از اتکا به نفت و تمرکز بر روی اقتصاد غیر نفتی است. او همچنین به این نکته اشاره کرده است که در سال گذشته میلادی، ملاقات‌های زیادی میان او و مسئولان صندوق دارایی‌های مستقل عربستان برگزار شده است. الون ماسک بر این باور است که این صندوق سرمایه زیادی برای کمک به تسلا در جهت خصوصی‌سازی دارد. حتی می‌توان گفت میزان این سرمایه بسیار بیشتر از چیزی است که وی تصور می‌کند. در پیش‌بینی‌های اخیر، کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که میزان دارایی‌های صندوق دارایی‌های مستقل عربستان سعودی به چیزی در حدود 2 تریلیون دلار خواهد رسید.

پیش از این صندوق دارایی‌های مستقل سعودی، در حدود 5 درصد از سهام تسلا را از طریق بازار بورس عمومی خریداری کرده است. بعد از خرید این میزان سهام تسلا توسط عربستان، این صندوق ملاقات دیگری با الون ماسک در تاریخ 31 جولای داشته است و در این ملاقات الون ماسک از اینکه زودتر به فکر خصوصی‌سازی تسلا  و کمک عربستان نیفتاده است، ابراز پشیمانی کرده است. در این ملاقات رئیس صندوق دارایی‌های مستقل عربستان سعودی، بر حمایت همه جانبه خود را از ماسک و شرکت تسلا در زمینه خصوصی‌سازی شرکت تسلا، اعلام کرده است.

ماسک اعتقاد دارد که همکاری عربستان و تسلا برای خصوصی‌سازی، بدون هرگونه تنش و مشکلی ادامه خواهد داشت و با موفقیت به سرانجام خواهد رسید. به همین دلیل او از هفته گذشته زمزمه‌هایی در مورد خصوصی‌سازی تسلا را در توییت‌های مختلف شروع کرده است. او عقیده دارد که معامله او با عربستان و صندوق دارایی‌های مستقل این کشور، به زودی انجام خواهد شد و تنها باید تدارکات و قدم‌های اولیه برداشته شود.

توییت‌های ماسک باعث شده است تا سهام شرکت تسلا در بورس دچار نوسانات زیادی شود. به نظر می‌رسد کمیسیون اوراق بهادار و بورس آمریکا، توییت‌های ماسک و همچنین توانایی این شرکت برای خصوصی شدن را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر این کمیسیون تشخیص دهد که ماسک در زمینه خصوصی تسلا، مرتکب خطا شده است، می‌تواند او را تا صدها میلیون دلار جریمه کند. در واقع غیر قانونی بودن خصوصی‌سازی تسلا در صورتی که مشخص شود، باعث می‌شود که  الون ماسک به دلیل توییت‌ها و تصمیم نادرست جریمه سنگینی بپردازد.

منتقدان بر این باورند توییت‌ها و صحبت‌های الون ماسک بیشتر یک نمایش است تا واقعیت. هر چند برخی دیگر نیز بر این باورند که تسلا تا خصوصی شدن راه زیادی ندارد و به زودی به جمع شرکت‌های خصوصی ملحق خواهد شد.

    نظرات