اکوویک پنجاه و یکم: از ایجاد سامانه ارزی شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان تا معافیت از خدمت فارغ‌التحصیلان مقطع دکتر و ارشد

این هفته نیز طبق روال هفته‌های گذشته به بررسی مهم‌ترین اخبار داخلی که رسانه‌های داخلی فعال در حوزه کسب  کار به آن اقدام به انتشار آن‌ها کرده‌اند خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان با ماه همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، در هفته دوم مردادماه اخبار متنوع و متفاوتی در صدر خبرهای رسانه‌های فعال در حوزه کسب‌وکار قرار گرفت. از جمله این خبرها می‌توان به دو خبر مهم اشاره کرد. اولین خبر مربوط به راه‌اندازی سامانه ارزی شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان است. سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) اعلام کرد که سامانه‌‎ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بانک مرکزی برای حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شده است. خبر دیگر مربوط به معافیت از خدمت فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است. بر اساس این خبر، سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری) اعلام کرد که سامانه‌‎ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بانک مرکزی برای حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شده است.

کنفرانس ملی نقش مطالعات میان رشته‌ای در توسعه علمی و کارآفرینی برگزار می‌شود. این کنفرانس با هدف بررسی ضرورت، اهمیت، کاربرد و الزامات میان رشته‌ای در توسعه علمی کشور و نقش آن در توسعه کارآفرینی و اشتغال‌زایی، تبیین نقش میان رشته‌ای در ارتقای جایگاه بین‌المللی دانشگاه، تببین نقش آن در محقق شدن مسئولیت اجتماعی دانشگاه، شناسایی چالش‌ها، موانع و راهکار‌های توسعه میان رشته‌ای در کشور و ارائه راهکارهای لازم برگزار می‌شود. محورهای کنفرانس ملی نقش مطالعات میان رشته‌ای در توسعه‌ علمی و کار آفرینی کشور شامل ملزومات و موانع ساختاری و نهادی و فرهنگی، ظرفیت دانشگاه‌ها در توسعه میان‌رشتگی، آینده پژوهی و توسعه میان‌رشتگی، میان‌رشتگی و توسعه علمی و کارآفرینی و … می‌شود. این کنفرانس ۲۸ و ۲۹ آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان تا ۱۵ مهر ماه برای ارسال مقاله فرصت دارد. پس از اتمام این فرصت، مقالات توسط داوران بررسی خواهند شد و نتایج نهایی، ۱۴ آبان ماه اعلام می‌شود.

سامانه ارزی شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان ایجاد شد. ستاری در این مورد گفت: افزایش قیمت ارز باعث بروز مشکلاتی برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیانی که نیازهای ارزی به منظور خرید تجهیزات یا همکاری‌های تجاری با شرکای خارجی دارند، شده است. از اینرو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مذاکراتی را با بانک مرکزی داشت و سامانه‌ای مستقیم برای رفع چالش‌های ارزی شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان ایجاد شده که تا به امروز دستاوردهای مناسبی داشته است. وی با اشاره به این موضوع که تحریم‌های بین المللی بر استارتاپ‌ها اثر نخواهد داشت، افزود: از آنجا که مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در شرایط تحریم رشد کرده‌اند و به مشکلات بزرگ برای کسب‌وکارها در داخل کشور عادت دارند، دیگر تحریم‌ها را مشکل حادی نمی‌دانند و در این شرایط باید تحریم‌های داخلی ناشی از سنگ اندازی‌ها رفع شود. در حال حاضر نوسانات ارز به یکی از چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شده است. اگرچه نوسانات ارز به طور مستقیم بر شرکت‌های دانش‌بنیان اثر نخواهند داشت، اما این شرکت‌ها را برای خرید مواد اولیه، تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز با مشکل روبرو می‌کند. دستگاه‌هایی که پیش از این قیمت ثابتی داشتند، اکنون با نوسات ارزی حدود دو الی سه برابر افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند و همین موضوع می‌تواند بار مالی زیادی را به شرکت‌های نوپا تحمیل کند.

استارتاپ ها از مالیات معاف می‌شوند. محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) اعلام کرد که طرح نوآفرین از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی پذیرفته شده است و به زودی با تصویب این طرح در هیئت دولت، استارتاپ‌هایی که در مرحله بذری هستند از پرداخت مالیات معاف خواهند شد. جهرمی در خصوص طرح نوآفرین گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فناوری اطلاعات ایران به منظور برطرف کردن موانع مالیاتی، بیمه و زیرساخت‌های حقوقی استارتاپ‌ها برای یک دوره سه الی پنج ساله طرحی را به عنوان طرح نوآفرین تنظیم کردیم. هدف از این طرح حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و گسترش حجم بازار و اشتغال در این حوزه تنظیم بود. این طرح که با موافقت دولت و شخص رییس جمهوری مواجه شده بود و در دولت مطرح است و اعتقاد دارم این طرح با بازنگری در برخی پارامتر‌ها از سوی هیئت دولت به تصویب خواهد رسید. وی ضمن اشاره به جزئیات این طرح، افزود: در طرح نوآفرین مشوق‌هایی برای برای کسب‌وکارها در دو دوره بذری و پیش بذری (seed و pre-seed) به عنوان دوره اولیه یا نونهالی کسب‌وکارهای نوپا در نظر گرفته شده است. همچنین استارتاپ‌هایی که در این مرحله قرار دارند، از مالیات معاف خواهند شد.

رقابت چاره بازار، با هدف جذب و توانمندی سازی تیم های مناسب بانوان برگزار می‌شود. رقابت چاره بازار با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با هدف جذب، توانمندسازی و کشف تیم‌های مناسب بانوان به منظور ورود شتابدهنده کسب‌و‌کار‌های خلاق برگزار می‌شود. فقدان مدل کسب‌وکار خلاقانه و ضعف در زمینه بازاریابی از مهمترین عوامل شکست کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها است؛ رقابت چاره بازار با هدف رفع این مشکلات برگزار خواهد شد. این رقابت ویژه بانوان است و با هدف ترغیب آنان به اشتغال در جایگاه‌هایی متناسب خود و استفاده از توان متخصصان و نخبگان کشور و جذب و توانمندسازی تیم‌های مناسب بانوان برای ورود به شتابدهنده کسب‌و‌کار‌های خلاق برگزار می‌شود. در مرحله نخست چاره بازار، تیم‌ها یک برنامه کلی برای فروش را ارائه می‌کنند و در زمان چهار هفته، آن را به مرحله اجرا درمی‌آورند. تیم‌هایی که به دور بعد راه پیدا می‌کنند، برنامه‌ای را برای بازاریابی و فروش تدوین خواهند کرد و در مذاکره با مدیران شرکت‌ها آن را ارائه می‌دهند. تیم‌هایی که به مرحله سوم می‌رسند، با رصد و تحلیل بازار و به کمک مربیان، طرح خود را کامل خواهند کرد و در قالب یک برنامه دقیق بازاریابی و فروش آن را تدوین می‌کنند. مبلغ ۵ میلیون تومان به عنوان سرمایه اولیه در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا بازخورد لازم را دریافت کنند. در تمام مراحل این رقابت، مربیان و داوران متخصص حوزه مربوطه در کنار تیم‌ها خواهند بود تا به این ترتیب آنها بتوانند به شیوه‌ای صحیح کار خود را پیش ببرند.

فارغ‌التحصیلان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد به سربازی نمی‌روند. باقری (قائم مقام وزیر علوم) در مراسم تودیع و معارفی رئیس پارک علم و فناوری خراسان که در ساختمان مرکزی این پارک برگزار شد، گفت: در دوران تحریم‌ها، مسئولیت سنگین‌تری داریم و همانطور که در مدت جنگ یک عرصه طلایی برای تامین نیازهای نظامی و دفاعی به وجود آمد، در حال حاضر این فرصت برای پارک‌های علم و فناوری فراهم شده است. در دوران تحریم، می‌توان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به تامین نیازهای دستگاه‌های مختلف پرداخت. وی اظهار داشت: در دوران فعلی قصد داریم در وزارت علوم بیشتر به مسئله تولید فناوری بپردازیم و از دانشگاه‌های سطح یک و دو کشور انتظار داریم این هدف را محقق کنند. قائم مقام وزیر علوم بیان کرد: در مورد استان‌هایی که به تازگی مشغول احداث پارک‌های علم و فناوری هستند، کم بودن فاصله فیزیکی میان دانشگاه و پارک‌ها را در نظر گرفته‌ایم. البته در بعضی از استان‌ها به اقتضای امکانات این اتفاق نیفتاده است، اما علیرغم فاصله فیزیکی باید ارتباط پویایی میان پارک و دانشگاه ارتباط پویا به وجود آید. وی با اشاره به این موضوع که امروزه علاوه بر تامین نیروی انسانی، از دانشگاه‌ها انتظار داریم که برای توسعه کشور و نقش‌آفرینی در عرصه‌های بین‌المللی گام‌های موثری بردارند، ادامه داد: موضوعی که در دهه ۸۰ و بخش عمده‌ای از دهه ۹۰ صورت گرفته، افزایش تولیدات علمی در سطح منطقه و به ویژه افزایش انتشار مقالات بوده است.

    نظرات