رونمایی از مدل درآمدی جدید واتساپ

رونمایی از مدل درآمدی جدید واتساپ

به تازگی واتساپ از تغییرات ایجاد شده بر روی پیام‌رسان واتساپ بیزینس رونمایی کرد. این تغییرات به نحوی طراحی شده‌اند که واتساپ می‌تواند از طریق آن‌ها به درآمد برسد.

به گزارش اکوسیستم، API واتساپ که اخیراً در دسترس قرار گرفته است، به صاحبان کسب‌وکار امکان پاسخ‌گویی به پیام‌های کاربران را در طول مدت 24 ساعت می‌دهد و اگر پاسخ‌گویی به این پیام‌ها بیشتر از 24 ساعت طول بکشد، در اینصورت بسته به کشوری که در آن قرار دارند، می‌بایست به واتساپ هزینه پرداخت نمایند.

کسب‌وکارهایی که از واتساپ بیزینس برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند، تنها قادر به پاسخ‌گویی برای پیام‌های دریافتی از سوی مشتریان خود هستند (برای برقراری ارتباط مشتری می‌بایست ابتدا پیام خود را ارسال نماید.)، اما API واتساپ این امکان را در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار می‌دهد که برای مشتریان خود پیام‌های برنامه‌ریزی شده در خصوص مواردی مثل تأییدیه‌های حمل و نقل، یادآوری‌های قرار ملاقات و یا بلیت رویدادهای مختلف را ارسال نمایند. البته کسب‌وکارهایی که با کمتر از 3 میلیون مشتری از طریق واتساپ در تماس هستند می‌توانند پاسخ پیام‌های دریافتی را در مدت زمان بیشتر از 24 ساعت به صورت رایگان ارسال نمایند.

شرکت فیسبوک، پیام‌رسان واتساپ را در سال 2014 با قیمت حدود 19 میلیارد دلار خریداری کرد. در حال حاضر تعداد کاربران این پیام‌رسان در سراسر دنیا در حدود 1.5 میلیارد نفر است و به عقیده بسیاری زمان آن فرارسیده است که واتساپ با این میزان کاربر فعال، انقلاب تازه‌ای را در خدمات خود به کاربران ایجاد نماید.

اگر فیسبوک بتواند از API واتساپ به عنوان جایگزین آسان و ارزان قیمت برای سرویس‌های تماس با خدمات مشتری معرفی نماید، در این صورت راحتی و امنیت این کار می‌تواند کاربران را برای استفاده از پیام‌رسان‌ها و جایگزین کردن آن‌ با تماس‌های تلفنی با مراکز خدمات مشتریان، تشویق و ترغیب نماید.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، روشی که واتساپ برای کسب درآمد از طریق واتساپ بیزینس طراحی کرده است، یک روش خلاقانه و کاربردی است. در واقع در این روش، صاحبان کسب‌وکار در صورت پاسخ ندادن به پیام کاربر و مشتری بعد از 24 ساعت مجبور به پرداخت هزینه می‌شود، باعث می‌شود تا چرخه ارسال فیدبک رشد کند. اگر کاربر پاسخ پیام خود را از طریق واتساپ در مدت زمان کمتر از 24 ساعت دریافت نماید، در اینصورت استفاده از واتساپ را برای برقراری تماس با کسب‌وکاری که از خدمات آن استفاده می‌کند، به سایر کانال‌های ارتباطی ترجیح می‌دهد و بنابراین استفاده از واتساپ بیزینس و خدمات آن در بین کاربران و صاحبان کسب‌وکار، روز به روز گسترش و افزایش می‌یابد. وقتی صاحبان کسب‌وکار و مشتریان آن‌ها به استفاده از واتساپ برای برقراری ارتباط عادت کنند، واتساپ می‌تواند طرح‌های دیگری برای دریافت هزینه و درآمد زایی خود طراحی نماید و به این ترتیب خدمات آن جالب‌تر و کاربردی‌تر خواهد شد. در طراحی جدید فرصت پاسخ‌گویی به پیام مشتری، ممکن است درآمد فیسبوک در تعطیلات آخر هفته و یا تعطیلات آخر سال افزایش یابد. زیرا در این زمان‌ها معمولاً به دلیل تعطیل بودن کسب و کارها، زمان پاسخ دهی آن‌ها به پیام‌های مشتریان بیشتر از حد معمول طول خواهد کشید.

نکته مهم در خصوص استفاده از خدمات API واتساپ بیزینس این است که این شرکت تأکید کرده است که تمامی پیام‌هایی که بین کاربران و صاحبان کسب‌وکار از طریق این پیام‌رسان مبادله می‌شود، به صورت رمز گذاری شده و کامل امن است. در هفته های گذشته، اخبار ضد و نقیضی از طرف بسیاری از رسانه‌های معتبر از جمله واشنگتن پست، در خصوص کاهش امنیت قابلیت رمزگذاری بر روی پیام‌ها در واتساپ از سوی فیسبوک، منتشر شده بود. این اخبار بیشتر به دلیل اخراج جان کوم، مدیر بخش واتساپ بیزینس از فیسبوک و واتساپ منتشر شده بود. برایان اکتون، یکی از بنیان‌گذاران واتساپ که هم اکنون یکی از سرمایه‌گذاران پیام‌رسان سیگنال است، در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی، در حدود 50 میلیون دلار برای افزایش امنیت و افزایش قدرت رمزگذاری پیام‌ها در پیام‌رسان سیگنال، سرمایه‌گذاری کرده بود.

روز گذشته واتساپ در کنار خبر قرار دادن هزینه برای پاسخ‌گویی به پیام‌ها در مدت زمان بیشتر از 24 ساعت، از قابلیت جدید نمایش تبلیغات نیز رونمایی کرده است. اما نکته مهم در خصوص این قابلیت این است که این تبلیغات به هیچ عنوان در پنجره ارسال و دریافت پیام واتساپ نمایش داده نمی‌شوند و به این ترتیب مزاحمتی برای کاربران ایجاد نمی‌کنند.

صاحبان کسب‌وکار می‌توانند برای تبلیغ خدمات و محصولات خود به سایر کاربران از این قابلیت استفاده نمایند. روش استفاده از این قابلیت به این صورت است که بعد از اینکه تبلیغات در بخش فید خبری فیسبوک نمایش داده می‌شود، کاربر با کلیک کردن بر روی بنر تبلیغاتی می‌تواند از طریق پیام‌رسان واتساپ بیزینس با بخش روابط عمومی آن شرکت ارتباط برقرار کند.  قرار است این قابلیت در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در اختیار کاربران قرار گیرد. فیسبوک بیش از این نیز از چنین قابلیتی در سال 2015 برای تبلیغات خود استفاده کرده بود.

همچنین واتساپ خبری در خصوص نمایش تبلیغات بر روی بخش استوری 450 میلیون کاربر اسنپ چت، منتشر کرده است. در این خبر آمده است که در حال حاضر واتساپ هیچ‌گونه تبلیغی را بر روی بخش استوری اپلیکیشن اسنپ چت نمایش نمی‌دهد اما قصد دارد تا از سال 2019، نمایش تبلیغات بر روی استوری اسنپ چت را آغاز نماید. در ادامه این خبر به این موضوع اشاره شده است که برای نمایش تبلیغات در بخش استوری اسنپ چت می‌بایست بررسی‌های بیشتری انجام شود.

واتساپ تا قبل از سال 2016 میلادی، خدمات خود را در برخی از کشورها به صورت پولی ارائه می‌داد. اما بعد از آن استفاده از پیام‌رسان واتساپ و خدمات آن برای همه کاربران رایگان شد.

    نظرات