اپل رقابت یک تریلیون دلاری شدن را برد

اپل رقابت یک تریلیون دلاری شدن را برد

روز پنجشنبه مورخ 2 آگوست 2018، شرکت اپل توانست عنوان اولین شرکت یک تریلیون دلاری آمریکا را به خود اختصاص دهد.

به گزارش اکوسیستم، شرکت اپل که با تولید گوشی‌های مشهور آیفون و رایانه‌های شخصی مک‌بوک شناخته می‌شود، توانست از رقبای خود یعنی آمازون و مایکروسافت سبقت بگیرد و عنوان اولین شرکت یک تریلیون دلاری آمریکا را به خود اختصاص دهد.

روز پنجشنبه ارزش سهام اپل با افزایش 3 درصدی به حدود 208 دلار به ازای هر سهم رسید و منجر به این شد که ارزش بازار اپل به یک تریلیون دلار برسد.

استیو جابز (مؤسس و بنیان‌گذار اپل) این شرکت را در سال 1976 میلادی در پارکینگ خانه خود تأسیس کرد و بعد از آن توانست انقلاب بزرگی در نحوه برقراری ارتباط کاربران محصولات خود و همچنین تغییرات عمده‌ای در سطح تجارت جهانی ایجاد نماید. در حال حاضر ارزش سهام اپل در بازار بورس بیش از مجموع سرمایه‌های 3 شرکت‌ از جمله Procter&Gamble ،Exxon Mobile و AT&T است. جابز علی رغم اینکه یکی از سه بنیان‌گذار اصلی شرکت اپل بود، در سال 1980 از این شرکت اخراج شد اما بعد از 10 سال دوباره به این شرکت بازگشت و توانست آن  را از ورشکستگی نجات دهد.

اولین گوشی آیفون شرکت اپل در سال 2007 با بازار عرضه شد. با ورود گوشی‌های اپل به بازار، تولیدکنندگان عمده گوشی‌های تلفن همراه از جمله مایکروسافت، اینتل، سامسونگ الکترونیک و نوکیا با چالش بزرگی برای رقابت با اپل مواجه شدند. در سال 2011 اپل توانست عنوان بزرگ‌ترین شرکت آمریکایی تولیدکننده موبایل و کامپیوترهای شخصی را از آن خود کند و جایگاه شرکت Exxon Mobile را به خود اختصاص دهد. اپل توانست از تولیدکننده کامپیوترهای شخصی مک، تبدیل به آغازکننده انقلاب بزرگی در زمینه تولید گوشی‌های تلفن همراه شود و این تغییر و تحولات تا هم اکنون نیز ادامه دارد.

بعد از مرگ استیو جابز در سال 2011، تیم کوک ریاست این شرکت را بر عهده گرفت. با ریاست کوک در اپل، درآمد این شرکت دو برابر شد و تولید محصولات این شرکت که معروف‌ترین و پرطرفدارترین آن‌ها، گوشی‌های آیفون است، گسترش یافت.

سال 2006، یک سال قبل از اینکه گوشی‌های آیفون به بازار معرفی شوند، اپل از فروش محصولاتش تنها 20 میلیارد درآمد و 2میلیارد دلار سود کسب می‌کرد. اما سال گذشته میلادی، میزان فروش محصولات این شرکت چیزی در حدود 229 میلیارد دلار تخمین زده شد که رتبه چهارم در S&P 500 را به خود اختصاص داده است. سود خالص این شرکت در سال گذشته میلادی چیزی در حدود 48.4 میلیارد دلار است که بیشترین سود برآورد شده برای یک شرکت آمریکایی است.

با وجود اینکه ارزش بازار اپل به یک تریلیون دلار رسید اما بسیاری از تحلیل‌گران بورس، سهام اپل را چندان گران قیمت نمی‌دانند. سهام اپل حدودا 15 برابر پیش‌بینی‌‌ها معامله شد. این در حالی است که سهام  آمازون 82 برابر و سهام مایکروسافت 25 برابر پیش‌بینی‌ها معامله شده بودند.

در نهایت پس از تخمین‌ها و پیش‌بینی‌های فراوان، اپل توانست برنده رقابت یک تریلیون دلاری شدن، باشد. آمازون با 880 میلیارد دلار ارزش بازار در مقام دوم و گوگل و مایکروسافت نیز در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند.

    نظرات