کیوسک‌های سفارش غذا جای صندوق داران مک دونالد را می‌گیرند

کیوسک‌های سفارش غذا جای صندوق داران مک دونالد را می‌گیرند

به زودی شاهد حضور کیوسک‌های سفارش غذای سلف سرویس در فروشگاه‌های مک دونالد خواهیم بود. این برند قصد دارد ارائه غذا از طریق صندوق‌داران را کنار بگذارد و از این کیوسک‌ها استفاده کند.

به گزارش اکوسیستم، با افزایش میزان حداقل دستمزد، احتمالا در آینده‌ای نزدیک برای سفارش غذا به‌جای یک انسان حقیقی با یک صفحه نمایش LED روبرو خواهیم شد. تا سال 2020 میلادی کیوسک‌های سفارش غذای سلف سرویس جای رستوران‌های قدیمی مک دونالد را می‌گیرند. برخی برندهای فعال در زمینه غذا از جمله Panera و چیلی پیش از این به استفاده از کیوسک‌های سفارش غذا رو آورده بودند. بعضی از رستوران‌ها حتی فرآیند آماده‌سازی غذا را خودکار کرده‌اند و از ربات به جای انسان استفاده می‌کنند. رستوران مجازی یکی دیگر از طرح‌های این رستوران‌ها برای آینده است که احتیاج به رستوران‌هایی با امکانات کامل از جمله پرسنل تحویل غذا در منزل را از بین خواهند برد.

کیوسک‌های سفارش غذا جای صندوق داران مک دونالد را می‌گیرند

اگر چه بعضی از مشتریان از این نوآوری و راحتی برای بهره‌مندی از خدمات استقبال کرده‌اند، اما این آسان سازی در امور باعث از بین رفتن مشاغل بسیاری می‌شود.

در سال 2017 میلادی دو اقتصاددان به نام‌های دیوید نیومارک و گریس لردان پژوهشی را انجام دادند که نشان داد افزایش حداقل دستمزد با افزایش بیکاری در میان کارکنان عهده‌دار سیستم اتوماسیون در ارتباط است. در این میان کارکنان جوان‌تر که از سابقه کمتری برخوردار بودند، بیشترین صدمه را دیدند. چنین عاقبتی چندان دور از انتظار نیست؛ براساس آمار اداره کار آمریکا، سن نزدیک به نیمی از کارکنان دریافت‌کننده‌ حداقل دستمزد 16 تا ۲۴ سال است.

عدم اشتغال متقاضیان جوان کار از بازار و افزایش مشاغل دارای پرداخت حقوق هفتگی، یکی از تبعات افزایش حداقل دستمزد است. نتایج تحقیقی که از سوی اقتصاددانان دانشگاه ایالتی ویرجینیا انجام شده است، نشان داد که درآمد سالانه نوجوانانی که در طول تحصیل شغل پاره وقت دارند، پس از فارغ التحصیلی تا 20 درصد بیشتر از همتایان بدون سابقه کاری آنها در ۶ تا ۹ سال پس از فارغ‌التحصیلی است.

اشتغال نوجوانان در مشاغلی مانند همبرگرزنی یا گرفتن سفارش مشتریان باعث می‌شود که آنان ‌بعضی از مهارت‌های ارزشمند شغلی مانند خدمات مشتری و استفاده از مهارت‌های ریاضی پایه را بیاموزند. یادگیری این قبیل مهارت‌هایی، به مرور باعث رشد و ترفیع نوجوان برای تصدی مشاغلی مانند مهندسی یا حسابداری خواهد شد.

تاکنون نوآوری‌های فناوری به راحت‌تر شدن امور و کارآمدی بیشتر وظایف کارکنان کمک کرده است، اما زمانی‌ که هزینه‌های نیروی کار به دلیل مداخله‌های خارجی به صاحبان رستوران‌ها فشار زیادی وارد کنند، آنها به فکر ایجاد نوآوری‌هایی می‌افتند که جایگزینی کارکنان به توانمندسازی آنان ارجحیت پیدا کند.

    نظرات