داستان زندگی مؤسس Flicker و Slack؛ کودکی که بدون دسترسی به برق بزرگ شد

داستان زندگی مؤسس Flicker و Slack؛ کودکی که بدون دسترسی به برق بزرگ شد

بسیاری از مؤسسان و مدیران شرکت‌های بزرگ دنیا از همان زمان نوجوانی و جوانی با افراد سرشناسی از جمله صاحبان شرکت‌ها بزرگ سیلیکون ولی در تماس بوده‌اند و این معاشرت‌ها در آینده آن‌ها بسیار اثرگذار بوده است.

به گزارش اکوسیستم، استیو باترفیلد، مؤسس Flicker و Slack، پنج سال ابتدایی زندگی خود را بعد از اینکه پدرش از آمریکا برای شرکت نکردن در جنگ ویتنام فرار کرد، در یکی از روستاهای کانادا زندگی کرده است. بعد از آن پدرش برای جنگ با ویتنام به آمریکا مهاجرت کرد.

خانواده باترفیلد در یکی از جنگل‌های بریتیش کلمبیا در کانادا به مدت 3 سال به دور از امکانات اولیه زندگی از جمله آب و برق زندگی کردند. بعد از آن، از آنجایی که به گفته باترفیلد پدر و مادرش به دنبال شغل بودند، به شهر برگشتند و زندگی خود را در شهر آغاز کردند. به همین دلیل آن‌ها به ویکتوریا یعنی مرکز ایالت بریتیش کلمبیا عزیمت کردند.

باترفیلد در خاطرات خود به این نکته اشاره کرده است که او در سن هفت سالگی برای اولین بار صاحب کامپیوتر می‌شود و از همان سال‌ها شروع به یادگرفتن برنامه‌نویسی می‌کند. در حال حاضر باترفیلد 46 سال دارد و در کارنامه خود تأسیس و ساخت وب سایت flicker که وب سایت به اشتراک گذاری عکس است و همچنین سرویس پیام‌رسان Slack را دارد.

اما نکته قابل توجه در خصوص باترفیلد این است که به دلیل شرایطی که در کودکی در آن رشد کرده است، او همچنان به زندگی ساده و به دور از تکنولوژی تمایل زیادی دارد. همچنین او یکی از صرفه‌جوترین مدیران جهان است. او به خبرنگاران گفته است که همیشه از اینکه بخواهد پول زیادی برای در اختیار داشتن بسیاری از امکانات پرداخت کند، عذاب وجدان دارد.

باترفیلد در خصوص آشنایی و اولین برخوردش با کامپیوتر در سن هفت سالگی می‌گوید: در سال 1980 وقتی 7 ساله بودم پدرم دستگاه Apple II را برایم خرید. برای اینکه بتوانم از آن استفاده کنم کدنویسی یاد گرفتم. در سن 12 سالگی کد پایه اولین بازی کامپیوتری خود را یاد گرفتم و نوشتم. اما در دوران دبیرستان علاقه خود به کدنویسی و استفاده از کامپیوتر را از دست دادم و بیشتر جذب مطالعه کتاب‌های فلسفی شدم تا اینکه در رشته فلسفه در دانشگاه ویکتوریا شروع به تحصیل کردم. بعد از به دانشگاه کمبریج رفتم و در مقطع فوق لیسانس تحصیلات خود را ادامه دادم.

در سال 1997 یعنی همان زمانی که اینترنت و استفاده از آن در آمریکا و کانادا فراگیر شده بود، مدرک خود را از دانشگاه اخذ کردم. در آن زمان افرادی که با نحوه طراحی صفحات وب آشنایی داشتند به سانفرانسیسکو می‌رفتند و در این میان بسیاری از دوستان من هم در میان آن‌ها بودند. بعد از آن بود که تصمیم گرفتم تحصیلات آکادمیک را کنار گذاشته و به دنبال عشق کودکی یعنی کدنویسی و ساخت برنامه‌های کامپیوتری بروم.

باترفیلد سال‌ها به عنوان طراح وب سایت کار کرد و در سال 2002 اولین بازی آنلاین خود را با یکی از مؤسسان Flicker یعنی کاترین فیک که بعدها با او ازدواج کرد، طراحی کرد. نام این بازی Neverending بود اما چندان مورد توجه کاربران قرار نگرفت و باعث شد که تمام سرمایه‌گذاری این دو فرد در ساخت بازی با شکست مواجه شود. بعد از آن بود که آن‌ها به فکر ایجاد وب سایت به اشتراک گذاری عکس Flicker افتادند و تصمیم خود را 3 ماه بعد عملی کردند.

همزمان با ساخت اولین وب سایت به اشتراک گذاری عکس، اولین تلفن‌های همراه مجهز به دوربین وارد بازار شد و استفاده از آن‌ها به سرعت در میان کاربران تلفن‌های همراه باب شد.

در سال 2004 Flicker یکی از اولین وب سایت‌هایی بود که به کاربران خود امکان بارگذاری، به اشتراک گذاری، تگ کردن و کامنت گذاشتن برای عکس‌ها را می‌داد. یک سال بعد باترفیلد Flicker را به شرکت یاهو به قیمت 25 میلیون دلار واگذار کرد. اما بعد از آن پشیمان شد.

اما بعد از آن بود که او به فکر ساختن سرویس پیام رسان Slack افتاد. در سال 2009 دوباره به فکر ساخت بازی کامپیوتری جدید افتاد اما باز هم با شکست مواجه شد. اما در همان حال که بر روی ساخت بازی تمرکز داشت سیستم ارتباط داخلی Slack را طراحی کرد.

این سرویس در شروع کار، بسیار ابتدایی طراحی شده بود اما با گذشت زمان، امکانات و قابلیت‌های آن افزایش یافت و امروزه بیش از 8 میلیون کاربر روزانه دارد. امروز Slack به یکی از پرکاربردترین سرویس‌های پیام‌رسان، به خصوص میان کارمندان در شرکت‌های مختلف برای برقراری ارتباط گروهی میان اعضا تبدیل شده است. شرکت‌های بزرگی از جمله IBM، Samsung، 21st Century Fox و Marks & Spencer از جمله شرکت‌هایی هستند که در این سرویس پیام‌رسان دارای حساب کاربری هستند و ارتباطات میان کارمندان خود را از این طریق انجام می‌دهند. در حال حاضر ارزش Slack چیزی در حدود 5.1 میلیارد دلار است.

کریس گرین تحلیلگر موسسه Bright Bee عقیده دارد که موفقیت Slack خارق‌العاده و استثنایی است زیرا بعد از شکست‌های متوالی سازنده آن ساخته شده است. به عقیده گرین، باترفیلد یکی از افراد مبتکر و خلاق است که ساخت Flicker و  Slack گواه این ادعا هستند.

البته Slack در حال حاضر رقبای زیادی دارد. مثلاً مایکروسافت همراه با پکیج آفیس 365 خود، یک سرویس رایگان شبیه slack ارائه می‌دهد. استارتاپ Zoom نیز در حال حاضر سرویس شبیه Slack با همان قیمت به کاربران ارائه می‌دهد.

باترفیلد در این خصوص می‌گوید با وجود رقابت سنگین رقبا با Slack اما طراحی Slack به گونه‌ای است که می‌تواند همچنان در میان رقبای خود صدرنشین باشد.

باترفیلد در آخرین مصاحبه خود گفته است که بنا ندارد Slack را مانند flicker از دست بدهد و همچنان در Slack باقی می‌ماند.

    نظرات