شرایط بیمه‌ شاغلان مجازی به زودی اعلام می‌شود

شرایط بیمه‌ شاغلان مجازی به زودی اعلام می‌شود

محمدحسن زدا (معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی) اعلام کرد که مذاکرات با صاحبان مشاغل مجازی ادامه داد و احتمالا به زودی شرایط بیمه شاغلان مجازی مشخص خواهد شد.

به گزارش اکوسیستم، محمدحسن زدا گفت: در هر صورت شاغلان مجازی بیمه خواهند شد، اما اگر با کارفرمایان به توافق برسم، کارها بهتر پیش خواهند رفت.

وی در مورد پوشش بیمه‌ای کسب و کارهای نوین اینترنتی مخصوصا تاکسی‌های آنلاین، اظهار کرد: همچنان با شرکت‌های مربوطه در حال مذاکره هستیم و تصور می‌کنم که به زودی به نتیجه برسیم و شرایط را اعلام کنیم.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی وی افزود: طی هفته‌های اخیر با مسئولان شورای فضای مجازی، دکتر سورنا ستاری (معاون علمی ریاست جمهوری) و دکتر محمدجواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) سه جلسه برگزار کردیم و موضوع بیمه کسب و کارهای نوین اینترنتی در دستور کار قرار دارد. همین که جلساتی در مورد این موضوع برگزار می‌شود از عزم جدی برای حل این مسئله حکایت دارد.

وی در خصوص تعداد مشمولان، اظهار داشت: آمار تعداد شرکت‌ها را داریم، اما هنوز آماری از پرسنل در دست نداریم و هنوز به این موضوع ورود نکردیم. هرچند همکاران ما در سایر دستگاه‌های اعتقاد دارند که کار در سامانه‌های تاکسی آنلاین و دیگر کسب و کارهای اینترنتی، شغل دوم بسیاری از این افراد است و آنها از محل شغل اول بیمه هستند. البته این موضوع باید مورد بررسی و راستی آزمایی قرار گیرد.

زدا پیش از این اعلام کرده بود که 11 استارتاپ و کسب و کار نوین برای پوشش بیمه‌ای پرسنل شناسایی شده‌اند و گفته بود که شاغلان مجازی تحت هر شرایطی بیمه می‌شوند.

وی ادامه داد: نوع ارتباط این کارفرمایان با تیم کاری خود، یک رابطه جدید است؛ برای مثال در شرکت‌های تاکسی آنلاین مانند اسنپ و تپسی، راننده پرسنل آنجا نیست ولی ارتباط ارگانیک نیز دارد؛ حقوق بگیر نیست، اما پورسانتی نیز دریافت می‌کند. این نوع از رابطه باعث می‌شود به سوی شکل جدیدی از کار برویم.

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: شاغلان مجازی تحت هر شرایطی بیمه می‌شوند و اگر با توافق نتیجه‌ای حاصل نشود، مجبوریم با استفاده از بیمه اجباری وارد شویم، زیرا چاره دیگری نخواهیم داشت. نتیجه آن می‌شود که موسسه حسابرسی ما حسب دستور به این واحدها مراجعه خواهد کرد و با بررسی اسناد و دفاتر مالی و نرم افزارها، افراد مرتبط را شناسایی و برای بیمه آنها اقدام می‌کند.

    نظرات