تاپیک چهل و نهم: از ورود شرکت میتسوبیشی به حوزه اینشورتک تا سرمایه‌گذاری اوبر در شرکت Lime City

طبق روال یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی اخبار مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشرشده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار بوده است، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، در هفته گذشته یعنی سومین هفته از هفتمین ماه سال، اخبار مهمی از کسب و کارهای بزرگ در رسانه های خارجی فعال در حوزه کسب و کار منتشر شده است. یکی از خبرهای منتشر شده در حوزه کسب و کار مربوط به شرکت میتسوبیشی است. بر اساس این خبر، شرکت متسوبیشی قرار است به حوزه اینشورتک وارد شود. میتشوبیشی اپلیکیشینی ارائه کرده است که اطلاعات رانندگان از طریق آن دریافت می شود و به آن ها جایزه داده می شود. خبر بعدی مربوط به خبر سرمایه‌گذاری جدید شرکت اوبر است. شرکت اوبر با سرمایه‌گذاری در شرکت Lime City به بازار اجاره دوچرخه و وسایل نقلیه به غیر از خودرو وارد می شود.

شرکت میتسوبیشی به حوزه اینشورتک وارد می‌شود. شرکت میتسوبیشی اپلیکیشنی را ارائه داده است که اطلاعات رانندگان را دریافت می‌کند و به آنها جایزه می‌دهد. اطلاعات مذکور برای تجزیه و تحلیل در اختیار بیمه‌گران قرار می‌گیرد. برخی از شرکت‌ها و شهرداری ها تمایل زیادی به بررسی اطلاعات مربوط به رانندگی شهروندان دارند، اما متقاعد کردن رانندگان برای آنکه اطلاعات خود را در اختیار شرکت‌ها قرار دهند، ساده نیست. به همین دلیل، شرکت میتسوبیشی اپلیکیشن موبایلی را طراحی و ارائه کرده است که از شهرواندان آمریکایی می‌خواهد که اطلاعات مربوط به رانندگی خود را در اختیار شرکت‌های بیمه قرار دهند و در ازای آن نشان‌هایی را دریافت کنند که می‌توان در قبال آنها جایزه گرفت. همچنین احترام گذاشتن به قوانین رانندگی از جمله رانندگی در یک خط، عدم رانندگی با سرعت غیرمجاز، اجتناب از ترمزهای ناگهانی، باعث می‌شود که راننده هنگام تعویض روغن و تجهیزات خودرو، مشمول تخفیف گردد. به علاوه راننده می‌تواند تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قهوه مجانی و کارت هدیه دریافت کند. البته بیمه گذاران و دولت‌های محلی راهکارهای مشابهی را برای این منظور بکار برده‌اند، اما این اولین بار است که یک شرکت خودروسازی دست به کار می‌شود.

ژاپنی‌ها تلاش می کنند تا یک دقیقه زودتر به قطار برسند. شرکت راه آهن شرق ژاپن در نظر دارد طرحی را عملیاتی کند که مسافران مسیر یونو به اومیا را یک دقیقه زودتر به مقصد برساند، اجرای این طرح دو سال به طول می‌انجامد. کشور ژاپن به داشتن خطوط راه آهن بسیار دقیق و سریع شهرت فراوانی دارد و اکنون قصد دارد هزینه فراوانی را در طرحی سرمایه‌گذاری کند که مسافران مسیر یونو به اومیا را یک دقیقه زودتر به مقصد می‌رساند. سرمایه‌گذاری فراوان برای راه اندازی خط آهنی که تنها یک دقیقه مسیر را کوتاه کند، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، اما مقامات ژاپنی گفته‌اند، با این خط آهن جدید قطارها می‌توانند با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند، این رقم در گذشته ۱۱۰ کیلومتر بوده است. با کوتاه شدن زمان سفره به میزان یک دقیقه تعداد مسافرانی که ترجیح می‌دهند از قطار برای طی مسافت یاد شده استفاده کنند، افزایش پیدا می‌کند و این امر سود چشمگیری را نصیب شرکت راه آهن شرق ژاپن خواهد کرد.

اوبر در شرکت Lime City سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت Lime City یکی از شرکت‌هایی است که به افراد در ۴۶ شهر مختلف اسکوتر، دوچرخه‌های برقی و دوچرخه‌های معمولی اجاره می‌دهد. شرکت اوبر در آخرین اخبار خود از سرمایه‌گذاری در شرکت Lime City خبر داده است. بر اساس قرارداد منعقدشده میان اوبر و Lime City از این پس کاربران می‌توانند برای اجاره اسکوتر و انواع دوچرخه‌ها از طریق اپلیکیشن اوبر که پیش‌تر برای درخواست تاکسی و خودرو کاربرد داشته است، اقدام نمایند. بر اساس اعلام Lime City مبلغ سرمایه‌گذاری اوبر در این شرکت در حدود ۳۳۵ میلیون دلار است. علاوه بر اوبر، شرکت‌های دیگری از جمله آلفابت نیز پیش‌تر در lime city سرمایه‌گذاری کرده‌اند.  Lime City  به نقل از تابی سان، مؤسس این شرکت، گفته است که میزان سرمایه‌گذاری اوبر در این شرکت قابل توجه است. این قرارداد می‌تواند به افراد مختلف برای دسترسی به انواع ابزارها و مدهای حمل‌ونقل کمک کند. در واقع هدف اصلی این قرارداد گسترش فرهنگ زندگی بدون ماشین است. با وجود اینکه تنها ۱۸ ماه از عمر راه‌اندازی شرکت Lime City می‌گذرد ارزش این شرکت به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است و روز به روز این ارزش افزایش می‌یابد.

ارزهای رمز نگاری شده به بازار معاملات خودرو وارد شدند. یکی از نمایندگی‌های فروش خودروهای BMW در انگلستان، این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده است که به جای پرداخت پول رایج با بیت کوین خرید کنند. سرانجام ارزهای مجازی به دنیای خودرو نیز وارد شدند. به تازگی نمایندگی‌های بی‌ام‌و استفان جیمز در شهرهای لندن و کنت بریتانیا اعلام کرد که مشتریان در صورت تمایل می‌‌توانند هزینه خودرو را با بیت کوین پرداخت کنند. بر اساس این خبر که در توییتر نمایندگی مذکور منتشر شده است، نمایندگی بی‌ام‌و استفان جیمز برای پرداخت‌های بیت کوین از پلتفرم بیت‌پی (BitPay) استفاده می‌کند. بیت‌پی یک پلتفرم جهانی است که امکان خریدهای جزئی، پرداخت صورت حساب‌ها و تجارت الکترونیک توسط ارز رمزپایه بیت‌ کوین را فراهم می‌کند. با نفوذ روزافزون ارزهای مجازی در بازار، هر روز شرکت‌های بیشتری اعلام می‌کنند که بیت کوین را برای انجام مبادلات مالی می‌پذیرند. از اینرو چندان دور از انتظار نبود که پای ارزهای رمزنگاری شده به دنیای خودروها نیز باز شود.

 یک استارتاپ فینتک ژاپنی موفق به جذب سرمایه 55 میلیون دلاری سری c شده است. استارتاپ Paidy یک استارتاپ ژاپنی است که به کاربران امکان خرید آنلاین بدون استفاده از کارت اعتباری می‌دهد. این استارتاپ در آخرین اخبار خود اعلام کرده است که توانسته است ۵۵ میلیون دلار سرمایه در سری c جذب نماید. این استارتاپ که در توکیو قرار دارد، گفته است که کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در آن در حدود ۸۰ میلیون دلار است که ۱۵ میلیون دلار آن از جمله سرمایه‌گذاری‌های سری B است که ۲ سال پیش انجام شده است. نکته قابل‌ توجه در خصوص استارتاپ Paidy و سرمایه‌گذاری در آن این است که این استارتاپ از جمله بزرگ‌ترین استارتاپ‌های ژاپنی است که سرمایه‌گذارانی خارج از ژاپن دارد. در واقع مدیر عامل و مؤسس این استارتاپ یعنی Lee Smith فردی کانادایی است که با Goldman Shachs  همکاری می‌کند. از آنجایی که گسترش و صدور کارت‌های اعتباری در ژاپن بسیار زیاد اما استفاده از آن بسیار کم است، استارتاپ Paidy تأسیس شده است. استفاده از پول نقد در میان ژاپنی‌ها برای خرید انواع کالاهای مورد نیاز بسیار مرسوم و فراگیر است. در واقع مراکز خرید در ژاپن به مراکز بزرگ نقل‌ و انتقال پول نقد تبدیل شده است.

    نظرات