12 ترفند ساده برای افزایش زمان در طول هفته (قسمت دوم)

اگر از آن دسته افرادی هستید که در طول هفته با کمبود وقت برای انجام کارهای خود مواجه می‌شوید، در این مطلب نکاتی را مرور خواهیم کرد تا بتوانید از زمانتان در طول هفته به صورت بهینه استفاده کنید.

اکوسیستم - بسیاری از ما برای انجام کارهای روزانه خود با معضلی به نام کمبود وقت مواجه هستیم. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با انجام چند ترفند ساده می‌توان به‌نوعی فرصت و زمان لازم برای انجام کارهای روزانه و هفتگی را ایجاد کرد. در واقع این موارد به‌نوعی می‌توانند برای خرید وقت به ما کمک کنند. در ادامه مطلب گذشته به بررسی 6 مورد آخر از ترفندهایی که افراد موفق برای خرید زمان در طول روز و هفته از آن‌ها استفاده می‌کنند خواهیم پرداخت.

برخی از این ترفندها مثل صبح زود بیدار شدن و از این قبیل ساده و بسیار واضح هستند اما مواردی وجود دارند که در نگاه اول چندان به چشم نمی‌آیند. مثلاً 15 دقیقه چرت بعدازظهر یا خوردن میان وعده در طول روز و حتی برنامه‌ریزی برای کارهای روزمره از جمله مواردی هستند که می‌توانند به خریدن وقت در طول روز و هفته کمک کنند اما کمتر به ذهن کسی خطور می‌کنند.

  • نرمش روزانه

نرمش و یا ورزش سبک در طول روز علاوه بر مزایای زیادی که برای سلامت بدن دارد، می‌تواند باعث افزایش انرژی و قدرت ذهنی انسان‌ها شود. بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط دانشمندان، داشتن برنامه منظم برای انجام تمرین‌های سبک روزانه باعث تقویت سلول‌های میتکوندریال بدن می‌شود. این سلول‌ها در بدن موظف به تولید و افزایش انرژی روزانه برای انجام کارها هستند. ورزش روزانه علاوه بر اینکه باعث افزایش انرژی روزانه در افراد می‌شود، می‌تواند بر روی افزایش و بهبود عملکرد افراد نیز تأثیر مستقیم داشته باشد. منظور از تمرین روزانه، دو ماراتن نیست. بلکه یک نرمش سبک از جمله حرکات کشش برای افزایش انرژی و قدرت بهره‌وری است.

  • داشتن برنامه روزانه

یک برنامه روزانه می‌تواند شامل تعیین زمان برای انجام تک تک کارهای روزانه از کارهای ساده تا بسیار مهم گرفته تا زمان استراحت و خواب باشد. داشتن برنامه روزانه باعث می‌شود تا افراد قدرت ذهنی خود را برای انجام کارهایی که زمان آن‌ها را بی‌دلیل تلف می‌کنند، مصرف نکنند. شاید داشتن برنامه روزانه و پیروی از آن برای برخی از افراد در چند هفته اول سخت باشد اما مسلماً بعد از گذشت مدت زمانی وجود یک برنامه مشخص برای انجام کارهای روزانه بسیار کاربردی و ضروری خواهد بود. بر اساس نتایج یک مطالعه انجام شده، افرادی که دارای برنامه روزانه هستند و از آن پیروی می‌کنند علاوه بر داشتن زمان کافی برای انجام کارهای روزانه، وظایف خود را به نحو مؤثرتری انجام می‌دهند.

  • اولویت برای انجام و تمرکز بر روی کارهای چالش‌برانگیزتر

زمانیکه برنامه روزانه خود را تهیه می‌کنید بهتر است اولویت را برای انجام کارهای چالشی‌تر خود بگذارید تا اینکه لیست برنامه روزانه خود را از کارهای ریز و کوچک که اولویت چندانی در برنامه روزانه شما ندارند پر کنید. این روش نه تنها به شما کمک می‌کند که بر روی آن دسته از وظایفی تمرکز کنید که انجام آن‌ها سخت‌تر و شاید زمان‌برتر هستند بلکه باعث افزایش بهره‌وری در کارهای می‌شود. علاوه بر این با قرار دادن اولویت برای کارهای چالش برانگیز تر، در زمان صرفه‌جویی بیشتری خواهید داشت. برای برنامه‌ریزی کارهای روزانه یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که قبل از رفتن به تختخواب و خوابیدن، برنامه روزانه فردای خود را در دفتر و یا روی یک برگه کاغذ و یا گوشی تلفن خود یادداشت کنید. فراموش نکنید که این لیست می‌تواند شامل آن دسته از کارهایی باشد که برای انجام آن‌ها تنها یک روز کافی نیست.

  • قرار دادن گلدان گل در فضای کار

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که کارهای خود را در دفتر کار انجام می‌دهید بهتر است در فضای دفتر خود چند گلدان گل قرار دهید. قرار دادن گلدان گل و گل‌های سبز می‌تواند باعث افزایش انرژی در محیط و همچنین جذابیت محیط کار شود. بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، قرار دادن چند گلدان گل در محیط کار می‌تواند تا 15 درصد قدرت کارایی و بهره‌وری افراد را افزایش دهد.

  • گردگیری و تمیز کردن محل کار

یکی دیگر از ترفندهایی که می‌تواند به افزایش انرژی افراد و قدرت بهره‌وری آن‌ها برای انجام کارهای روزانه کمک کند، گردگیری و تمیز کردن محل کار است. در واقع تمیز بودن محل کار و یا همان دفتر کار باعث می‌شود تا افراد تمایل بیشتری برای گذراندن اوقات خود در آن محل را داشته باشند و بنابراین زمان بیشتری در طول روز و هفته را برای انجام کارهای خود در آن محل اختصاص می‌دهند.

  • زود از خواب بیدار شدن

آخرین ترفندی که می‌توان از آن برای خریدن زمان در طول روز استفاده کرد، زود بیدار شدن از خواب است. افرادی که صبح‌ها زودتر از خواب بیدار می‌شوند مسلماً زمان بیشتری برای انجام کارهای روزانه خود دارند. البته برنامه‌ریزی برای خواب باید به نحوی باشد که هر فرد حداقل 7 ساعت کامل در طول شبانه‌روز را به خواب آرام و راحت اختصاص دهد.

    نظرات