اکوویک چهل و ششم: از امکان عرضه سهام شرکت‌های بزرگ اینترنتی و استارتاپ‌ها در بورس تا پرداخت 105 میلیارد تومان تسهیلات به کسب‌وکارهای نوپا

این هفته نیز طبق روال هفته‌های گذشته به بررسی مهم‌ترین اخبار داخلی که رسانه‌های داخلی فعال در حوزه کسب و کار به آن اقدام به انتشار آن‌ها کرده‌اند، خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان با ماه همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، در هفته اول تیرماه سال جاری بیشتر رسانه‌های فعال در حوزه کسب‌وکار سعی در پوشش اخبار مربوط به همکاری دولت برای رونق کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ های گوناگون داشته‌اند. از جمله این خبرها خبر مربوط به‌به عرضه سهام شرکت‌های بزرگ اینترنتی و استارتاپ ها در بازار بورس ایران بود که توجه بسیاری صاحبان شرکت‌های اینترنتی و استارتاپ ها را به خود جلب کرده است. اما پرداخت 105 میلیارد تومان تسهیلات به کسب‌وکارهای نوپا از جمله خبرهای قابل توجهی بود که در رسانه‌های مربوط به کسب‌وکار در هفته اول تیرماه منتشر شد. بر اساس این خبر تاکنون 105 میلیارد تومان وام به شرکت‌های نوپا پرداخت شده است.

عرضه سهام شرکت‌های بزرگ اینترنتی و استارتاپ ها در بورس امکان‌پذیر شد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران اعلام کرد شرکت‌های بزرگ اینترنتی تنها با ارزش‌گذاری می‌توانند وارد بورس شود و هیچ مشکلی برای عرضه این شرکت‌ها وجود ندارد. شاپور محمدی (رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران) گفت: مشکلی برای عرضه شرکت‌های اینترنتی مانند دیجی کالا و اسنپ که در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت‌های اینترنتی ایران محسوب می‌شوند، وجود ندارد و مشکلاتی که از طرف فعالان استارتاپی کشور برای عرضه در بورس مطرح می‌گردد، صحت ندارد. این شرکت‌ها تنها با ارزش‌گذاری می‌توانند به بورس وارد شوند. وی در مورد فعالیت‌هایی که تاکنون در در زمینه ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است، اظهار داشت: استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور سودآوری بالایی دارند و با توجه به گسترش و توسعه آنها، سازمان بورس ایران در حال پیگیری ورود استارتاپ‌ها به فرابورس است. البته این شرکت‌ها به منظور ورود به بخش بورس باید متعهد باشند و ارزش‌گذاری آنها از سوی سازمان بورس به عنوان یک نهاد رسمی تایید شود. در زمینه ارزش‌گذاری همکاری‌های مشترکی را با وزارت ارتباطات در دست انجام داریم و به زودی نتایج مناسب به دست می‌آید. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران ضمن اشاره به موضوع تامین مالی جمعی، بیان کرد: یکی از مباحث مهم در مورد استارتاپ‌ها، تامین مالی جمعی یا کراد فاندینگ است. با حمایت سازمان بورس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت تعاون این موضوع پیگیری و در نهایت دستور العمل مربوطه در شورای عالی بورس به تصویب رسید، هم اکنون فرابورس ماموریت دارد تا فرهنگ‌سازی در میان مردم به منظور سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپای خلاق را آغاز کند.

بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت خواهد شد. معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد: در سال ۹۷ پرداختی بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان حدود ۵ هزار میلیارد تومان است که هزار میلیارد تومان آن در سه ماه نخست امسال پرداخت شده است. علیرضا دلیری (معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) ضمن بیان این موضوع که معاونت علمی با جدیت پیگیر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، گفت: در سه نخست سال جاری بالغ بر هزار میلیارد تومان پرداختی بانک‌ها برای حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است، با این میزان توجه تا پایان سال می‌توانیم شاهد بیش از ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی باشیم. وی با اشاره به اینکه یکی از نیازهای اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان و صاحبان ایده، موضوع تامین مالی است، بیان کرد: ابزار اصلی در شکل‌گیری و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان، بحث منابع مالی است، زیرا شکل‌گیری ایده و رسیدن آن به مرحله تجاری سازی قطعا به منابع  مالی احتیاج دارد. معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به فراهم شدن بستری مناسب برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، افزود: بستر حمایتی ایجاد شده در معاونت توسعه مدیریت و جذب منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شامل دو بخش منابع مالی و سرمایه‌گذاری می‌شود. در بخش منابع مالی تسهیلات از سوی بانک‌ها و صندوق‌ها به این شرکت‌ها اعطا می‌گردد و در بخش سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران، هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ فناور در کنار شرکت‌های دانش بنیان و فناور حرکت خواهند کرد.

کارآفرینان روستایی بیمه می شوند. واعظ مهدوی (مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان) با اشاره به امضای تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید، اعلام کرد: کارآفرینان روستایی که از تسهیلات صندوق امید برخوردار هستند، می‌توانند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند. واعظ مهدوی در مراسم امضای این تفاهم نامه، گفت: قراردادی که فی‌مابین ما و صندوق کارآفرینی امید منعقد شده است، شامل ۱۷ بند می‌شود که بر اساس آن افراد روستایی و عشایری برخوردار از تسهیلات صندوق امید، می‌توانند توسط صندوق روستاییان و عشایر بیمه شوند و تحت پوشش بیمه ازکارافتادگی و بازنشستگی قرار گیرند. وی ادامه داد: در شرایطی که با تحریم روبرو شده‌ایم و شاهد اقدامات هنجارشکنانه رئیس جمهوری آمریکا برخلاف عهد و پیمانشان هستیم، مهمترین استراتژی باید رسیدگی به مشکلات گروه‌های محروم و توانمندسازی آنها باشد. در این شرایط روستائیان و عشایر بیش از سایر اقشار آسیب پذیر هستند، به همین خاطر باید چتر حمایتی و اشتغال را برای آنها افزایش دهیم. مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان اظهار داشت: رشد و گسترش بیمه تامین اجتماعی یکی از راهکاری موثر در شرایط کنونی کشورمان خواهد بود.

70 شرکت دانش بنیان در حال حاضر در زمینه سلول های بنیادین مشغول به کار هستند. امیرعلی حمیدیه (دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادین) اعلام کرد: در حال حاضر ۷۰ شرکت دانش بنیان در زمینه سلول‌های بنیادین فعالیت دارند. حمیدیه در حاشیه نخستین جلسه سلول‌های بنیادین استان زنجان، با اشاره به این موضوع که در حال حاضر حدود ۷۰ شرکت دانش بنیان در زمینه سلول‌های بنیادین فعالیت دارند، گفت: رصدهایی که از سوی ستاد سلول‌های بنیادین انجام شده است، نشان می‌دهد دانشگاه علوم پزشکی زنجان و تحصیلات تکمیلی علوم پایه استان زنجان رشد خوبی در این حوزه داشته‌اند. وی با اشاره به این موضوع که هر یک از شرکت‌های دانش بنیان برای ۲۰ نفر اشتغالزایی کرده‌اند، افزود: رویکرد ما در مورد شرکت‌های دانش بنیان این است که به جای افزایش تعداد آنها، شرکت‌های کوچک را در کنار یکدیگر قرار دهیم تا شرکت‌های بزرگ‌تری را فعال کنیم و مراکزی را به عنوان مراکز شتاب‌دهی به وجود آوریم.

105 میلیارد تومان تسهیلات به کسب‌وکارهای نوپا پرداخت شده است. حسن صمیمی (دبیر کارگروه وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات) بیان کرد: از سال ۹۴ که کار بررسی تقاضاها شروع شد تاکنون مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان وام وجوه اداره شده به کسب‌وکار های نوپا پرداخت شده است که از این تعداد ۲۲۵ پرونده در تهران و ۱۴۰ پرونده مربوط به سایر استان‌ها می‌شود. صمیمی در نشست خبری معرفی زنجیره اقدامات حمایتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از کسب‌وکارهای نوپای فعال در این حوزه، گفت: از سال ۹۴ تاکنون ۳۶۵ پرونده مورد بررسی قرار گرفته است و مبلغ ۱۷۸ میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام برای آنها درنظر گرفته شده است. از این بین ۱۹۵ پرونده نیز به بانک عامل معرفی شده‌اند و مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان به آنها پرداخت شده است. وی ادامه داد: محوری‌های اعطلای تسهیلات به این کسب‌وکارها مشخص شده است که به نوعی جهت‌گیری وزارت ارتباطات است. این محورهای شامل سخت افزار، نرم افزار، محتوا و امنیت می‌شود. دبیر کارگروه وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات با اشاره به آغاز بازنگری در محورهای اعطای تسهیلات از ابتدای سال جاری، گفت: برنامه جدید شامل ۶ محور خواهد بود که مشمول حمایت از توسعه نرم افزار خدمات کاربردی و تامین محصولات تکمیلی در زمینه داده‌های عظیم، حمایت از توسعه خدمات و زیرساخت های رایانش ابری، حمایت از اینترنت اشیا، حمایت از محصولات راهبردی و زیرساختی آزمایشگاهی و توسعه محتوا و ارائه خدمات و امنیت در دو حوزه خدمات و محصولات می‌شود.

    نظرات