امکان عرضه سهام شرکت‌های بزرگ اینترنتی و استارتاپ‌ها در بورس

امکان عرضه سهام شرکت‌های بزرگ اینترنتی و استارتاپ‌ها در بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران اعلام کرد شرکت‌های بزرگ اینترنتی تننها با ارزشگذاری می‌توانند وارد بورس شود و هیچ مشکلی برای عرضه این شرکت‌ها وجود ندارد.

به گزارش اکوسیستم، شاپور محمدی (رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران) گفت: مشکلی برای عرضه شرکت‌های اینترنتی مانند دیجی کالا و اسنپ که در حال حاضر بزرگترین شرکت‌های اینترنتی ایران محسوب می‌شوند، وجود ندارد و مشکلاتی که از طرف فعالان استارتاپی کشور برای عرضه در بورس مطرح می‌گردد، صحت ندارد. این شرکت‌ها تنها با ارزشگذاری می‌توانند به بورس وارد شوند.

وی در مورد فعالیت‌هایی که تاکنون در در زمینه ارزشگذاری استارتاپ‌ها با کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است، اظهار داشت: استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور سودآوری بالایی دارند و با توجه به گسترش و توسعه آنها، سازمان بورس ایران در حال پیگیری ورود استارتاپ‌ها به فرابورس است. البته این شرکت‌ها به منظور ورود به بخش بورس باید متعهد باشند و ارزشگذاری آنها از سوی سازمان بورس به عنوان یک نهاد رسمی تایید شود. در زمینه ارزشگذاری همکاری‌های مشترکی را با وزارت ارتباطات در دست انجام داریم و به زودی نتایج مناسب به دست می‌آید.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران ضمن اشاره به موضوع تامین مالی جمعی، بیان کرد: یکی از مباحث مهم در مورد استارتاپ‌ها، تامین مالی جمعی یا کراد فاندینگ است. با حمایت سازمان بورس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصاد و دارایی و وزارت تعاون این موضوع پیگیری و در نهایت دستور العمل مربوطه در شورای عالی بورس به تصویب رسید، هم اکنون فرابورس ماموریت دارد تا فرهنگ‌سازی در میان مردم به منظور سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپای خلاق را آغاز کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برای فین‌تک‌ها، استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاران صندوق‌‌های جسورانه امکان بهره‌مندی از بستر تامین مالی جمعی به وجود آمده است، البته بسترها آماده شده اما نیاز است تا برای استفاده از این فضا و بهره‌مندی از تامین مالی جمعی فرهنگ‌سازی گسترده‌ای صورت گیرد تا فعالان استارتاپی بتواند از این فرصت مناسب استفاده کنند و در عین حال مردم نیز با سرمایه‌گذاری سودآوری مناسبی داشته باشند.

محمدی در مورد نحوه سرمایه‌گذاری گفت: شرکت‎‌های نوآوری که قصد دارند از فضای تامین مالی جمعی استفاده کنند و نیاز به سرمایه‌ای بالغ بر چند میلیون تا چند میلیارد تومان دارند، ابتدا باید به فرابورس یا شرکت‌های کارگزاری بورسی برای ورود به مرحله تامین مالی جمعی مراجعه کنند، در ادامه بخش کوچکی از سرمایه توسط شرکت اصلی تامین و مابقی توسط پول‌های خرد متقاضیان برای سرمایه‌گذاری در تامین مالی جمعی تامین می‌شود.

وی در مورد ارزشگذاری‌های انجام شده از طرف بعضی از استارتاپ‌ها و ادعای از استارتاپ‌ها مبنی بر یونیکورن شدن، گفت: بعضی از استارتاپ‌ها ارزشی را برای کسب و کار خود اعلام کرده‌اند که مشخص نیست طبق کدام چارچوب محاسبه شده است. سازمان بورس ایران هیچ کدام از ارزشگذاری‌های انجام شده را قبول ندارد و یونیکورن اعلام شدن یکی از استارتاپ‌ها را نیز تا زمان پذیرش در بورس و  ارزشگذاری رسمی از سوی کارشناسان رسمی سازمان بورس تایید نمی‌کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران افزود: معتقد هستم سرمایه‌گذاران این حوزه باید بپذیرند که این حوزه علیرغم سودآوری بالا، پر از ریسک است؛ همین موضوع  سبب می‌شود تا در این حوزه به یک فرهنگ‌سازی بنیادین نیاز باشند.

    نظرات