مشتریان فین‌تکی‌ها نیز باید مجوز بگیرند!

مشتریان فین‌تکی‌ها نیز باید مجوز بگیرند!

میلاد جهاندار (دبیر انجمن فین‌تک ایران و بنیانگذار باهمتا) گفت، در صورتی که قرار باشد مشتریان پرداخت یارها مجوز دریافت کنند، این کسب وکارها به سوی نابودی خواهند رفت.

به گزارش اکوسیستم، در جلسه‌ای که نمایندگان دادستانی با بانک مرکزی و انجمن فین‌تک داشتند، به این موضوع تاکید شده است که مشتریان فین‌تک‌ها به منظور بهره مندی از سرویس‌های پرداخت یار باید از اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی مجوز بگیرند. در جلسه مذکور علاوه بر نمایندگان انجمن فین‌تک، بانک مرکزی و دادستانی، نمایندگانی از شاپرک، پلیس فتا، بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات نیز حاضر بودند.

جهاندار در خصوص تصمیمی که در این جلسه گرفته شده است، گفت: در چنین شرایطی، کاربران من به منظور استفاده از سرویس‌هایی که به آنها ارائه می‌دهم، مراجعه می‌کنند و من باید به آنها بگویم که نمی‌توانید از این سرویس‌ها استفاده کنید! اینها کاربرانی هستند که برای جذب آنها زمان و تبلیغات زیادی شده است که منجر به هزینه می‌شود، اما حالا تا زمانی که از اتحادیه مجوز بگیرند، نباید اجاز دهم از خدمات ارائه شده استفاده کنند. آیا در شرایط فعلی که کشور با مشکلات اقتصادی و اشتغالی زیادی مواجه است، چنین تصمیماتی اتخاذ می‌شود و به دنبال آن چنین اقداماتی باید صورت بگیرد؟

مشتریان فین تک ها باید مجوز بگیرند

وی در ادامه افزود: قوانین بسیاری وجود دارد که بر مجوززدایی تاکید می‌کنند، اما با این تصمیم اتخاذ شده، من باید به مشتری خودم بگویم که ابتدا باید مجوز دریافت کنی تا خدمات را به تو ارائه دهم.

بنبانگذار باهمتا راجع به نتیجه اجرای این تصمیم، اظهار داشت: اتفاقی که در نهایت رخ می‌دهد، این است که کاربر من رها می‌شود، زیرا باید یک میلیون تومان هزینه پرداخت کند و روال زمان‌بری را نیز پشت سر بگذارد تا موفق شود از اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی مجوز لازم را اخذ کند. آیا دلیل و منطقی وجود دارد که براساس آن گفته شود چنین امری مفید و قابل اجرا است و ضربه‌ای متوجه کسب وکارها نمی‌شود؟

باید از اتفاقات گذشته درس گرفت

جهاندار گفت: آیا نباید به این موضوع فکر کرد که این چه اثری بر کسب وکارهای پرداختی که بدون حمایت و تنها با هزینه و زحمت‌های شخصی رشد کرده‌اند و موفق به جذب سرمایه شده‌اند و با وجود مشکلات زیاد و فیلترینگ‌ها سرانجام توانسته‌اند مقبولیت و محبوبیت نسبی به دست آورند، خواهد داشت. قطعا اگر به این صورت عمل کنیم، نخستین اتفاقی که رخ می‌دهد، نابودی این کسب و کارها است. احتمالا در یک سال آینده نیز یک سرویس دهنده خارجی می‌آید و همین سرویس‌ها ارائه خواهد داد و هیچکدام از محدودیت‌هایی که پیش پای فین‌تک‌های داخلی گذاشته شد را نمی‌توانند برای آن اعمال کنند. بعد از گذشت مدتی نیز، دوستان مجددا می‌خواهند با صرف بیت المال پروژه فین‌تک ملی راه اندازی کنند تا اشتباهی که به وجود آمده است را جبران کنند.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که متاسفانه از اشتباهاتی که در سال‌های گذشته رخ داده استف درس گرفته نمی‌شود و آنهایی که حامی و نماینده کسب وکارها معرفی می‌شوند، اعتراضی به این تصمیم ندارند.

تجربه‌ای ناموفق ای نماد

دبیر انجمن فین‌تک ایران اضافه کرد: تجربه‌ای به نام ای نماد (نماد اعتماد الکترونیکی) را درگذشته داشتیم؛ آیا واقعا تجربه موفقیت آمیزی بود؟ سوال اصلی این است که در حال حاضر اتحادیه و وجود این مجوز جدید، چه کمکی می‌خواهد یا می‌تواند بکند که ای نماد نمی‌توانست آن را انجام دهد. علیرغم وجود ای نماد، درگاه مشکل دار و قمار در حال فعالیت هستند، چرا کسی نتوانست این‌ها را پیدا کند؟ این اتحادیه چه تدبیری خواهد داشت که ای نماد نداشت؟ به علاوه باید اشاره کنم که ای نماد همان‌جایی است که تمامی اطلاعات پذیرنده‌هایش فاش شد. اتحادیه چه اقدامی را انجام خواهد داد که اطلاعات پذیرندگان ما که نزد آنها است، فاش نگردد؟

وی ادامه داد: نماد اعتماد الکترونیکی نوعی مجوز خود ساخته در کشور بود. چند نفر موفق شدند این مجوز را بدریافت کنند؟ پس از گذشت 10 سال از شروع این طرح، تنها 20 هزار نفر این نماد را دارند، اما واقعا پتانسیل کشور ما این تعداد بود؟ ما پرداخت یارها بالای ۲۰۰ هزار پذیرنده داریم، پس آن دسته از کاربران‌مان که نتوانستند ای نماد را دریافت کردند، چه کردند؟ واضح بود که به دنبال راهکارهای جایگزین بودند و حتی خیلی از آنها کسب وکار را تعطیل کردند و عده‌ای هم روی بستر کارت به کارت فعالیت کردند. باید قبول کنیم که نیاز را نمی‌شود از بین برد، هدف چه بود؟ آیا هدف این بود که از عده‌ای سالانه هزینه دریافت شود، آن هم با وجود تمام این سیاست‌های کلانی که برای اشتغالزایی و مبارزه با بیکاری در کشور صورت می‌گیرد.

جهاندار به دیجی کالا اشاره کرد و گفت: دیجی‌کالا که وارد عرصه فین‌تک شده است، چرا عکس العملی نشان نمی‌دهد؟ آیا از اینکه اطلاعات رقابتی پذیرنده‌های ما باید در اتحادیه ثبت شود، دغدغه‌ای ندارد؟ اطلاعاتی که تمام دارایی ما محسوب می‌شوند، پذیرندگانی که با هزاران مشکل و سختی توانسته‌ایم آنها را جذب کنیم.

علت اتخاذ این تصمیم

وی بیان کرد: علت این اقدام چیست؟ دوستان برای وجود این مجوز، استناد می‌کنند به بند قانون. در مقابل نیز کم نداریم قانون‌هایی که برای مجوززدایی تدوین شده‌اند، چرا آنها را در نظر نمی‌گیرند؟ چرا قانون را سلیقه‌ای انتخاب می‌کنند؟ چرا آن بخشی که قانون شرایطی برای انحصاری شدن فراهم می‌کند که به هر عنوانی از کاربر من پول بگیرند دیده و لازم الاجرا می‌شود؟ واضح است که کاربر من این پول را نمی‌دهد و مسلما از سرویس خارجی و غیر شفاف یا سرویس دیگری استفاده می‌کند که این روند قطعا هزینه زیادی را برای جامعه خواهد داشت.

آیا تضمینی برای امنیت وجود دارد

موسس باهمتا با اشاره به مسئله امنیت، خاطر نشان کرد باوجود اینکه هیچ کدام از مواردی که وجود دارد، موضوع امنیت را نقض نمی‌کند؛ در ایران امنیت برای ما مهمتر از سایر اقشار است. اگر بگوییم موضوع حفظ امنیت است، فقط با کلمات بازی کرده‌ایم. آیا اتحادیه مسئولیت امنیت را می‌پذیرد؟ آیا می‌توانیم باوجود این همه درگاه مشکل‌دار بگوییم که ای نماد موفق شد امنیت را بر عهده بگیرد؟ آمار مستندی وجود دارد که بیشترین نرخ درگاه‌های قمار روی ای نماد بود. اگر اقتصاد، رشد و پیشرفت در کشور برای ما اهمیت دارد، باید از تجربیات گذشته درس بگیریم، نه اینکه در ظاهر ژستی بگیریم و سیاست ما پشت پرده چیز دیگری باشد.

متولی امور فین‌تک‌ها

وی اضافه کرد: من به عنوان یک کسب و کار باید فعالیت اقتصادی داشته باشم و امنیت را نیز به طور کامل در نظر می‌گیرم و استانداردهایی که در کشور و در دنیا وجود دارند را نیز کاملا رعایت می‌کنم، اما در نهایت هدف من فعالیت اقتصادی و به دست آوردن درآمد است. متولی فین‌تک‌ها بانک مرکزی است و چهار چوب خاصی را نیز برای آنها تعیین کرده است و تمامی قوانین مربوط به آن مشخص شده است. بر اساس قوانین پولی کشور، تمام فعالیت پولی در کشور باید زیر نظر بانک مرکزی انجام شوند. به عنوان فرض کنید به رانندگان اسنپ و تپسی بگوییم، برای فعالیت در این سامانه‌ها باید مجوزی دریافت کند و به ازای هر مجوز یک میلیون تومان پرداخت کنند. اینجا ضرر اصلی متوجه چه کسی می‌شود؟ مطمئنا اسنپ و تپسی!

    نظرات