واردات غیرقانونی خودرو به علت هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت

واردات غیرقانونی خودرو به علت هک شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت

چند ماه بعد از واردات بالغ بر 13 هزار خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبتارش، ناصر سراج (رئیس سازمان بازرسی کل کشور) گفت: سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هک شد و هکرها توانستند حدود 5 هزار خودرو مدل بالا و گران قیمت وارد کشور کنند.

به گزارش اکوسیستم، سراج با اشاره به موضوع خودروهای خارجی و گران شدن آنها، گفت: متاسفانه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هک گردید و به دنبال آن حدود 5 هزار خودرو مدل بالا و گران قیمت به کشور وارد گردید. از این تعدا حدود 4 هزار خودرو ترخیص و در بازار عرضه شده است و هزار خودرو دیگر همچنان در گمرک است و امیدواریم در این مورد نیز تصمیم گیری شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تخمین زد که اختلاف قیمت این خودروها حدود 500 میلیون تومان برسد، مانند ولوو و بی‌ام‌و که هیچ کدام از این خودروها قیمت واقعی ندارند.

سال 96 سایت ثبتارش (سامانه ثبت سفارش) به مدت 8 ماه بسته شد تا هیچ خودرویی وارد کشور نشود. در این مدت 2 نمایندگی مجاز و 4 نمایندگی غیرمجاز با دسترسی به این سامانه، 13 هزار و 500 خودرو را به طور غیر قانونی از مبادی گمرکی و قانونی، وارد کشور کردند.

حساسیت این موضوع منجر به ورود مجلس شورای اسلامی شد. در پیگیری‌های مجلس هر یک از سازمان‌های مربوطه ارقام متفاوتی از واردات خودرو در زمان بسته بودن سایت ثبتارش را ارائه دادند.

در آن زمان چگونگی ثبت این تعداد خودرو در سایت وزارت صنعت این سوال را به وجود آورد که چطور در زمان ممنوعیت واردات و بسته بودن سایت، بالغ بر 13 هزار خودرو در این سامانه ثبت شده‌اند تا بتوانند به طور قانونی از مبادی رسمی و گمرکی کشور وارد شوند؟

اکنون بعد از اعتراضات سایر واردکنندگان و پیگیری‌های مسئولان، ناصر سراج اعلام کرد که در آن سایت وزارت صنعت و معدن و تجارت هک شده بود و هکرها مجوز ورود 5 هزار خودرو گران قیمت صادر کردند.

    نظرات