معرفی 3 پلتفرم‌ جدید دیجی کالا

معرفی 3 پلتفرم‌ جدید دیجی کالا

دیجی کالا در یک نشست خبری، برنامه‌های خود برای سال 97 را اعلام کرد. دیجی پی یکی از دیجی‌های جدید امسال خواهد بود که سرآغازی برای ورود این گروه به حوزه فین تک است.

به گزارش اکوسیستم، برادران محمدی (مدیران عامل دیجی کالا) در این نشست خبری اعلام کردند که دیجیکالا یک برند ملی است و در سال گذشته کالای ایرانی سهمی بالغ بر 47 درصد از مجموع کل فروش این فروشگاه را به خود اختصاص داده بودند.

مدیران عامل دیجی کالا پیش‌بینی کردند که این رقم در سال جاری به 52 درصد برسد. اگرچه این مقدار شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما محمدی اظهار داشت اجرای مدل مارکت پلیس باعث افزایش سهم فروش کالاهای ایرانی کمک چشمگیری کرده است، به طوریکه هم اکنون ۱۰۰ هزار کالای ایرانی از ۱۵۰۰ برند در این فروشگاه به فروش می‌رسد و مارکت پلیس دیجیکالا نیز با ۱۱ هزار فروشنده همکاری دارد. نشست خبری دیجی کالا

دیجی‌های جدید در سال 97

در نشست خبری این مجموعه اعلام شد که سه برند جدید به دیجی کالا اضافه خواهد شد. دیجی پی که آغازی برای ورود این مجموعه به حوزه فین‌تک خواهد بود، از ادغام استارتاپ فین‌تک هماپی با دیجیکالا شکل گرفته است. دیجی‌کلاب نیز قصد دارد به مشتریان وفادار امتیاز بدهد و در نهایت دیجی نکست نیز در سال 97 معرفی خواهد شد که قرار است بذر اولیه شکل‌گیری و خدمات جدید خارج از فعالیت‌های فعلی باشد.

نشست خبری دیجی کالا

محمدی در این این نشست خبری از عرضه کالاهای تند مصرف تا پایان تابستان خبر داد. مواد غذایی نیز جزو این کالاهای تند مصرف خواهد بود و پس از سفارش نهایتا پس از 2 ساعت به مشتری تحویل داده می‌شود. وی اظهار داشت هم اکنون فقط حدود 20 درصد از قیمت محصولات کشاورزی به دست کشاورز می‌رسد و گروه FMCG یا محصولات تند مصرف می‌تواند با ایجاد یک روند بی واسطه، این شرایط را تغییر دهد.

بالغ بر یک سال قبل، دیجی کالا به طور رسمی مارکت پلیس خود را آغاز کرد. البته در آغاز کار به علت ناهماهنگی‌هایی که وجود داشت، خریداران نیز با مشکلاتی مواجه می‌شدند، ولی به مرور و و بعد از گذشته چند ماه این روند بهبود یافت. اکنون دیجیکالا دوباره قصد ارائه سرویس‌های جدیدی از جمله عرضه تند مصرف ظرف ۲ ساعت را دارد و باید دید این مجموعه چطور خود را برای دست یابی به این هدف آماده می‌کند؟

امکان خدمت رسانی به 100 هزار کسب و کار و 200 میلیون کاربر

سهیل مقدم (معاون تکنولوژی دیجیکالا) در این نشست از راه اندازی پلتفرمی به نام سوپر نوا (Supernova) خبر داد. این پلتفرم قابلیت سرویس‌دهی به ۱۰۰ هزار کسب‌وکار و ۲۰۰ میلیون کاربر را دارد.

نشست خبری دیجی کالا

البته این پروژه در حال حاضر این یک بلندپروازی بزرگ است که خود دیجیکالا نیز به آن اذعان دارد. سوپر نوا یک پروژه متن باز است و طراحی آن با تمرکز بر گسترش‌پذیری و قابلیت سرویس‌دهی همزمان به میلیون‌ها کاربر انجام شده است.

هم اکنون دیجی کالا حدود یک درصد از کل بازار خرده فروشی کشور سهم دارد و در خارج از کشور هم فعالیتی ندارد. حال این سوال به وجود می‌آید که این برند چگونه 200 کاربر خواهد داشت؟

مقدم در پاسخ به این سوال گفت: زمانی که 200 میلیون کاربر سخن می‌گوییم، به معنای بلند پروازی و آینده‌ای است که به دنبال آن هستیم. تکنولوژی مرزی ندارد و در مورد صرفا چند کانال دسترسی صحبت نمی‌کنیم. ما زیرساختی توسعه داده‌ایم که قادر باشد به این تعداد کاربر خدمات همزمان بدهد تا ۲۰۰ میلیون کاربر بتوانند از سرویس استفاده کنند.

حمید محمدی نیز در پاسخ به این سوال اظهار داشت: بازار ایران تقریبا ۵۰ میلیون کاربر آنلاین دارد و ما پتانسیل اضافه کردن کاربران خارج از ایران در منطقه را نیز در نظر گرفته‌ایم. بنابراین سوپرنوا، بستری مناسب برای سال‌های پیش رو است.

اشتراک فیدیبو پلاس

همچنین مجید قاسمی (مدیرعامل فیدیبو) در این نشست خبری، اعلام کرد که فیدیبو تصمیم دارد یک مدل اشتراکی تحت عنوان فیدیبو پلاس را راه اندازی کند. با این سرویس جدید، حق عضویت که اعلام نشد چقدر است، به شکل ماهانه پرداخت می‌شود و کاربر به کل کتاب‌ها دسترسی خواهد داشت.

علاوه بر این، قاسمی از ارائه طرح فیدیبو پلاس سازمانی خبر داد و گفت که سازمان‌ها می‌توانند با پرداخت حق عضویت برای اعضای سازمان خود طرح اشتراکی با کتاب‌های خاص فعال کنند. وی استقبال از فیدیبوک را فراتر از حد انتظار دانست و گفت در هفته‌های اول موجود شدن آن، بیش از ۲ هزار دستگاه به فروش رفته است.

نظرات