ادامه دردسرهای فیسبوک؛ اینبار با شرکت‌های چینی

ادامه دردسرهای فیسبوک؛ اینبار با شرکت‌های چینی

در ادامه افشای دسترسی 60 تولید کننده ابزار الکترونیکی به اطلاعات کاربران فیسبوک، ظاهرا شرکت‌های چینی مانند هواوی و لنوو نیز به این اطلاعات دسترسی داشته‌اند.

به گزارش اکوسیستم، بعد از آنکه خبرگزاری نیویورک تایمز در گزارشی برنامه فیسبوک برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات کاربران خود با حداقل ۶۰ شرکت تولیدکننده ابزار الکترونیکی را افشا کرد؛ اکنون نیویورک تایمز و واشنگتن در گزارش دیگری از حضور چهار شرکت چینی هواوی،  لنوو،  اوپو و TCL در جمع این 60 شرکت خبر دادند.

فرانچسکو وارلا (مدیر اجرایی فیسبوک) در جواب این گزارش، اعلام کرد که تمام شرکت‌های چینی‌ مذکور، برنامه یکپارچه‌ای روی محصولات خود داشته‌اند که از ابتدا تحت کنترل قرار داشت و همه چیز مورد تایید فیسبوک بود.

در میان این شرکت‌های چینی، هواوی به دلیل احتمال همکاری با دولت چین برای دسترسی به داده‌های موجود در سرورهای این کمپانی، بیش از سایر شرکت‌ها زیر ذره بین بود. اوایل سال 2018 میلادی FBI ،CIA و NSA با اشاره به احتمال جاسوسی ناشناخته، به کاربران در مورد استفاده از محصولات یا سرویس‌های هواوی هشدار دادند.

فیسبوک از اعلام نام تمام شرکت‌های حاضر در این توافق‌نامه خودداری کرد، اما اشاره کرد که این وضعیت رو به اتمام است و احتمالا هواوی پایانی برای آن باشد.

ادامه دردسرهای فیسبوک و احتمال نابودی این شبکه اجتماعی تاثیرگذار

فیسبوک در پاسخ به گزارش‌های اخیر، اعلام کرد که تمام اطلاعاتی که در قالب همکاری این شرکت با هواوی استفاده شده است، درون دستگاه باقی می‌ماند.

این شبکه اجتماعی در بیانیه خود اظهار داشت که توافقات صورت گرفته به‌ هیچ وجه مانند توافق‌هایی نیست که توسعه‌دهندگانی همچون الکساندر کوگان در اپلیکیشن‌های خود از آنها بهره می‌بردند و یادآور شد که اپلیکیشن این توسعه‌دهنده در نهایت داده‌های کاربران را با کمبریج آنالیتیکا به اشتراک گذاشته بود.

سناتور مارک وارنر از ایالت ویرجینیا در مورد این مسئله در توییتر خود نوشت: ما به پاسخ‌های روشنی از جانب فیسبوک احتیاج داریم. این شرکت باید کل ماجرا را همین الان، نه شش ماه دیگر مشخص کند.

هواوی ادعا کرد که به هیچ وجه داده‌های کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک را کنترل یا ذخیره نکرده است. جو کلی (سخنگوی هواوی) در بیانیه‌ای شرح داد: مانند همه شرکت‌های بزرگ سازنده‌ گوشی‌ هوشمند، هواوی نیز برای ساده‌سازی دسترسی کاربران به سرویس‌‌های فیسبوک، با این شبکه مجازی همکاری داشت، اما ما به هیچ وجه داده‌های کاربران فیسبوک را کنترل یا ذخیره نکرده‌ایم.

هوئا چونیینگ (یکی از سخنگویان وزارت خارجه‌ چین) اظهار داشت: امیدواریم آمریکا فضایی منصفانه، شفاف، باز و دوستانه را به منظور فعالیت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی به وجود آورد.

پس از رسوایی کمبریج آنالیتیکا، فیسبوک به سختی تلاش کرد تا دوباره اعتماد کاربران را به دست آورد، اما به نظر می‌رشد که رسوایی‌های این شبکه اجتماعی تمامی ندارد. اگر این مشکلات ادامه پیدا کند و کاربران بیشتری تصمیم به حذف اکانت‌های فیسبوک خود بگیرند، شاید شاهد نابودی این شبکه اجتماعی تاثیرگذار باشیم.

    نظرات