تعلیق فعالیت‌های پژو سیتروئن در ایران

تعلیق فعالیت‌های پژو سیتروئن در ایران

پژو سیتروئن از تعلیق فعالیت‌های خود را در ایران خبر داد. در حقیقت این اقدام به ضرر این گروه خواهد بود، زیرا آنها نمی‌تواند سرمایه‌گذاری‌هایی که طی چند سال اخیر در ایران انجام داده‌اند را خارج کند.

به گزارش اکوسیستم، گروه خودروسازی پژو سیتروئن طی بیانیه‌ای اعلام کرد که به علت خارج شدن آمریکا از برجام، فعالیت‌های این شرکت در ایران به حالت تعلیق درمی‌آید.

این موضوع در شرایطی رخ داد که پیش‌تر بعضی از کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند با توجه به اعلام اتحادیه اروپا مبنی بر حفظ برجام، خودروسازان فرانسوی به همکاری با ایران ادامه می‌دهند.

این گروه در دور جدید همکاری‌های خود با ایران در شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو سرمایه‌گذاری کرده است، در نتیجه تعلیق همکاری‌ها باعث زیان پژو سیتروئن می‌شود.

شرکت پژو سابق بر این هم در سال 1391 به علت تحریم‌ها از ایران خارج شد و از ارسال قطعه به شریک ایرانی نیز خودداری کرد. این موضوع باعث شد پژو سابقه بدی در افکار عمومی ایران داشته باشد تا جائیکه پس از اجرایی شدن برجام برای بازگشت به ایران مجبور به پرداخت غرامت شد.

کارلوس تاوارس (مدیرعامل پژو سیتروئن) در مهر ماه سال 1395 به ایران سفر کرد و در جمع خبرنگاران گفت: ما انتقال‌های بزرگی را به منظور تامین مالی پروژه ایکاپ در ایران انجام داده‌ایم که پرداخت غرامت نیز یکی از آنها بوده است.

در آن زمان اعلام شد که پژو حدود ۴۲۷ میلیون یورو غرامت پرداخت کرد. دلیل این غرامت، ترک یکطرفه همکاری این شرکت با ایران خودرو اعلام شد. به علاوه پژو در زمان فعالیت‌های خود در ایران، شرکت مشترکی به نام ایکاپ با شریک ایرانی خود راه اندازی کرد که ماکیت ۵۰ درصد آن را در اختیار دارد.

ایکاپ تا کنون مبلغ چشمگیری را برای راه‌اندازی خطوط تولید محصولات خود هزینه کرده که تامین نصف سرمایه آن به عهده خودروسازی فرانسوی بوده است و شرکت پژو از این ناحیه نیز متضرر خواهد شد.

پس از اجرایی شدن برجام، سیتروئن نیز ۵۰ درصد سهام شرکت سایپا کاشان به مالکیت خود درآورد. پس از خرید، شرکت سایپا کاشان به سایپا سیتروئن تغییر نام یافت. سیتروئن با تعلیق فعالیت‌های خود در ایران متضرر خواهد شد و سرمایه‌گذاری‌هایش در سایت تولیدی کاشان هم بدون استفاده می‌ماند.

    نظرات