گوگل به ارزشمندترین برند دنیا تبدیل شد

گوگل به ارزشمندترین برند دنیا تبدیل شد

سرانجام پس از چند سال رقابت میان اپل و گوگل، غول موتور جستجوی دنیا توانست رقیب خود را شکست دهد و به باارزش‌ترین برند جهان تبدیل شود. در نتیجه این رقابت یک موتور جستجو موفق شد یک برند تولید سخت افزار را شکست دهد و لقب ارزشمندترین برند جهان را به دست آورد.

به گزارش اکوسیستم، آمارهای ارائه شده توسط شرکت تحقیقات برند برندز (BrandZ) نشان می‌دهد شرکت گوگل که زیرمجموعه هلدینگ آلفابت است با ارزشی معادل 302 میلیارد دلار، بالاتر از اپل با ارزش ۳۰۱ میلیارد دلار قرار گرفت. سایر برندهای فاصله نسبتا زیادی با این دو رقیب دارند.

رتبه‌های سوم و چهارم در بین 100 برند برتر به ترتیب به آمازون با ارزش ۲۰۸ میلیارد دلار و مایکروسافت با ارزش ۲۰۱ میلیارد دلار اختصاص دارد. در رتبه‌ پنجم نیز برند چینی Tencent با ارزش ۱۷۹ میلیارد دلار قرار گرفت.

شرکت تحقیقات برند BrandZ با اشاره به رشد عالی شرکت‌های چینی، اعلام کرد: امسال نخستین سالی بود که رشد برندهای غیرآمریکایی، سریع‌تر از برندهای آمریکایی بود. ۱۴ برند چینی وارد لیست ۱۰۰ برند برتر جهان شده‌اند. ارزش مجموع ۱۰ برند برتر چینی ۴۷ درصد رشد داشت که در مقایسه با ۱۰ برند برتر آمریکایی دو برابر بود.

در بخش رشد ارزش برند، علی بابا با ۹۲ درصد، Tencent با ۶۵ درصد و آمازون با ۴۵ درصد رشد در رتبه‌های برتر قرار گرفتند. در فهرست برندهای بازنده هم AT&T با کاهش ارزش ۷ درصدی روبرو شده است. IBM با کاهش ارزش ۶ درصدی، در حال حاضر ۹۶ میلیارد دلار ارزش دارد و ورایزون نیز با کاهش 5 درصدی ارزش برند خود به مبلغ 82 رقم ۸۲ میلیارد دلار رسیده است. شرکت بحران زده جنرال الکتریک از نظر سقوط ارزش سهام با افت 22 درصدی در پایین‌ترین رتبه قرار دارد. در حال حاضر این شرکت ۳۹ میلیارد دلار ارزش دارد.

ارزش ۱۰۰ برند برتر این لیست مجموعا با ۲۱ درصد افزایش به ۴/۴ تریلیون دلار رسیده است. در این بین 14 درصد آن مربوط به شرکت‌های گوگل و اپل می‌شود.

شرکت برندز در مورد رتبه‌بندی برندها توضیح نسبتا مبهمی را ارائه کرد. این شرکت در اینباره گفت: رتبه‌بندی برندها توسط ما بر اساس جذب درآمد خالص هر برند برای شرکت مادر انجام می‌شود. این سبک از ارزش‌گذاری، ارزش خالص برند را تعیین می‌کند و ما قصد داریم برندهایی را برتر اعلام کنیم که بیشترین سهم را در موفقیت شرکت‌های اصلی‌ داشته‌اند. در این رتبه بندی احتمالا شرکت‌هایی هستند که درآمد زیادی دارند اما برند مربوط به آنها تاثیر زیادی در این درآمد ندارد یا تاثیر آن به اندازه‌ای نیست که در لیست ما قرار داشته باشند.

نظرات