3 سوال که باید قبل از ورود به فضای کار اشتراکی از خود بپرسید

3 سوال که باید قبل از ورود به فضای کار اشتراکی از خود بپرسید

فضای کار اشتراکی، محیطی است که افراد و تیم‌های مختلف با ایده‌های گوناگون در آن جا مشغول کار بر روی کسب و کار خود می‌شوند. طبیعتا هر محیط کاری دارای قوانینی است و این موضوع درباره فضای کار اشتراکی نیز صدق می‌کند. برای این که دریابید کار کردن در یک فضای اشتراکی می‌تواند برای شما مناسب باشد یا نه باید به سه سوال زیر پاسخ دهید.

اکوسیستم - یکی از مسائلی که همیشه ذهن کارآفرینان را به خود مشغول می‌کند، داشتن فضایی برای کارکردن است. از آنجایی که بیشتر کارآفرینان با بودجه‌های محدود کار خود را شروع می‌کنند، اجاره یا خرید یک دفتر مستقل هزینه بسیار بالایی برای آن‌ها دارد. از طرفی محیط خانه همیشه برای کار کردن مساعد نیست و در خیلی از مواقع شما حتی نمی‌توانید بر روی اتاق شخصی خود حساب باز کنید. در چنین وضعیتی استفاده از فضای کار اشتراکی راه حل مناسبی است. برای استفاده از این فضا ابتدا تیم استارتاپی باید تیم و ایده خود را به کارشناسان مربوطه معرفی کنند و سپس منتظر نتیجه ارزیابی آن‌ها بمانند. چنانچه نظر این کارشناسان مثبت باشد، تیم استارتاپی می‌تواند با پرداخت هزینه ناچیزی در کنار سایرین از فضای به اشتراک گذاشته شده استفاده کنند.

طبیعتا کار کردن در فضایی که افراد مختلفی در آن مشغول هستند سبب گسترش سطح ارتباطات شما با دیگران می‌شود و از همین طریق می‌توانید با بسیاری از کارآفرینان خلاق و علاقمند به راه‌اندازی استارتاپ آشنا شوید.

تقریبا تمام امکاناتی که شما در یک دفتر کار به آن‌ها نیاز دارید در فضای کار اشتراکی به چشم می‌خورد و شما با پرداخت همان هزینه ماهیانه اندک می‌توانید از این وسایل استفاده کنید. همانطور که گفته شد، تیم‌ها و افراد مختلفی در این مکان در کنار هم مشغول به کار هستند. بنابراین شما در ابتدا باید ببینید که آیا جز آن دسته از افرادی هستید که برای کار کردن باید حتما محیط اطرافتان خلوت باشد تا تمرکز خود را از دست ندهید یا این که می‌توانید خود را با چنین محیطی وفق دهید. برای این منظور شما باید به سه سوال زیر پاسخ دهید.

1 – آیا وجه اشتراکی بین شما و سایر تیم‌ها وجود دارد؟

زمانی که تصمیم می‌گیرید در یک فضای اشتراکی کار کنید باید چند نکته را مدنظر داشته باشید از جمله داشتن نقطه اشتراک با افراد محیط کاریتان. تصور کنید که در طول هفته بارها با افرادی ملاقات می‌کنید که زمینه کاریتان با یکدیگر متفاوت است. در نتیجه این موضوع باعث می‌شود که نتوانید ارتباط قوی با هم برقرار کنید. همین مسئله می‌تواند بر روی روحیه شما تاثیر منفی بگذارد و محیط کاری خسته‌کننده‌ای برایتان به وجود آورد. بنابراین توصیه ما این است که قبل انتخاب فضای کار خود با تیم‌های مستقر در آنجا آشنا شوید و در صورتی که فکر می‌کنید وجه اشتراکی با آن‌ها ندارید محل دیگری را برای کار انتخاب کنید.

2 – در هر ساعت حدودا چند نفر از این فضا استفاده می‌کنند؟

تعداد و ساعات حضور افراد در فضای اشتراکی می‌تواند متفاوت باشد. گاهی ممکن است شما برای انجام کارتان نیاز به تمرکز بالایی داشته باشید اما تیم‌های حاضر در دفتر، کار خاصی برای انجام دادن نداشته باشند و در مورد مسائل متفرفه با یکدیگر مشغول صحبت کردن شوند. این موضوع می‌تواند برای شما آزاردهنده باشد. از طرفی در برخی مواقع ازدحام زیاد جمعیت در یک دفتر می‌تواند به خودی خود باعث بی‌نظمی‌ و هرج و مرج در آن فضا شود. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب فضای اشتراکی خود چندین بار به محل سر بزنید و جو موجود در آن جا را بسنجید.

3 – آیا در فضای اشتراکی احساس راحتی می‌کنید؟

همان طور که گفته شد فضای اشتراکی همانند هر محیط کاری دیگری قوانین خود را دارد و برای این که نظم رعایت شود همه افراد موظف به رعایت قوانین آن محیط هستند. به عنوان مثال اگر قبلا شما در اتاق شخصی خود کار می‌کردید و عادت داشتید که در حین کار به موسیقی با صدای بلند گوش کنید، در فضای کاری اشتراکی نمی‌توانید این کار را انجام دهید. یا این که در خانه لباس راحتی می‌پوشیدید اما مسلما در یک دفتر کار شما می‌بایستی با لباس تقریبا رسمی حضور پیدا کنید. آرام صحبت کردن، رفت و آمد در ساعات مشخص و روزهای مشخص و بسیاری از موارد دیگر از جمله نکاتی هستند که باید در این مکان عمومی رعایت شوند. بنابراین اگر فکر می‌کنید رعایت این قوانین می‌تواند برایتان خسته کنند باشد، پس بهتر است به دنبال راه دیگری برای فضای کاریتان بگردید.

    نظرات