راه‌اندازی سامانه دولت همراه با حضور 16 دستگاه دولتی

راه‌اندازی سامانه دولت همراه با حضور 16 دستگاه دولتی

رئیس سازمان فناوری اطلاعات از راه‌اندازی سامانه‌ای با عنوان دولت همراه در جهت تحقق دولت الکترونیک خبر داد.

به گزارش اکوسیستم، سازمان فناوری اطلاعات در راستای محقق شدن دولت الکترونیک، سامانه‌ای را تحت نام "دولت همراه" راه‌اندازی کرده است که در آن بسیاری از خدمات الکترونیک سازمان‌های دولتی تجمیع و قابل دسترس خواهد بود. این سازمان به تدریج گسترده‌تر می‌شود تا تمام امکانات دولتی در دسترس شهروندان قرار گیرد.

رسول سراییان (رئیس سازمان فناوری اطلاعات) با اشاره به حضور 16 دستگاه دولتی و ارائه 50 نوع خدمت به کاربران در این سامانه، گفت: تاکنون 2 میلیون درخواست از طریق این سامانه انجام شده است و 12 هزار نفر نیز از این سیستم استفاده می‌کنند. در این بین بیشترین تقاضای مردم برای انجام خدمات ثبت احوال و نوبت‌گیری دریافت کارت ملی هوشمند بوده است.

وی دست دوستی و همکاری به سوی سازمان‌هایی از قبیل بانک مرکزی، گمرک، آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و سایر ارگان‌هایی که هنوز در این سامانه فعالیت ندارند دراز کرد. رئیس سازمان فناوری اطلاعات این اتحاد را نشانه‌هایی از پیشرفت دولت دانست و افزود: به نظر ما، بخش خصوصی باید تمام اقدامات در زمینه فناوری اطلاعات را انجام دهد و در موارد معدودی هم که دولت ورود می‌کند، در واقع قصد رفع برخی موانع را دارد. در همین زمینه ما قصد داریم از تمام ظرفیت‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به منظور اشتغال‌زایی استفاده کنیم.

وی با بیان ضرورت تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های دولتی به منظور توسعه و گسترش زیرساخت دولت الکترونیک، یکی از نتایج این اقدامات را حذف کاغذبازی‌های اداری دانست و تشریح کرد: حذف کاغذبازی اداری و بهبود کیفیت خدمات الکترونیک از طریق مشارکت با بخش خصوصی از سایر اهداف طرح دولت الکترونیک و مصوبات آن است. به علاوه مصوبه استاندارد کردن خدمات، دستورالعمل کارپوشه ایرانیان و خدمات الکترونیک به افراد دارای هویت یکتا و مکان یکتا نیز یکی دیگر از مصوبات مربوط به این طرح است.

سراییان با اشاره به این موضوع که ۲۴ مصوبه و پروژه اولویت‌دار به منظور توسعه دولت الکترونیک طراحی شده است، گفت: در این رابطه کارگروهی مشتکل از وزیر ارتباطات، رئیس سازمان برنامه و بودجه و همچنین معاون اول دولت شکل شده است و  ظرف چند هفته آینده نتایج آن اعلام می‌شود.

اکنون با درنظر گرفتن این موضوع که در برنامه ششم توسعه بارها به دست یافتن به دولت الکترونیک تاکید شده است، باید دید که آیا این اپلیکیشن می‌تواند گام بزرگی برای نیل به این هدف باشد یا خیر.

    نظرات