بازاریابی محتوا در آینده‌ چگونه خواهد بود؟

بازاریابی محتوا در آینده‌ چگونه خواهد بود؟

شناخت ابزاری مناسب برای تولید محتوای جدید و آشنایی با تغییرات احتمالی این حوزه، می‌توانند آمادگی شرکت‌ها برای رقابت و موفقیت در بازار آینده را افزایش دهد.

اکوسیستم – حوزه بازاریابی همواره درحال تغییر است، این موضوع در مورد بازاریابی محتوا نیز صدق می‌کند. امروزه بازاریابی محتوا محبوبیت بسیاری پیدا کرده است، تاجائیکه به عنوان یک راه حل مستقل در بازاریابی‌های دشوار به کار می‌رود. علاوه بر این، توسعه و گسترش پلتفرم‌های مربوط به خواندن مطالب که امروزه به سادگی در دسترس هستند، تولید و توزیع محتوا را بسیار آسان‌تر کرده‌اند؛ از اینرو اهمیت بازاریابی محتوا بیش از پیش شده است. از سوی دیگر مشتری‌ها مانند گذشته علاقه و اعتماد زیادی به روش‌های سنتی بازاریابی ندارند. اکنون سوال این است که آینده بازاریابی محتوا چگونه خواهد بود و آیا آمادگی پذیرفتن تغییرات این حوزه را داریم؟

تغییرات بازاریابی محتوا در آینده‌

تغییرات بازاریابی محتوا در آینده‌
  • محتوای تعاملی: استفاده از واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) روز به روز در حال گسترش است و احتمال دارد که انقلاب حوزه محتوا در ارتباط با این ابزارها باشد. حتی در صورتی که شاهد این اتفاق نباشیم، بی تردید در آینده تولید محتوا به صورت تعاملی خواهد بود، زیرا مردم ترجیح می‌دهند به جای استفاده از محتوا با آن درگیر شوند. به همین دلیل شیوه‌های سنتی این حوزه که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در آینده پاسخگوی نیاز مردم نخواهد بود.
  • محتوای مبتنی بر صدا: احتمالا در آینده شاهد آن خواهیم بود که مردم تمایل بیشتری به استفاده از محتوای صوتی دارند، از اینرو پادکست‌ها محبوبیت بیشتری به دست خواهند آورد. گوش دادن به پادکست‌ها با استفاده از گوشی‌ها هوشمند بسیار راحت است، به علاوه بازاریابان متوجه شده‌اند ضبط آنها هزینه چندانی ندارد. ظهور دستگاه‌های صوتی هوشمند و جستجوهای مبتنی بر صدا از دیگر عللی است که تغییر مسیر مردم به سوی محتوای صوتی را نشان می‌دهد.
  • منسوخ شدن محتوای اشتباه: اهمیت بازاریابی محتوا باعث شد که حجم بالایی از محتوای کم ارزش در تمامی صنایع تولید شود. امروزه مردم به حجم وسیعی از محتوا دسترسی دارند و به زودی حساسیت آنها به منظور انتخاب محتوای بیشتر خواهد شد، به همین دلیل شاهد منسوخ شدن، محتواهایی که اشتباه هستند یا ایده و تحقیق خاصی در مورد آنها انجام نشده است، خواهیم بود، زیرا بازخورد کمتری در برابر محتواهای باارزش خواهند داشت.
  • اعتبار: یکی دیگر از ویژگی‌های انقلاب حوزه محتوا، اعتبار خواهد بود. مردم به برندها و شرکت‌ها اعتماد ندارند و به سایر مردم و محتوایی که آنها تولید می‌کنند، اعتماد بیشتری دارند، از اینرو محتوایی که به دست انسان‌های قابل اعتماد نوشته می‌شود، ارزش بیشتری خواهد شد. هرچه مردم به شرکت‌ها و تبلیغات آنها اعتماد کمتری داشته باشند، به اشتراک‌گذاری داستان‌های شخصی اعتبار و ارزش بیشتری پیدا می‌کنند.

زمان رخ دادن تغییرات در حوزه محتوا

تغییراتی که ذکر شد، هم اکنون در حال به وقوع پیوستن، است. بلندگوهای هوشمند حضور گسترده‌ای در بازار پیدا کرده‌اند و محبوبیت جستجوهای صوتی باعث افزایش اهمیت محتواهای مبتنی بر صدا شده است. علاوه بر این با کاهش قیمت هدست‌های واقعیت مجازی، مصرف‌کنندگان بیشتری به این محصولات روی آوردند. پیش بینی می‌شود در چند سال یا چند دهه‌ آینده این تغییرات در صنعت بازاریابی محتوا رخ دهند، البته ممکن است تغییرات این حوزه دقیقا مطابق پیش‌بینی‌ها پیش نرود، ولی بی‌تردید شاهد اتفاق‌های بزرگی در این صنعت خواهیم بود.

ارزیابی آمادگی در برابر تغییرات بازاریابی

ارزیابی آمادگی در برابر تغییرات بازاریابی

شرکت‌هایی که نتوانند همگام با تغییرات پبش بروند، در بازار رقابت جایی نخواهند داشت. بنابراین باید آمادگی محتوای فعلی شرکت‌ها برای آینده، ارزیابی گردد تا مدیران دید بهتری از جایگاه فعلی برند خود به دست آورند. بررسی و ارزیابی عملکرد شرکت‌ها شامل چهار دسته می‌شود.

  1. تنوع: باید برای تولید انواع محتوا و استراتژی استفاده از آنها آماده باشید، در این صورت جایی برای نگرانی در مورد جواب ندادن یک استراتژی وجود ندارد و با سرمایه‌گذاری روی سایر راه حل‌ها شانس موفقیت خود را بیشتر خواهید کرد.
  2. افزایش اطلاعات: اخبار مربوط به بازاریابی محتوا را دنبال کنید و از بررسی رقبای خود غافل نباشید. هر اندازه که اخبار این حوزه را بیشتر دنبال کنید، اطلاعات بیشتری در مورد ترندهای آن به دست می‌آورید، درنتیجه احتمال کمتری دارد که از رقای خود جابمانید.
  3. چابکی در تغییر مسیر: شرکت باید این توانایی را داشته باشد که در شرایط بحرانی مسیر حرکت خود را تغییر دهد. چابکی یک شرکت با ارزیابی فرآیندها اندازه‌گیری می‌شود. هر اندازه که فرآیندها انعطاف‌پذیری و آمادگی بیشتری برای تغییرات داشته باشند، بهتر است.
  4. استعداد: به استعداد اعضای تیم و کارمندان خود توجه کنید، مهم نیست آنها به صورت تمام وقت در شرکت حضور دارند یا کارمندان دورکار هستند. افراد تیم باید علاوه براستعداد و تجربه، به یادگیری مهارت‌های جدید نیز علاقه داشته باشند. افرادی که این ویژگی‌ها را ندارند، سرعت کل تیم را پایین می‌آورند و نقش پررنگی در پیشرفت شرکت نخواهند داشت.

کسی نمی‌داند تغییرات بازاریابی محتوا دقیقا چه زمانی زخ می‌دهد، اما می‌دانیم که این اتفاق به زودی رخ خواهد داد و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، از هم اکنون باید آماده این تغییرات باشند. چنانچه تصور می‌کنید که آمادگی و ابزار کافی برای مواجه شدن با تغییرات بازاریابی محتوا را ندارید، بهتر است از همین حالا چاره‌اندیشی کنید.

    نظرات