توییتر اطلاعات عمومی کاربران خود را فروخته است

توییتر اطلاعات عمومی کاربران خود را فروخته است

پس از رسوایی اخیر فیسبوک در ماجرای کمبریج آنالیتیکا، نوبت به توییتر رسید. این شبکه اجتماعی امکان دسترسی محققان موسسه کمبریج آنالیتیکا به اطلاعات عمومی کاربران را فراهم کرده است.

به گزارش اکوسیستم، مدیران توییتر در مصاحبه‌ای با نشریه بلومبرگ، این موضوع را تایید کرده‌اند که این شبکه اجتماعی اجازه دسترسی به اطلاعات عمومی کاربران خود را الکساندر کوگان (محقق پر سر و صدای این روزهای کمبریج آنالاتیکا) فروخته است. شرکت GSR با مدیریت کوگان، طراح اپلیکیشن معروفی است که اطلاعات میلیون‌ها کاربر شبکه اجتماعی فیسبوک را بدون اطلاع و رضایت آنها استخراج کرده بود.

مدیران توییتر در مصاحبه‌‌ای که با بلومبرگ داشتند، اعلام کردند که شرکت GSR در سال 2015 میلادی اجازه دسترسی یک روزه به اطلاعات عمومی کاربران این شبکه اجتماعی را خریداری کرده است. این شرکت پس از خرید امکان دسترسی، به طور تصادفی توییت‌هایی در دوره‌ زمانی دسامبر ۲۰۱۴ تا آوریل ۲۰۱۵ را مورد بررسی قرار داده بود. البته مدیران توییتر تاکید کردند که GSR امکان دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران این شبکه اجتماعی را نداشته است.

دسترسی شرکت GSR به اطلاعات کاربران توییتر

هنوز هدف کوگان و شرکت GSR از دسترسی به این اطلاعات و چگونگی استفاده از آنها مشخص نشده است. البته با درنظر گرفتن مدت کوتاه دسترسی به توییت‌ها و آن هم به طور تصادفی، می‌توان احتمال داد که هدف این شرکت، آنالیز کوتاه مدت تمایلات کاربران در دوره‌‌ای مشخص باشد و کمپین هدفمند بلند مدتی در جریان نبوده است.

در نگاه کلی این اتفاق را نمی‌توان بحرانی در زمینه حریم خصوصی دانست. در توییتر، توییت‌ها و اطلاعات پروفایل کاربران، بیش از آنچه که نوشته می‌شود، شامل اطلاعات خصوصی آنها نیست. همچنین به نظر نمی‌رسد شرکت GSR اقدامی مشابه فیسبوک را در مورد توییتر انجام داده باشد. اما نگرانی اصلی این است که GSR اطلاعات کاربران دو شبکه اجتماعی توییتر و فیسبوک را با یکدیگر ترکیب کرده باشد.

هدف مدیران توییتر از اجازه دسترسی به اطلاعات کاربران، کسب درآمده بوده است. اتفاقات اخیر نگرانی‌ها در مورد حفظ حریم شخصی در این پلتفرم‌ها را افزایش می‌دهد و این پیام را برای کاربران دارد که در خصوص فعالیت در این شبکه‌های اجتماعی دقت بیشتری داشته باشند.

    نظرات