پین‌تک؛ مفهومی جدید در حوزه استارتاپ

پین‌تک؛ مفهومی جدید در حوزه استارتاپ

در رویداد فیناپ شیراز برای نخستین بار کارگاهی با موضوع «پین‌تک» به‌عنوان یک مفهوم جدید در حوزه استارتاپی برگزار شد.

به گزارش اکوسیستم، در این کارگاه، PainTech که برای اولین بار توسط صادق فرامرزی (مدیرعامل شرکت ایران‌کیش) مطرح شده بود به صورت دقیق معرفی و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفت. حمیدرضا نورصالحی (مشاور مدیرعامل شرکت ایران‌کیش) این کارگاه را تحت عنوان PainTech, Deep Inside برگزار کرد. علیرغم آنکه کارگاه پین‌تک آخرین برنامه رویداد پنج ساعته فیناپ بود اما مورد استقبال شرکت‌کنندگان، کارآفرینان و فعالان استارتاپی قرارگرفت.

نورصالحی صحبت‌های خود را با بیان تاریخچه‌ای از شکل‌گیری PainTech و مفهوم آن آغاز کرد و گفت: استارتاپ‌های زیادی بوده‌اند که به‌ مرور نابود شده‌اند و دیگر فعالیتی ندارند. لذا به دنبال این رفتیم ببینیم چرا این اتفاق رخ می‌دهد. این بحث تحت نام pain tech شکل گرفت. بنابراین pain tech یک ایده جدید است که باید به‌ مرور رشد کند.

وی ادامه داد: مطالعات انجام شده نشان می‌دهد از هر ۱۰۰ ایده ۹۸ مورد آن قطعاً از بین می‌روند. این آمار جهانی و مستند است که دی‌ماه سال گذشته منتشر شده است. یعنی تنها ۲% ایده‌ها موفق می‌شوند. اما اخبار منتشر شده در ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی حکایت از نرخ ۷۵ درصدی شکست ایده‌های موفق داشت!

به گفته نورصالحی این آمارها اولین نشانه‌های بروز یک بحران جدی بودند، لذا طی جلسه اضطراری در محل شرکت ایران کیش، شرایط مورد بررسی قرار گرفت و ایده PainTech توسط دکتر فرامرزی (مدیرعامل شرکت ایران کیش) شکل گرفت.

نورصالحی ادامه داد: تنها با مطالعه و بررسی آمارهای جهانی، وضعیت ایران و اکوسیستم استارتاپی آن مشخص نمی‌شود بنابراین باید استارتاپ‌های ایرانی بررسی شوند و دلایل شکست و موفقیت آنها در داخل کشور مشخص شود. از همین‌رو پیگیری بحث پین‌تک از اهمیت بالایی برخوردار است.

مشاور مدیرعامل شرکت ایران‌کیش در ادامه کارگاه به تبیین «رعشه کارآفرینی» پرداخت و گفت: بی‌ارزش بودن شکست‌های ناشی از رعشه کارآفرینی در حالی است که شکست خوردن به سبک «کارآفرینانه» ارزش افزوده‌ای در ذهن فرد ایجاد می‌کند که موردنظر ایده فراگیر PainTech است.

پس از بیان این مقدمات بحث اصلی پین‌تک مطرح شد و گفته شد که جمع‌بندی این ایده آن بود که پین‌تک در فرمت یک «فریم ورک» باشد. زیرا فریم ورک بهترین قالب برای پین‌تک که یک استاندارد داخلی و بومی است. حلقه اصلی این فریم ورک نیز چیزی نیست جز مدیریت استراتژیک.

در ادامه، مشاور مدیرعامل شرکت ایران‌کیش بیانیه چشم‌انداز PainTech را این‌گونه بیان کرد: ایجاد توان تصمیم‌گیری توأم با خردمندی بر پایه دانش مدیریت استراتژیک و توسعه آن در سطح کارآفرینان جامعه.

با توجه به نقش مدیریت استراتژیک در پین‌تک، نورصالحی نگاه مدیریت استراتژیک به کارآفرینی را تبیین کرد و ابعاد مختلف آن را از نظر فنی و با بیانی علمی مورد بررسی قرار داد.

در ادامه کارگاه، مفهوم دره مرگ و نقش آن در نابودی استارتاپ‌ها مورد بررسی قرار گرفت و رسالت اصلی و هدف PainTech عبور کارآفرینان از دره مرگ ایده یا انگیزش آنها به ایده‌پردازی مجدد معرفی شد. از همین‌رو تمام تحلیل‌ها در حوزه پین‌تک بر روی دره مرگ ایده قرار گرفته است.

نورصالحی ادامه داد: در هنگام مواجه با دره مرگ ایده با این تفاوت بزرگ مواجه هستید که در سمت سرمایه‌گذار صرفاً با «پول» یا هر ماهیت قابل خرید و فروش دیگر سر و کار دارید، اما در سمت ایده‌پرداز صرفاً با «زمان و عشق» سر و کار دارید. بنابراین ریشه بسیاری از خرابی‌ها در مسیر نوآوری‌های سطح بالا در همین رفتار سطحی دو طرف قرار دارد که Behavior Gap نامیده می‌شود.

مشاور مدیرعامل ایران‌کیش عوامل مختلف موفقیت استارتاپ‌ها و عبور از دره مرگ را بررسی کرد و ادامه مباحث خود را به حل تناقض سرمایه‌گذار و صاحب ایده اختصاص داد. تناقضی که می‌تواند به‌سرعت منجر به نابودی استارتاپ شود و باید برای برطرف کردن آن چاره‌اندیشی کرد.

در اواخر کارگاه به نقش سرمایه‌گذار و ایده‌پرداز در پین‌تک اشاره شد و مطرح شد که باید توجه داشت که تحمل درد ناشی از دانایی صرفاً مختص ایده‌پردازان نیست. بلکه سرمایه‌گذار هم در اثر دانایی، اقدام به سرمایه‌گذاری دردناک در تحقیقاتی خواهد کرد که آینده مشخصی در بازگشت سرمایه ندارد. لذا سرمایه‌گذار هم درد را حس خواهد کرد.

آخرین بحث این کارگاه بررسی نقش و ضرورت چارت سازمانی و رسانه در قالب کاری PainTech بود و گفته شد که ایجاد ساختار سازمانی یک مهارت در محدوده شخصیت مدیر و نیاز فوری برای موفقیت در تولید محصول جدید است. همچنین موفقیت محصول پس از طی تمام مراحل منوط به همراهی رسانه است و از نقش رسانه نباید غافل شد.

در پایان کارگاه نیز نورصالحی از لوگوی رسمی painTech برای نخستین بار رونمایی کرد و ابراز امیدواری کرد که در آینده مباحث بیشتری پیرامون این پدیده مطرح و رویدادهایی با موضوع پین‌تک در محافل استارتاپی برگزار شود.

لازم به ذکر است چهارمین رویداد فیناپ شیراز روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه در دانشگاه شیراز برگزار و با استقبال فعالان فین‌تک شیراز و دانشجویان و کارآفرینان این شهر مواجه شد.

    نظرات