نخستین فیناپ سال 97 در شیراز برگزار شد

نخستین فیناپ سال 97 در شیراز برگزار شد

چهارمین رویداد تعاملی-آموزشی فیناپ، ۶اردیبهشت ماه سال جاری در در مرکز نوآوری و کارآفرینی شیراز برگزار شد و مورد استقبال فعالان فین‌تک، دانشجویان و کارآفرینان این شهر قرار گرفت.

به گزارش اکوسیستم، با وجود اینکه در چند سال اخیر صحبت‌های بسیاری در مورد حوزه فین‌تک شده است، ولی افرادی بسیاری نیز هستند که هنوز با مفهوم و کاربردهای فین‌تک آشنا نیستند. هر روز به تعداد استارتاپ‌های فین‌تک و حوزه فعالیت‌های آنها در کشورمان افزوده می‌شود، ولی همچنان این عرصه بکر و در بسیاری از زمینه‌ها نادیده گرفته شده است. نادیده گرفتن این عرصه نه تنها مردم، بلکه کارشناسان و مدیران را نیز شامل می‌شود.

همین خلاء باعث به وجود آمدن رویداد فیناپ به عنوان نخستین رویداد آموزشی-تعاملی در کشور شد، تا با حداقل هزینه و بیانی ساده به گسترش مباحث فین‌تک در کشور بپردازد. این رویداد در سال 97 گامی به جلو برداشته است و سعی دارد فعالیت خود را به تهران محدود نکند، در همین راستا چهارمین فیناپ مهمان شیراز شد تا از دغدغه‌ها و دردهای فین‌تک‌های شهرهای دور از پایتخت بگوید. فیناپ شیراز دارای دو بخش اصلی نشست تخصصی و کارگاه آموزشی بود و می‌توان گفت بطور مفصل‌تری نسبت به جلسات فیناپ تهران برگزار شد.

در ابتدای این رویداد، علیرضا هوشمند (یکی از بنیانگذاران فیناپ) به معرفی آن پرداخت و بیان کرد: فیناپ با هدف توسعه فناوری مالی و فین‌تک در کل کشور، در نیمه دوم سال 96، سه رویداد در تهران برگزار کرد.

وی ادامه داد: قصد داریم به مرور در تمام کلان شهرهای کشور این رویداد آموزشی-تعاملی را برگزار کنیم.

نخستین فیناپ سال 97 در شیراز برگزار شد

کارگاه فین‌تک چیست؟

مهدی عبادی (مدیر واحد پرداخت الکترونیک تسکا و بنیانگذار استارتاپ پولام) کارگاهی را با موضوع فین‌تک چیست؟ برگزار کرد. در این کارگاه وی صحبت‌های خود را با اشاره به اهمیت و مفهوم فین‌تک شروع کرد و در ادامه افزود: در 5 سال اخیر، روند سرچ واژه فین‌تک در گوگل به شدت صعودی بوده است. این مفهوم از جذابیت بالایی برخوردار است، زیرا این حوزه گردش مالی بسیار زیادی دارد. فین‌تک به معنی کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی است، البته این خدمات مالی فقط شامل پرداخت نیست و سایر حوزه‌ها را نیز شامل می‌شود.

بنیانگذار استارتاپ پولام با دسته بندی حوزه‌های فعالیت فین‌تک‌ها، گفت: هم اکنون در حوزه‌های بانکداری، پرداخت بورس و بیمه، خدمات مالی فین‌تکی ارائه می‌شود. البته بلاک‌چین و ارزهای مجازی را نیز باید به این حوزه‌ها افزود که در کشور ما فعلا در این زمینه‌ها فعالیتی صورت نمی‌گیرد.

همچنین در این کارگاه، حوزه‌های فعالیت فین‌تک، اکوسیستم آن در ایران و فعالان این حوزه معرفی شدند و حوزه‌های فین‌تک‌های فعال در آنها از جمله پرداخت، مدیریت ثروت، تأمین مالی جمعی، اینشورتک، قرض‌دهی، انتقال پول، رگ‌تک و خدمات ارزی مورد بررسی قرار گرفتند.

عبادی با اشاره به موانع، چالش‌های فین‌تک‌های ایرانی و راهکارهای مقابله با آنها، اظهار داشت: شفاف نبودن بازار، عدم فعالیت بانک‌ها، رگولاتوری کند، موانع زیرساختی، موانع فنی بعضی از موانعی هستند که باعث سخت شدن فعالیت فین‌تک‌ها می‌شود، اما استارتاپ‌ها باید روحیه مقابله با آنها را داشته باشند.

خط قرمزهای فین‌تک در ایران از دیگر مباحثی بود که در کارگاه فین‌تک چیست بررسی شد. در این بخش مهم‌ترین خط قرمزهای فعالیت این حوزه که توسط بانک مرکزی اعلام شده است به طور مصداقی و دقیق ذکر شد.

بحث پایانی این کارگاه نیز در مورد مواد لازم برای ساخت فین‌تک بود. عبادی تلاش کرد به طور مختصر و مفید به بیان مهم‌ترین پیش‌نیازها و الزامات ایجاد یک فین‌تک موفق بپردازد.

پنل چالش‌های فین‌تک‌های دور از پایتخت

در رویداد فیناپ شیراز، پنل بررسی مشکلات و چالش‌های استارتاپ‌ها در شهرهای دور از پایتخت نیز برگزار شد. در این پنل برای اولین مرتبه به صورت مستقیم مسائل و چالش‌های فین‌تک‌های خارج از پایتخت بررسی گردید.

این نشست با مدیریت علیرضا هوشمند و با حضور وحید والی (هم‌بنیانگذار پیمنت 24)، میثم عبدالهی (مدیرعامل پیمنت اکسپرس)، روح الله پرنیان (هم‌بنیان گذار دکمه) و مهدی عبادی (هم‌بنیانگذار پولام) برگزار شد. در این پنل حمیدرضا نور صالحی (مدیرعامل شرکت ایران کیش) و حسین گمراوی (مدیر پرداخت‌های اینترنتی فن‌آوا کارت) نظرات خود را در مورد این پنل بیان کردند.

از مهمترین موضوعاتی که توسط میهمانان این پنل مورد بررسی قرار گرفت، می‌توان به مشکلات فعالیت فین‌تک‌ها به خصوص در شهرستان‌ها، تفاوت فعالیت در تهران و شهرستان‌ها، نقش رگولاتوری در فعالیت فین‌تک‌ها، نحوه جذب سرمایه‌گذار و الزامات آن، شکست‌ها و چالش‌های فین‌تک‌ها در سال‌های اخیر، محاسن و معایب مهاجرت فین‌تک‌ها به تهران اشاره کرد.

کارگاه PainTech

این کارگاه با عنوان PainTech, Deep Inside توسط حمیدرضا نورصالحی (مشاور مدیرعامل شرکت ایران‌کیش) برگزار شد. صادق فرامرزی (مدیرعامل شرکت ایران‌کیش) برای نخستین بار به بیان PainTech پرداخت و این کارگاه به طور دقیق به معرفی و بررسی ابعاد مختلف آن پرداخت.

در ابتدای کارگاه، نورصالحی به تاریخچه‌ای از شکل‌گیری PainTech و مفهوم آن پرداخت و افزود: استارتاپ‌های زیادی بوده‌اند که به مرور نابود شدند و دیگر فعالیت ندارند. لذا بررسی کردیم که چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد. این بحث تحت نام pain Tech شکل گرفت؛ بنابراین pain Tech یک ایده جدید است که باید به مرور رشد کند.

مدیرعامل شرکت ایران‌کیش بعد از مطرح کردن نگاه مدیریت استراتژیک به کارآفرینی، به سراغ مفهوم دره مرگ و نقش آن در نابودی استارتاپ‌ها رفت و بیان نمود: رسالت اصلی PainTech عبور کارآفرینان از دره مرگ ایده یا انگیزش آنها به ایده‌پردازی دوباره است.

نورصالحی عوامل مختلف موفقیت استارتاپ‌ها و عبور از دره مرگ را بررسی کرد و در بخش پایانی کارگاه به حل تناقض سرمایه‌گذار و صاحب ایده پرداخت. تناقضی که می‌تواند خیلی سریع به نابودی استارتاپ‌ها منجر شود و باید برای برطرف کردن آن راه حلی پیدا نمود. وی در پایان این رویداد نیز، از لوگوی رسمی painTech برای نخستین بار رونمایی کرد.

حسین گمراوی (مدیر پرداخت‌های اینترنتی شرکت فن‌آواکارت) نیز در رویداد فیناپ شیراز در مورد ساختار سنتی بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت به عنوان یکی از دغدغه‌های حوزه فین‌تک صحبت کرد و از دیدگاه جدید شرکت فن آواکارت در مورد تعامل با فین‌تک‌ها به ویژه استارتاپ‌های خارج از تهران خبر داد.

دکتر احمدیان (مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) یکی از مهمانان چهارمین رویداد تعاملی-آموزشی فیناپ بود.

    نظرات