رویداد جاده ابریشم، فرصتی برای استفاده از پتانسیل بازارهای خارجی

رویداد جاده ابریشم، فرصتی برای استفاده از پتانسیل بازارهای خارجی

مرحله نهایی رویداد استارتاپی جاده ابریشم با حضور استارتاپ‌ها، سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و شتابدهنده‌هایی از سراسر ایران و نیز کارآفرینان، مدیران و سرمایه‌گذارانی از اروپا و دیگر کشورها در کیش برگزار شد.

به گزارش اکوسیستم، هادی فرنود (هم‌بنیان‌گذار استارتاپ جاده ابریشم) در مورد اهداف برگزاری این رویداد گفت: این رویداد چند هدف را دنبال می‌کند. یکی از اهداف این است که ما بتوانیم جامعه کارآفرینان ایران را به استارتاپ‌ها و کارآفرینان کشورهای دیگر وصل کنیم و بتوانیم از این پتانسیل که در بازارهای دیگر وجود دارد، استفاده کنیم. استارتاپ‌های زیادی در کشور داریم که می‌توانند در بازارهای سایر کشورها نیز فعالیت کنند و محصول و خدمات خود را ارائه دهند.

وی در ادامه افزود: هدف دیگر رویداد جاده ابریشم این است که بتوانیم متخصصان حوزه‌های های‌تک و تخصص و دانشی که در این زمینه‌ها دارند، مانند هوش‌مصنوعی و بلاک‌چین را به این رویداد بیاوریم و راجع‌ به این تکنولوژی‌ها حرف بزنیم و این دانش‌ها و کاربردها و تخصص‌هایی که وجود دارد را تا حدی انتقال دهیم.

فرنود با اشاره به دیگر اهداف برگزاری این رویداد، گفت: ما قصد داریم که دانش سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به ایران بیشتر شود و با کمک این قبیل رویداد‌ها، از تعداد استارتاپ‌های کشور، کیفیت آنها و پیشرفت‌های این زمینه اطلاعات پیدا کنند. زیرا در رسانه‌های انگلیسی زبان در مورد این حوزه‌های ایران تقریبا مطلبی بیان نمی‌شود و فقط خیلی اندک در حد استارتاپ‌های خیلی بزرگ ایران، مثل اسنپ و دیجی کالا ممکن است صحبت شود. بنابراین سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خارجی در مورد اینکه در این فضا چه اتفاقی می‌افتد، چه تعداد در این فضا مشغول به کار هستند و چقدر این فضا پویا است، تقریبا هیچ اطلاعاتی ندارند. رویداد جاده ابریشم و امثال آن می‌توانند کمک کنند هیجان را در حوزه سرمایه‌گذاران بالا ببریم و از این طریق سرمایه بیشتری را وارد کشور کنیم.

هم بنیان‌گذار استارتاپ جاده ابریشم تشریح کرد، با در نظر گرفتن شرایط فعلی کشور، نیاز شدیدی جذب سرمایه‌گذاران و آوردن سرمایه‌ آنها به کشور داریم؛ چه در زمینه استارتاپ‌ها و چه در زمینه‌های دیگر که باید نگرش مثبتی به آنها وجود داشته باشد.

وی افزود: از نظر قانونی در کشور مشکلی برای ورود سرمایه از اروپا و سایر کشورها نداریم و فقط مشکل از طرف آمریکا است که ما نیز ارتباطی با این کشور نداریم. بنابراین باید از این پتانسیل بهره ببریم، کاری که در این چند سال صورت نگرفته است. احتمالا اگر سرمایه‌گذاران از نزدیک ببینند که در ایران چه خبر است، جوی که از نظر روانی در رسانه‌های خارجی به وجود آمده است، شکسته خواهد شد؛ جوی که تبلیغ می‌کند در ایران سرمایه‌گذاری نکنید. شاید به این طریق سرمایه‌گذاران شرایط را به راحتی متوجه شوند و این اقدام بهتر از درست کردن برنامه‌ها یا تبلیغاتی در مورد ایران و استارتاپ‌های کشور است.

فرنود ادامه داد: به این ترتیب علاوه بر اینکه سرمایه وارد کشور می‌شود، ورود دانش سرمایه‌گذاری و شبکه متخصصینی که این سرمایه‌گذاران دارند، می‌تواند به اکوسیستم و استارتاپ‌های کشور کمک کند تا امور خود را به روش آزمون و خطا انجام ندهند یا استفاده از این روش کمتر شود و آسان‌تر پیشرفت کنند. وقتی سرمایه‌گذاران خارجی به کشور بیایند تا حدودی خیال سرمایه‌گذاران داخلی نیز راحت می‌شود و حتی ممکن است در زمینه سرمایه‌گذاری با یکدیگر همکاری کنند. از این طریق شاید حتی بعضی از سرمایه‌گذار‌های سنتی نیز در مارکت استارتاپ‌ها بیایند و سرمایه‌های خود را در این حوزه وارد کنند.

وی با اشاره به وجود سرمایه‌های سرگردان در کشور، گفت: در حقیقت این سرمایه‌ها پتانسیلی است که بازار استارتاپ‌ها و استارتاپ‌هایی که وجود دارند و سرمایه زیادی نمی‌خواهند، از آن استفاده کنند، سرمایه مورد نیاز آنها شاید در حد یک درصد ثروتی که در بازار ملک است هم نباشد. اگر این سرمایه‌ها به حوزه استارتاپ‌ها بیایند، باعث پیشرفت این زمینه می‌شود و از طرف دیگر، جوانان بیشتری امکان ورود و حضور در این حوزه را خواهند داشت و قطعا از بین آنها شبیه دیجی‌کالاها و اسنپ‌های بیشتری شکل خواهد گرفت. این اتفاق مثبتی است که ما امیدواریم در اکوسیستم ایران شاهد آن باشیم.

هم بنیان‌گذار استارتاپ جاده ابریشم اظهار داشت: تمام اسپانسرهای ما در رویداد جاده ابریشم استارتاپ بودند. یعنی جامعه استارتاپی خودمان بود که به برگزاری این رویداد کمک کرد و این نکته مثبتی است که خودشان که در این اکوسیستم کار می‌کنند و می‌توانند تاثیرات مثبت جاده ابریشم را رقم بزنند.

در پایان فرنود با قدردانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور، گفت: در گذشته برای ما امکان برگزاری چنین رویدادهایی وجود نداشت، زیرا میهمانان خارجی زیادی در این رویداد باید حضور می‌یافتند. در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمیته‌ای را تشکیل داد تا پیشینه افرادی که به عنوان سخنران و میهمان وارد کشور می‌شوند را بررسی کند و بتوانند مجوز ورود آنها را به ما بدهد. این پروسه بسیار خوب و منظم طراحی شده بود و این موضوع کمک بسیاری به ما کرد. عملا بدون اقدامی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام داد، برگزاری این برنامه ممکن نبود.

 

    نظرات