نکات طلایی نگارش و ارسال رزومه

نکات طلایی نگارش و ارسال رزومه

شیوه صحیح نگارش رزومه در فرآیند استخدام افراد نقش پررنگی دارد، یک رزومه بد می‌تواند علیرغم شایستگی کارجو مانع از استخدام وی شود.

اکوسیستم – اگرچه توانایی‌ها و سوابق کاری برای به دست آوردن یک شغل مناسب اهمیت دارد، اما باید با یک رزومه خوب شایستگی خود را برای تصدی شغل مورد نظر اثبات می‌کنید. به همین دلیل در این مقاله نکات مهم برای رزومه نویسی شرح داده می‌شود.

  1. رزومه خود را در قالب یک فایل Word ارسال نکنید. این نرم افزار از فونت‌هایی استفاده می‌کند که همراه با فایل ارسال نمی‌شوند و اگر مخاطب این نوع فایل‌ها، فونت مورد استفاده شما را نداشته باشد، ممکن است نتواند فایل را به همان شکلی که ساخته‌اید، ببیند. بنابراین برای ارسال رزومه از فایل‌های PDF یا HTML (که حتی ممکن است روی سایت خودتان باشد) استفاده کنید.
  2. اگر رزومه را از طریق ایمیل ارسال می‌کنید، توجه داشته باشید که حتما فایل را پیوست کنید زیرا گاهی در ایمیل‌های ارسالی از سوی کارجویان نوشته شده است رزومه‌ به پیوست ارسال می‌گردد، در حالی که ایمیل حاوی هیچ پیوستی نیست.
  3. سعی کنید از نام خودتان برای نامگذاری فایل رزومه استفاده کنید. احتمالا گیرنده رزومه‌ها، تمام آنها را در یک پوشه ذخیره می‌کند، بنابراین بهتر است اسم فایل، نام خودتان باشد تا به سادگی قابل دسترسی باشد.
  4. متن ایمیل نباید کلیشه‌ای باشد. مطلبی در مورد خودتان بنویسید تا نشان دهید که می‌توانید یک پاراگراف راجع به خودتان بنویسید، اینکه تنها در ایمیل بنویسید که رزومه شما در پیوست ارسال شده است، علاقه شما به کار در آن شرکت را نشان نمی‌دهد.
  5. حتما در رزومه خود اطلاعات تماستان را قید کنید. گاهی رزومه‌ها چاپ می‌شوند و مورد بررسی قرار می‌گیرند، از اینرو بهتر است که اطلاعات تماس شما شامل ایمیل و تلفن همراه در رزومه نوشته شده باشد.
  6. حتما از ایمیل خودتان رزومه را ارسال کنید. در صورتیکه با ایمیل فرد دیگری رزومه خود را ارسال نمایید، گزینه مناسبی برای استخدام محسوب نمی‌شوید.
  7. به جای آنکه برای تعداد زیادی شرکت رزومه ارسال کنید، ابتدا آنها بررسی نمایید و تعداد محدودی شرکت را که برای شما جذاب هستند و می‌توانید در آنها ارزش ایجاد کنید را انتخاب نمایید و پس از شناخت کامل از شرکت و محصولات‌شان، رزومه بفرستید.
  8. قبل از ارسال رزومه، برای آنکه شرکت را بشناسید وقت کافی بگذارید، زیرا در غیراینصورت زمان همه را تلف خواهید کرد و نمی‌توانید متن خوبی نیز در ایمیل ارسالی بنویسید.
  9. در رزومه خود عکس نگذارید، زیرا عکس‌های پرسنلی بی روح هستند و روی برداشت مخاطب تاثیر منفی خواهند داشت.
  10. ترجیحا از قالب‌های آماده استفاده نکنید. متن رزومه‌ را خودتان بنویسید و هر چیزی که اهمیت دارد، در آن قرار دهید، مثل نام، شماره موبایل (تنها یک شماره)، ایمیل (تنها یک ایمیل)، سال تولد و...
  11. هیچ فردی مانند دیگری نیست و برای هر کسی کار مناسبی پیدا می‌شود. اگر در نگارش رزومه خودتان نباشید، به احتمال زیاد کاری را که مناسب شما نیست، پیدا خواهید کرد. اگر معدل شما در دانشگاه پایین است، همان را بنویسید و نگران نباشید که تصور شد شما دانشجوی ممتازی نبوده‌اید. معدل پایین می‌تواند علل مختلفی از جمله مشارکت در فعالیت‌های غیردرسی و ... داشته باشد.
  12. رزومه خود را امضا نکنید.
  13. ابتدا سوابق شغلی را درج کنید و در آخر پیشینه آموزشی خود را بنویسید.
  14. سوابق شغلی را از آخر به اول بنویسید، یعنی ابتدا آخرین شغل خود را قید کنید و سپس جای پیش از آن و …
  15. تنها به درج سمت خود اکتفا نکنید، بلکه آن چه را در مدت اشتغال خود در هر سازمان انجام داده‌اید را بنویسید.
  16. در طول زمان باید رزومه خود را ویرایش کنید و کارهای جدیدی که انجام داده‌اید را اضافه کنید و مهمتر از آن اینکه مواردی که دیگر به درد نمی‌خورد را حذف نمایید، برای مثال داشتن مدرک ICDL ممکن است برای یک شغل مناسب باشد اما برای شغل دیگری مانند برنامه نویسی، نوشتن آن حتی یک عامل منفی به حساب می‌آید، زیرا یک برنامه نویس باید کار با نرم افزارهای اولیه را بلد باشد.
  17. در انتهای رزومه تعهد راستگویی ندهید، اگر حقیقت را نگفته‌اید و آنچه در رزومه به آن اشاره کرده‌اید حقیقت ندارد، تعهد شما بی فایده خواهد بود.
  18. به فکر پیدا کردن شغل به هر قیمتی نباشید. دو طرف باید از این کار سود کنند، شرکت به دنبال کارمندی مناسب و افزایش بهره‌وری است و برای آن هزینه نیز پرداخت می‌کند، شما هم باید شرکت را ارزیابی کنید تا مجبور به کار در سمت غیرمناسبی نشوید. در بررسی شرکت پاسخ این سوالات را بیابید، آیا جای مناسبی است؟ آیا باعث پیشرفت شما می‌شود؟ آیا حقوقی که به شما می‌دهد، برای گذران زندگی کافی است؟ به این ترتیب از مناسب بودن شغل اطمینان خواهید یافت.
  19. در رزومه مدت دوره آزمایشی مورد نظر خود را قید کنید، این دوره برای هر دو طرف خوب است. همواره به دنبال بهترین شرکت برای کار و پیشرفت باشید، نگران این نباشید که اگر در پایان دوره آزمایشی به نتیجه مطلوب دست پیدا نکردید، باید مجددا به دنبال کار بگردید. به این فکر کنید که حتما می‌توانید کار بهتری را بیابید.
  20. در رزومه خود به استخدام رسمی اشاره نکنید. حتی به دنبال استخدام رسمی نباشید، زیرا این نوع استخدام که شخصی تا پایان عمر باید برای یک شرکت کار کند و شرکت هم باید تا پایان دوره کاری حقوق وی را پرداخت کند، باعث پیشرفت شما نخواهد شد.
  21. قالب ساده‌ای را برای رزومه بکار ببرید. چند پاراگراف که با فاصله از هم جدا شده‌اند و هر کدام توضیحات کافی داشته باشند، بسیار خوب است. از کادر استفاده نکنید، همه چیز را با فاصله از یکدیگر جدا کنید. اگر خیلی اصرار داشتید، فقط بخش‌های اصلی را با خطوط نازک از هم جدا کنید. از رنگ نیز استفاده نکنید زیرا به احتمال زیاد به صورت سیاه و سفید چاپ ‌می‌شود.
  22. اگر برای چند شرکت قصد ارسال رزومه را دارید، یک ایمیل را به همه شرکت‌ها نفرستید و برای هر کدام به صورت جداگانه رزومه بفرستید.
  23. دقت کنید که غلط املایی نداشته باشید و فینگیلیش نیز ننویسید.

به یاد داشته باشید که برای متن رزومه‌ و ایمیلی که ارسال می‌کنید، وقت کافی بگذارید و از چند نفر هم بازخورد بگیرید. رزومه به منزله اولین آشنایی شرکت با شما است و می‌تواند تاثیر مهمی در ادامه مسیر همکاری داشته باشد.

این مطلب برگرفته از وبلاگ باهمتا است.

    نظرات