اختتامیه نمایشگاه فین استارز 2018

اختتامیه نمایشگاه فین استارز 2018

مراسم اختتامیه فین استارز 2018 با حضور مدیرعامل بورس تهران، مدیرعامل فرابورس ایران، مدیرعامل مرکز مالی ایران، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

به گزارش اکوسیستم، در آیین اختتامیه فین استارز 2018 از تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت رایان بورس، شتاب‌دهنده فارابی و استارتاپ فینوپا، تفاهم‌نامه ارزیابی تکنولوژی میان سیناتک و نولاتک و قرارداد سرمایه‌گذاری میان لوتوس پارسیان و بیمه بازار رونمایی شد.

در این مراسم امیر هامونی (مدیرعامل فرابورس ایران) با اشاره به این موضوع که به مدت چندین ماه برای برگزاری این رویداد برنامه‌ریزی و تلاش کردیم، بیان کرد: از چند ماه قبل استارتاپ‌ها، مربیان، مشاوران و سرمایه‌گذاران برای شرکت در این نمایشگاه اقدام به ثبت نام کردند و با برگزاری چندین نشست تخصصی با حضور فعالان حوزه فین‌تک، سرمایه‌گذاران و حسابرسان، توانستیم نتایج باکیفیت‌‌تری نسبت به فین استارز 2017 به دست آوریم.

هامونی به این نکته اشاره کرد که در این دوره از فین استارز، اهمیت ورود تکنولوژی‌های نو به حوزه حسابداری و حسابرسی مطرح و مفهوم بلاک‌چین برای ورود به این حوزه تبیین شد.

اختتامیه نمایشگاه فین استارز 2018

مدیرعامل فرابورس ایران اظهار داشت: 83 استارتاپ برای حضور در فین استارز امسال ثبت نام کردند که 14 تا از آنها جزو استارتاپ‌های شاخص سال گذشته بودند. همچنین مرکز مالی ایران 22 کارگاه تخصصی با حضور 530 نفر در رویداد فین استارز 2018 برگزار شد و 9 کارگاه تخصصی دیگر نیز با موضوع بلاک‌چین برگزار گردید و حدود 360 نفر مخاطب داشت.

وی با اشاره به برگزاری پنل‌های تخصصی با موضوعات متنوعی از جمله سرمایه‌گذاری جسورانه، ارزهای رمز پایه، آینده حسابرسی، فین‌تک و... گفت: نتایج این دوره در انعقاد چندین قرارداد سرمایه‌گذاری و امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف نسبت به سال گذشته بسیار درخشان‌تر بود. در حقیقت نباید فین استارز را تنها یک نمایشگاه دانست، بلکه این رویداد یک پلتفرم تامین مالی و معرفی فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های مالی است که می‌توان به عنوان دستاورد ملموس فاینکس 2018 از آن یاد کرد.

همچنین در اختتامیه این نمایشگاه شاپور محمدی (رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار) نیز با تشکر از فرابورس ایران و تمام افرادی که تلاش کرده‌اند حوزه‌هایی که مبتنی بر دانش و نوآوری است رشد کند، بیان کرد: فناوری‌ به خودی خود سودآور است و به توسعه بازارهای مالی نیز کمک می‌کند ولی نباید فناوری‌های نو را محدود به خود بدانیم زیرا برای نجات بخش سنتی اقتصاد به توسعه فناوری‌های نوین در این بخش احتیاج داریم.

محمدی با بیان اینکه حوزه فناوری‌های مالی یکی از سودآورترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاران است، گفت: در فین استارز سرمایه‌گذاران فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری پیدا می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به حوزه تنظیم قوانین و مقررات، اظهار داشت: به دفعات در سال 95 اعلام کردیم که سازمان بورس برای توسعه حوزه فین‌تک از طریق اصلاح و تکمیل مقررات آمادگی دارد و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز وعده یاری در این زمینه به ما دادند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: امیدواریم با تعاملی که میان سازمان بورس، فرابورس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل گرفته است، بتوانیم کمک کنیم که رویدادهای حوزه فناوری مانند فین استارز مقیاس جهانی پیدا کنند.

علی نقوی (مديرعامل مرکز مالی ایران) در آیین اختتامیه فین استارز، اظهار داشت: در رویداد فین استارز ۲۰۱۸ توانستیم چندین کارگاه‌ آموزشی با موضوعات متفاوت را برای استارتاپ‌ها و دیگر مخاطبان برگزار کنیم و دوره آمادگی آزمون CFA نیز در چند روز متوالی با تخفیف ویژه برای شرکت‌کنندگان ارائه شد.

وی از استارتاپ‌های فین‌تکی درخواست کرد همکاری بیشتری با مرکز مالی ایران در حوزه نیازسنجی آموزشی داشته باشند، زیرا که این مرکز تلاش دارد تا نیازهای واقعی آنها را شناسایی و متناسب با آن کارگاه‌های آموزشی برگزار کند.

عباس زارعی (رئیس پارک علم و ‌فناوری دانشگاه تهران) نیز در مراسم اختتامیه رویداد فین استارز با قدردانی از برگزارکنندگان این رویداد، گفت: در کشور ما زمانی که صحبت از فین‌تک و حوزه‌های شبیه به آن می‌شود، ذهن‌ها معطوف به دیجیتالی شدن و متمرکز بر فناوری اطلاعات می‌شود، اما این فقط خدمات اطلاعات نیست که در این زمینه اهمیت دارد و پارک علم و‌ فناوری دانشگاه تهران اعلام می‌کند که آمادگی ارائه خدمات پشتیبانی از صاحبان ایده در بخش‌های کمتر مورد توجه مانند تعامل و شبکه سازی و وام‌دهی همتا به همتا (peer to peer lending) را دارد و در زمینه بانکداری بیمه، بانکداری فردی و بیمه عمر نیز فعال است.

رئیس پارک علم و ‌فناوری دانشگاه تهران با بیان این موضوع که اکوسیستم استارتاپی ایران به علت فقدان وجود قانون، آمادگی پذیرش نوآوری را ندارد، افزود: پارک فناوری دانشگاه تهران برنامه‌هایی برای پیمودن مسیر تجاری‌سازی ایده‌ها از شکل‌گیری تا تبدیل به کسب و کار دارد. همچنین اتاق سرمایه و کلینیک کسب و کار این پارک خدماتی را برای به ثمر رسیدن ایده‌ها ارائه می‌دهد که بسیار مفید هستند.

وی ادامه داد: هر آنچه که یک کسب و کار نوپا به عنوان زیرساخت به آن احتیاج دارد در کلینیک کسب و کار این پارک ارائه می‌شود و توانمندسازی استارتاپ‌ها نیز از طریق آموزش مسائل حقوقی و فناوری اطلاعات و...  به نحو خوبی در جریان است.

زارعی در صحبت‌های خود این موضوع را متذکر شد که اغلب صاحبان ایده در فروش ایده خود مشکل دارند، اما در این کلینیک به آنها کمک می‌شود تا در جذب سرمایه عملکرد موفقیت آمیزتری داشته باشند.

وی در پایان اعلام کرد: اقداماتی به منظور حفظ منافع ایده و عدم کپی‌برداری و نیز جلب حمایت‌های رسانه‌ای که همواره حلقه مفقوده روند تجاری‌سازی ایده‌ها می‌باشد، در پارک علم و‌ فناوری دانشگاه تهران انجام شده است.

    نظرات