اکوویک سی و چهارم: از ابلاغ آیین نامه اجرایی برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق تا برگزاری نهمت استارتاپ دمو در حوزه صنعت گاز

این هفته نیز طبق روال به بررسی اخبار مهم داخلی که در حوزه استارتاپ و کسب‌وکار در رسانه‌های مختلف منتشر شده است خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، در هفته سوم فروردین ماه اخبار متفاوتی در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار داخلی در رسانه‌های معتبر به خصوص رسانه‌های فعال در حوزه استارتاپ و کسب‌وکار منتشر شده است. از جمله مهم‌ترین این اخبار می‌توان به خبر مربوط ابلاغ آیین نامه اجرایی برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق اشاره کرد. این برنامه با توجه به اهمیت حفظ و ارتقا زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی در کشور ابلاغ شده است. خبر بعدی مربوط به برگزاری استارتاپ دمو در حوزه صنعت گاز در ایران است. این استارتاپ با همکاری مرکز فن بازار ملی ایران و شرکت ملی گاز ایران برگزار شده است.

سیاست دولت در فضای مجازی رقابت‌پذیری است نه فیلترینگ. رئیس دفتر رئیس جمهور از رقابت‌پذیری به عنوان سیاست دولت دوازدهم در فضای مجازی نام برد. محمود واعظی(رئیس دفتر رئیس جمهور) به این نکته اشاره کرد که دولت قصد دارد از پیام‌رسان‌های بومی حمایت کند، اما این به معنای فیلترینگ یا ایجاد محدودیت برای پیام‌رسان‌های پرمخاطب خارجی نیست. وی گفت: دولت اعتقاد دارد که باید از پیام‌رسان‌های بومی حمایت کند. نه فقط الان که از زمان دولت یازدهم و زمانی که بنده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بودم، این رویکرد را دنبال می‌کردیم، در حال حاضر هم در همین مسیر هم‌زمان با تاکید بر تکمیل شبکه ملی اطلاعات حرکت می‌کنیم. البته همان‌طور که دکتر روحانی گفتند، حمایت کردن از پیام‌رسان‌های داخلی به معنی فیلترینگ یا ایجاد محدودیت برای پیام‌رسان‌های پرمخاطب نیست، هدف این است که انحصار نرم‌افزارهای خارجی را از بین ببریم.

اقتصاد کشور به زودی به مسیر با ثبات و قابل پیش‌بینی باز می‌گردد. وزیر اقتصاد و دارایی کشور با اشاره به اینکه برهم خوردن ثبات بازارها و نگرانی مردم نسبت به آینده قیمت‌ها، فضای ذهنی کارآفرینان را مخدوش کرده‌ است، گفت: در آینده‌ای نزدیک مسیر اقتصاد کشور به ریل باثبات و قابل پیش‌بینی بازمی‌گردد. مسعود کرباسیان(وزیر اقتصاد و دارایی کشور) ضمن اشاره به نام‌گذاری سال ۹۷ به نام سال حمایت از کالای ایرانی، بیان کرد: برای محقق شدن این شعار باید به‌طور جدی به مسئله توسعه صادرات بپردازیم، به ویژه اینکه بخش مهمی از نظام اقتصادی کشورهای توسعه یافته بر پایه تولید صادرات محور بنا شده است. مهم‌ترین موضوع اقتصاد ایران در سال ۹۷، حمایت از کالای داخلی و اشتغال‌زایی می‌باشد. وی ادامه داد: حمایت از کالای داخلی و اشتغال‌زایی به‌طور مستقیم با صادرات محصولات تولید داخل به بازارهای دیگر کشورها ارتباط دارد. اگر تولید‌کنندگان ایرانی بتوانند محصولات خود را به بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صادر کنند، علاوه بر ارزآوری برای کشور، باعث سوددهی بخش تولید نیز خواهد شد.

آیین نامه اجرایی برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق ابلاغ شد. دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی اعلام کرد: با توجه به اهمیت حفظ و ارتقا زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی در کشور، از سوی معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری آیین نامه اجرایی برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق و فناوری ابلاغ شد. پرویز کرمی(دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی) گفت: انتظار داریم با همکاری بخش‌های مختلف معاونت علمی و فناوری به خصوص ستادهای توسعه فناوری‌های مرتبط، کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و پارک فناوری پردیس به عنوان دبیرخانه شبکه نوآوری شهر تهران در ارائه خدمات متناسب برای توسعه زیست‌بوم و ارتقا کسب وکار شرکت‌های خلاق و امور اجرایی دبیرخانه اجرایی، این برنامه با قدرت پیش برود. وی تشریح کرد: ایجاد و ارتقا زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کسب‌وکارهای نوین و کارآفرینی در جهت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، یکی از محورهای اصلی معاونت علمی براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تدابیر مقام معظم رهبری بوده است.

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار منتشر شد. نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار در زمستان ۹۶ منتشر شد و براساس آن نرخ بیکاری در زمستان ۹۶ نسبت به پاییز همان سال ۰/۲ درصد رشد داشته است. بر اساس نتایج این طرح، ۱۲/۱ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری در کل کشور حاکی از کاهش ۰/۴ درصدی این شاخص در زمستان ۹۶ نسبت به زمستان ۹۵ و افزایش ۰/۲ درصدی نسبت به پاییز ۹۶ است. بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص در زمستان ۹۶ نسبت به زمستان سال ۹۵، ٠/٨ درصد افزایش و نسبت به پاییز٩۶، ٠/۴ درصد کاهش داشته است. نرخ بیکاری در جوانان ۱۵ تا ۲۹ نیز نشان می‌دهد که ۲۵/۲ درصد از این جمعیت بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

نهمین استارتاپ دمو در حوزه صنعت گاز برگزار می‌شود. مرکز فن بازار ملی ایران با همکاری شرکت ملی گاز ایران و حمایت پارک فناوری پردیس معاونت علمی اقدام به برگزاری نهمین رویداد استارتاپ دمو در حوزه صنعت گاز و صنایع وابسته می‌کند. این رویداد با هدف جذب سرمایه برای کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌های فعال در صنعت گاز و توسعه زیست‌بوم نوآوری و استارتاپی کشور در این حوزه برگزار می‌شود. اکبر قنبرپور (رئیس مرکز فن بازار ملی معاونت علمی) بیان کرد: نهمین رویداد استارتاپ دمو در حوزه صنعت گاز و صنایع وابسته در اردیبهشت ماه سال جاری هم‌زمان با بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود. در این رویداد سرمایه‌گذاران و شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌های فعال در این حوزه حضور خواهند داشت. در نهمین استارتاپ دمو، سرمایه‌گذاران طی برگزاری جلساتی خصوصی با بررسی استارتاپ‌ها، میزان پیشرفت ایده، مشتریان جذب شده، حجم بازار، میزان فروش و … به ارزیابی آنها می‌پردازند و نظر خود را در مورد سرمایه‌گذاری بر روی آنها اعلام می‌کنند.

 

    نظرات