تاپیک سی و هشتم: از خداحافظی استیو وازنیاک از فیس‌بوک تا ورود اوبر به حوزه به اشتراک گذاری دوچرخه

طبق روال همه یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی 5 خبر مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار منتشر شده است، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، طی هفته دوم از چهارمین ماه میلادی، اخبار متنوعی از کسب‌وکارها و استارتاپ‌های مختلف در سراسر جهان در خبرگزاری‌های معتبر دنیا منتشر شد. هر چند با توجه به رسوایی‌های اخیر فیسبوک، همچنان یکی از پرمخاطب‌ترین و جذاب‌ترین اخباری که در صدر خبرهای رسانه‌های معتبر جهانی قرار می‌گیرد، اخبار مربوط به این شبکه اجتماعی و تغییر تحولات آن است. از جمله اخبار قابل تأمل مربوط به فیسبوک، خداحافظی استیو وازنیاک از فیسبوک در پی رسوایی‌های اخیر این شبکه اجتماعی است. خبر دیگر که برای فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی به خصوص تاکسی‌های آنلاین بسیار جالب است ورود شرکت اوبر به حوزه به اشتراک‌گذاری دوچرخه است.

دولت هند برای حمایت از تفکر استارتاپی سیستم ویژه‌ای را راه‌اندازی کرده است. دولت هند با هدف بهبود عملکرد استارتاپ‌های این کشور، یک سیستم ویژه برای حمایت از تفکر استارتاپی راه‌اندازی کرد. از آنجا که استارتاپ‌ها به عنوان رویکردی مدرن در جهان شناخته می‌شوند، بعضی از دولت‌ها با هدف رونق هرچه بیشتر این کسب‌وکارها به دنبال راهکارهای برای حمایت از آنها هستند. هندوستان که در حال حرکت از کشوری متوسط به سوی یک کشور صنعتی و سرمایه‌داری است، در راستای بهبود عملکرد استارتاپ‌ها، اقدامات ویژه‌ای را اتخاذ کرده است. اصلی‌ترین اقدام هند در جهت حمایت از این کسب‌وکارها، استفاده از یک اتاق فکر دولتی است. این اتاق فکر پس از راه‌اندازی با نام مخزن فکر(Think tank) شناخته خواهد شد. مخزن فکر باعث می‌شود تا فناوری‌هایی که در آینده قرار است رشد و توسعه پیدا کنند، شناسایی شوند و به استارتاپ‌های نوپا معرفی گردند.

استیو وازنیاک نیز از فیسبوک خداحافظی کرد. یکی از بنیانگذاران شرکت اپل در پی رسوایی اخیر فیسبوک، اکانت کاربری خود را در این شبکه اجتماعی حذف کرد. وی با انتشار پستی در فیسبوک، اعلام کرد که موقتا حساب کاربری خود را می‌بندد. استیو وازنیاک(یکی از بنیانگذاران شرکت اپل) در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که نگران نحوه رفتار فیسبوک و دیگر شرکت‌های مشابه با اطلاعات خصوصی افراد است، از اینرو قصد دارد که حساب کاربری خود را در این شبکه اجتماعی حذف کند. وی گفت: کاربران همه زندگی‌شان را در اختیار این شبکه اجتماعی قرار می‌دهند و فیسبوک از این اطلاعات برای تبلیغات و کسب درآمد استفاده کرد. تمام این سود از اطلاعات کاربران به دست آمده است، اما آنها هیچ سودی نمی‌برند. وازنیاک در قسمتی از مصاحبه خود گفت که ترجیح می‌دهد برای استفاده از شبکه اجتماعی فیسبوک هزینه پرداخت کند تا اینکه از اطلاعات شخصی او برای تبلیغات استفاده شود.

باارزش‌ترین استارتاپ هوش‌مصنوعی جهان به ارزش 600 میلیون دلاری رسید. به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک، هوش مصنوعی که امروزه به یکی از قدرتمندترین تکنولوژی‌های تاثیرگذار در اکثر صنایع تبدیل شده است، باعث بروز جنگ اقتصادی و تکنولوژی در میان شرکت‌های چینی و آمریکایی شود. ظهور تکنولوژی هوش مصنوعی و پیشرفت‌های فراوان در این زمینه باعث شده است که این تکنولوژی نه تنها یکی از کارگشاترین فناوری‌ها در غالب صنایع باشد، یکی از عوامل ایجاد و بروز جنگ در میان ملت‌ها نیز باشد. یکی از کشورهایی که توانسته از این تکنولوژی به نحو احسن در صنایع خود استفاده کند کشور چین است. به طوری که کشور چین بعد از تأسیس شرکت Sense Time که در سال ۲۰۱۴ میلادی تأسیس شده است، در حال سرمایه‌گذاری عظیم در حوزه هوش مصنوعی و افزایش ارزش این شرکت است. این کشور اعلام کرده است که در حال حاضر قد دارد تا در حدود ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری Series C در حوزه هوش مصنوعی انجام دهد. این در حالی است که این کشور در سال گذشته میلادی در حدود ۴۱۰ میلیون دلار سرمایه گذاری Series B در حوزه هوش مصنوعی انجام داده است.

زاکربرگ در پی رسوایی‌های اخیر فیسبوک، در کنگره آمریکا حاضر شد. مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل فیسبوک در کنگره آمریکا حضور یافت و مسئولیت افشای اطلاعات ده‌ها میلیون کاربر شبکه اجتماعی فیسبوک را پذیرفت. اختلال امنیتی فیسبوک که چندی پیش فاش شد، خشم قانونگذاران و دو میلیارد کاربر این شبکه اجتماعی را به دنبال داشت. بنیانگذار فیسبوک برای فرونشاندن این جنجال‌، در اولین حضور رسمی خود در کنگره آمریکا، حدود ۵ ساعت پاسخگوی سوالات بود. زاکربرگ در اظهارات خود مجددا بخاطر این شکاف امنیتی در فیسبوک عذرخواهی کرد. وی گفت: این اشتباه من بود و متاسفم. فیسبوک را من راه‌اندازی کردم و آن را اداره می‌کنم. به همین دلیل مسئول اتفاقی که افتاده نیز من هستم. مدیرعامل فیسبوک اذعان کرد که این شرکت نتوانسته است از چارچوب اطلاعات منتشر شده حفاظت کند. وی از تلاش مستمر‌ این شرکت برای مقابله با اقدامات روسیه با هدف نفوذ در چارچوب فیسبوک خبر داد. به اعتقاد زاکربرگ، آنها این اقدام را برای تاثیر گذاشتن بر انتخابات در آمریکا و هر جای دیگر انجام می‌دهند.

اوبر به حوزه اشتراک‌گذاری دوچرخه وارد شد. اوبر با خرید استارتاپ جامپ (JUMP) که در زمینه درخواست اینترنتی دوچرخه فعالیت دارد، سعی می‌کند تا جایگاه خود را در زمینه سایر وسایل نقلیه شهری نیز تثبیت کند. تا کنون مشخص نشده است که اوبر با چه مبلغی این استارتاپ را به مالکیت خود درآورده است. اندکی پیش، خبرهایی در مورد مذاکره این استارتاپ با چند خریدار منتشر شد، آن زمان مبلغ پیشنهادی حدود ۱۰۰ میلیون دلار بود. اما یک منبع آگاه مبلغ نهایی قرارداد را حدود ۲۰۰ میلیون دلار ذکر کرد. رایان ژپکی (مدیرعامل جامپ) در گفتگو با خبرگزاری تک‌کرانچ با اشاره به اینکه دارا خسروشاهی (مدیرعامل اوبر) در این تصمیم‌گیری نقش تاثیرگذاری داشته است، گفت: من چند روز فرصت داشتم تا با خسروشاهی در مورد چشم‌انداز او و چشم‌انداز خودمان برای این کسب وکار صحبت کنیم و متوجه شدم که اشتراک نظرهای فراوانی با یکدیگر داریم. براساس قرارداد واگذاری جامپ، پرسنل این استارتاپ به اوبر ملحق خواهند می‌شوند، با این وجود استارتاپ به اشتراک‌گذاری دوچرخه به عنوان یک زیرمجموعه مستقل با نظارت اوبر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 

    نظرات