3 اصل اداره کردن کسب و کارهای شخصی

3 اصل اداره کردن کسب و کارهای شخصی

اداره یک شرکت به تنهایی می‌تواند کاری سخت و دلهره آور باشد. باید تلاش کنید بر روی اصولی که به افزایش درآمد شما می‌انجامد و شما را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد، تمرکز کنید. اما چطور؟ آیا فقط افزایش درآمد مهم است؟ برای دانستن این موضوع در ادامه با ما همراه باشید.

اکوسیستم - وقت طلا است. زمانی که یک کسب و کار کوچک را مدیریت می‌کنید ارزش وقت را بیشتر می‌دانید. هم چنین اگر شما تنها مالک کسب و کارتان باشید و تمام کارها را خودتان به تنهایی انجام می‌دهید زمان برایتان چندین برابر ارزش پیدا می‌کند. زیرا دیگر فرصتی برای سوال پرسیدن، بحث کردن و بهانه آوردن وجود ندارد.

در چنین شرایطی شما باید بر روی مهم ترین مسائل تمرکز کنید. اما نه تنها تمرکز بر روی مسائل مهم ضروری است بلکه باید تمرکز خود را بر روی زمانی که آن موضوع در بالاترین حد اهمیت قرار می‌گیرد نیز بگذارید.

در ادامه به سه مورد از موضوعات مدیریتی در کسب و کارهای تک نفره اشاره خواهیم کرد که باید به خوبی آن‌ها را به خاطر بسپارید.

1 – مشتریان خود را اولویت بندی کنید

این موضوع به نظر واضح و شفاف است. اما در برخی مواقع همین موضوعات واضح هستند که مواجه شدن با آن‌ها بسیار سخت است. لوی کینگ مدیرعامل شرکت Nav می‌گوید زمانی که من اولین کسب و کار خود را آغاز کردم از مشکلاتی که در فروش محصولات خود داشتم دچار ترس شده بودم. او می‌گوید: اگرچه من قرار بود برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی خود از روش تماس با مخاطبین استفاده کنم اما در عمل نتوانستم با کسی تماس بگیرم. بعد از اجبار کردن خود به برقراری تماس و انجام چندین مکالمه نادرست و ناشیانه، آرام آرام با تجربه‌تر شدم و کیفیت گفتگوهای من با مخاطبینم بالا رفت.

اما اینجا بود که به عنوان تنها مالک و کارمند یک کسب و کار با چالش‌های اساسی روبرو شدم. من باید نقش چندین نفر را بازی می‌کردم. در واقع همه کارها بر دوش من بود. من در شرکتم هم منشی، هم بازاریاب، هم مدیر و هم حسابدار بودم.

من به راحتی می‌توانستم با این بهانه که باید ثبت اسناد مربوط به ماه جاری خود را انجام دهم، از تماس گرفتن با مشتریان بالقوه خود جلوگیری کنم. اما در عمل این کار را نکردم.

هدف اصلی من آن بود که تمام انرژی خود را بر روی مشتریانم بگذارم. برای این کار باید از ساعت 9 صبح تا 5 عصر کار می‌کردم. کار ثبت اسناد را می‌توانستم بعدا نیز انجام دهم. طراحی مجدد لوگوی شرکت خود را نیز می‌توانستم به زمان دیگری موکول کنم. تا زمانی که فردی برای تماس گرفتن وجود داشت و آن فرد را می‌توانستم با تماس‌های تبلیغاتی خود به مشتری خود تبدیل کنم، هیچ کاری مهم تر از آن نبود.

به کار خود نظم ببخشید. به فروش محصولات یا خدمات مشتری خود اهمیت دهید و در طول زمانی که مشتری شما بیدار است به تکمیل سفارش‌های آن‌ها بپردازید. سایر کارها را به زمان دیگری موکول کنید.

2 – در ثبت اسناد و امور حسابداری خود تعلل نکنید

این یکی دیگر از کارهایی است که بیشتر ما از انجام دادن آن طفره می‌رویم. اما این موضوع آنقدر مهم است که انجام دادنش می‌تواند کسب و کار تک نفره ما را سرپا نگه دارد و از طرفی نادیده گرفتن آن نیز می‌تواند کسب و کار ما را نابود کند. منتظر نباشید تا آخر سال امور دفتری و ثبتی خود را انجام دهید.

لوی کینگ می‌گوید این یک اشتباه بزرگ است. من این اشتباه را بارها مرتکب شدم. جعبه‌ای فراهم می‌کنید و تمام اسناد حسابداری خود را در آن می‌گذارید و به خود می‌گویید که مشکلی نیست تمام سندها را در اینجا جمع می‌کنم و در یک فرصت مناسب همه را انجام می‌دهم.

اما واقعیت این است که شما هیچ وقت آن زمانی را که منتظرش هستید بدست نخواهید آورد. شما باید در همان لحظه هزینه‌های جاری خود را سر و سامان ببخشید. اگر آن‌ها را بر روی هم انبار کنید و انجام آن را به زمان دیگری موکول کنید روزی خواهید رسید که با کوهی از اسناد روبرو خواهید شد.

هر ماه امور کلی حسابداری و ثبت اسناد خود را انجام دهید. البته حالت ایده‌آل آن است که هر هفته این کار را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که جرئیات می‌توانند به دردسرهای بزرگ کسب و کار شما تبدیل شوند. بنابراین هر زمان که با آن‌ها روبرو می‌شوید، به آن‌ها سروسامان دهید. به روز بودن در امور ثبت اسناد کسب و کار شما می‌تواند مزایای بزرگی داشته باشد. با این کار شما همیشه به خوبی می‌دانید که اکنون کیفیت کسب و کار شما در چه مرحله‌ای قرار دارد. این کار هم چنین می‌تواند موجب افزایش کارایی نقدی شرکت شما شود و به شما کمک کند تا ارزیابی درستی از وضعیت مالی کسب و کار خود داشته باشید.

3 – موجودی جاری شرکت خود را حفظ کنید

اگر شما یک کسب و کار تک نفره دارید، این می‌تواند به معنی آن باشد که هنوز کار شما چندان توسعه نیافته است. به عبارت دیگر شما درآمد چندانی ندارید. در چنین شرایطی سرمایه مالی شرکت شما نیز کم است و از طرفی به دلیل کمبود نیروی کار نمی‌توانید به تعداد زیادی مشتری خدمات بدهید.

همیشه سعی کنید که موجودی و فروش شرکت خود را در بالاترین حد نگه دارید. اگر شما یک پیمانکار هستید و فقط می‌توانید سه مشتری را مدیریت کنید، هیچ یک از آن‌ها را از دست ندهید. زیرا از دست دادن هر یک از آن‌ها می‌تواند به وضع مالی شما آسیب وارد کند.

اگر مقیاس شرکت شما 30 برابر بزرگتر از اندازه فعلی بود، از دادن یک مشتری مسلما تاثیر چندانی روی وضعیت مالی شما نداشت. حتی ممکن است شما چنین مسئله‌ای را احساس نکنید. اما برای یک کسب و کار تک نفره از دست دادن یکی از سه مشتری‌ها می‌تواند شما را در وضعیت دشواری قرار دهد. این که تصمیم بگیرید هم چنان به کار خود ادامه دهید یا فروشگاه خود را تعطیل کنید.

سعی کنید پیشتاز باشید و از حداکثر ظرفیت‌های موجود برای مشتری‌های خود استفاده کنید. فرض کنید شما سه مشتری دارید و این حداکثر تعدادی است که می‌توانید مدیریت کنید. آیا شما احساس می‌کنید که یکی از آن‌ها مردد هستند و ممکن است به زودی شما را ترک کنند؟ اگر چنین است پس همین امروز، همین حالا به فکر مشتری چهارم خود باشید.

ظرفیت مشتری چهارم خود را به وجود آورید. ممکن است برای مدتی شرایط سخت شود اما ارزش این را دارد که امنیت شغلی خود را در ازای این سختی افزایش دهید. هرگز بیش از حد در مورد مشتریان خود خوش بین نباشید. بلکه با تحلیل مداوم، واقع ‌گرایی خود را حفظ کنید. اداره کردن یک کسب و کار به تنهایی و در شرایطی که مسئولیت همه کارها بر روی دوش شما است، کاری سخت اما در عین حال هیجان‌انگیز است. درست مثل ‌این که بذری را کاشته باشید و جوانه زدن و رشد لحظه ‌به ‌لحظه‌ آن را شاهد باشید، زمانی که پیشرفت کسب ‌و کار را می‌بینید، با تمام وجود از آن لذت خواهید برد و ارزش واقعی آن را درک خواهید کرد. برای این منظور باید زمان خود را عالی مدیریت کنید. اگر بتوانید کسب و کار خود را بر اساس سه اصلی که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم اداره کنید، مطمئنا موفق خواهید بود.

    نظرات