ابلاغ آیین‌نامه اجرایی برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق

ابلاغ آیین‌نامه اجرایی برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی اعلام کرد: با توجه به اهمیت حفظ و ارتقا زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی در کشور، از سوی معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری آیین نامه اجرایی برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق و فناوری ابلاغ شد.

به گزارش اکوسیستم، پرویز کرمی(دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی) گفت: انتظار داریم با همکاری بخش‌های مختلف معاونت علمی و فناوری به خصوص ستادهای توسعه فناوری‌های مرتبط، کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و پارک فناوری پردیس به عنوان دبیرخانه شبکه نوآوری شهر تهران در ارائه خدمات متناسب برای توسعه زیست بوم و ارتقا کسب وکار شرکت‌های خلاق و امور اجرایی دبیرخانه اجرایی، این برنامه با قدرت پیش برود.

وی تشریح کرد: ایجاد و ارتقا زیست بوم فناوری و نوآوری در کسب و کارهای نوین و کارآفرینی در جهت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، یکی از محورهای اصلی معاونت علمی براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تدابیر مقام معظم رهبری بوده است.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی در ادامه افزود: برای محقق شدن این سیاست، طی چند سال گذشته با اجرایی شدن قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، این شرکت‌ها حمایت‌های مناسبی را دریافت کردند و امور مربوط به آنها نیز تسهیل شده است. در حال حاضر بالغ بر 3 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور تائید صلاحیت شده‌اند که اغلب آنها در در صنایع و حوزه‌های مبتنی بر دانش و فناوری پیشرفته فعالیت دارند. این شرکت‌ها از نظر اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و اشتغال‌زایی برای نیروهای تحصیلکرده در حال توسعه هستند.

وی تاکید کرد: با کمک معاونت علمی در این زیست بوم در کنار شکل گرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان در جامعه، بخش دیگری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها که اغلب در صنایع فرهنگی، خدمات نوین و کسب و کارهای مبتنی بر فضای دیجیتال فعال هستند نیز پا به عرصه گذاشتند و در حال رشد و توسعه می‌باشند.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی اضافه کرد: به علت ماهیت خدماتی این حوزه، پتانسیل‌های زیادی برای اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد در کشور دارد. از اینرو در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی نامگذاری کرده است، آیین‌نامه اجرایی برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق ابلاغ شد و توسط ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی به عنوان دبیرخانه این برنامه اجرا خواهد گردید.

وی تشریح کرد که منظور از شرکت‌های خلاق، شرکت‌هایی هستند که یا در صنایع خلاق و فرهنگی فعالیت دارند یا از الگوهای نوین کسب وکار (عمدتا IT محور) در ارائه محصولات و خدمات خود استفاده کرده‌اند.

کرمی گفت: برای تصویب فرآیندهای اجرایی، معیارهای تشخیص مصادیق شرکت‌های خلاق، تصویب برنامه‌های خدماتی مقتضی و نظارت بر حسن تحقق اهداف برنامه، کارگروهی ایجاد خواهد شد. این کارگروه متشکل از معاون علمی و فناوری رییس جمهوری(رئیس کارگروه)، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی(دبیر کارگروه)، دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و نیز نماینده سایر معاونت‌ها و دستگاه‌های مرتبط خواهد بود.

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی برخی از خدمات موضوعی این برنامه را حمایت از ایجاد باشگاه‌های تخصصی متشکل از هر خوشه تخصصی شرکت‌های خلاق برای نیازسنجی و پیگیری تأمین زیرساخت‌ها و رفع موانع کسب وکار و توسعه آنها عنوان نمود.

از دیگر موضوعات برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق و فناوری که کرمی از آنها یاد کرد، می‌توان به مواردی از قبیل ارائه تسهیلات نظام‌وظیفه برای افراد کلیدی فعال در شرکت‌های خلاق، کمک به ایجاد و ترفیع برند برای شرکت‌های مشمول این برنامه از طریق برگزاری رویدادهای تخصصی نظیر رویداد استارتاپ‌های برتر، برگزاری جشنواره‌های نوآوری و کارآفرینی، ایجاد نمایشگاه‌های تخصصی و نظایر آنها، کمک به ایجاد مراکز و کریدورهای خدمات توانمندی و تجاری‌سازی اشاره کرد.

    نظرات