تحویل مواد اولیه آشپزی؛ یک کارآفرینی خلاقانه

تحویل مواد اولیه آشپزی؛ یک کارآفرینی خلاقانه

تصور کنید که برای شام امشب مهمان دارید یا خانواده شما برای تعطیلات آخر هفته به منزل شما آمده‌اند یا قرار است روز تولد خود را به همراه دوستانتان جشن بگیرید. در چنین شرایطی معمولا کارهای زیادی باید انجام دهید. با این اوصاف آیا وقت می‌کنید که در اینترنت و سایت‌های محتلف به دنبال دستورالعمل‌های مختلف آشپزی بگردید و مواد اولیه آن‌ها را تهیه کنید؟

اکوسیستم - چنین مسئله‌ای باعث شد تا استارتاپ Red Velvet NYC ظهور کند. این شرکت که کار خود را از اواخر 2015 آغاز کرد مواد اولیه تهیه انواع دسرها و کیک‌ها، تارت‌ها، کاپ کیک‌ها را به همراه دستورالعمل آن‌ها در قالب یک پکیج آماده کرده و به مشتریان خود عرضه می‌کند. مواد اولیه از پیش اندازه گیری شده‌اند و از برندهای معتبری تهیه گردیده‌اند. اگرچه این شرکت اخیرا با مشکلات مالی مواجه شده است اما تلاش دارد کسب و کار آنلاین خود را گسترش دهد و موسسان آن به زودی قصد دارند تا بسته‌های مواد اولیه خود را به بازارهای فروش مواد غذایی نیز عرضه کنند.

خانم Agathe Assouline-Lichten حدود یک دهه در زمینه بازایابی فعالیت کرده است و همکاری‌های استراتژیکی با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی کالاهای لوکس همچون ساعت‌ها و جواهرات گران قیمت داشته است. او از کار خود لذت می‌برد اما روزی به این فکر افتاد که اگر قرار است سخت کار کند چرا برای خود زحمت نکشد و ثمره کارش برای خودش نباشد. او در میان کارآفرینان رشد کرده بود  و همیشه انتظار داشت که روزی شرکت خود را تاسیس کند. او می‌گوید: من تنها کسی بودم که در بین اطرافیانم جرات کار کردن در شرکت‌های بزرگ را داشتم و همیشه می‌دانستم که روزی یک کارآفرین خواهم شد. من با این ایده که باید بتوانم سرنوشت خود را کنترل کنم، کارم را آغاز کردم و این دقیقا همان چیزی است که یک کارآفرین باید بتواند انجام دهد.

Assouline-Lichten و خواهرش Arielle در نیویورک زندگی می‌کردند و هر دو از طرفداران قدیمی Blue Apron که یکی از سرویس‌های ارسال غذا است، بودند. او می‌گوید: یکی از ضعف‌های این سرویس غذا آن بود که هرگز در بسته‌های غذایی خود دسر نداشت و ما همیشه از این موضوع ناراضی بودیم. او همیشه ایده‌های زیادی برای راه‌اندازی کسب و کار خود داشت اما زمانی که با چنین کمبودی در بازار روبرو شد تصمیم گرفت تا سرویس ارائه مواد اولیه برای پخت دسر را راه‌اندازی کند. کار پدر او نیز واردات مواد اولیه غذایی و فروش آن‌ها به رستوران‌ها بود. او بعدها رستوران خود را راه انداخت. با وجود شغل پدر Assouline اطراف او همیشه پر بود از غذاهای رنگارنگ و همین موضوع نیز او را به آشپزی بسیار علاقمند ساخت. او می‌گوید: در خانه این پدرم بود که آشپزی می‌کرد و مادرم هرگز پخت و پز نمی‌کرد. بنابراین همیشه در جشن‌ها و تعطیلات تنها من بودم که دسر را آماده می‌کردم. آشپزی کردن به من انرژی می‌دهد و آرامم می‌کند. این کار هم من را خوشحال می‌کند و هم باعث خوشحالی دیگران می‌شود.

با وجود این که Assouline به آشپزی بسیار علاقمند بود اما هیچ کدام از دوستان او گرایشی به این کار نداشتند. به همین خاطر او کنجکاو شد و شروع به پرسیدن از آن‌ها کرد که چرا به آشپزی علاقه ای ندارند. او می‌گوید: پاسخ همه دوستانش یکسان و تکراری بود. همه بر این باور بودند که آشپزی کار سخت و پراسترسی است یا این که مواد اولیه لازم را برای این کار ندارند یا ابزار کافی برایشان فراهم نیست. همین موضوع باعث شد تا Assouline و خواهرش، آشپزی را به کسب و کار خود تبدیل کنند که بتوانند چنین مشکلاتی را حل نمایند.

آن‌ها اولین دسرهای خود را برای دوستان و خانواده خود فرستادند تا بازخورد آن‌ها را دریافت کنند. آن‌ها با این کار دریافتند که برخی ترجیح می‌دهند برای مناسبت‌های خاص یک بسته تکی تهیه کنند و همین موضوع باعث شد تا آن‌ها این کار را فورا انجام دهند. Arielle کسی که هم بنیانگذار این استارتاپ است تجربه طراحی و مدیریت وب‌سایت را داشت و در کنار این کار نیز خدمات مربوط به بسته‌بندی محصولات را انجام می‌دهد. این دو خواهر نام شرکت خود را از روی یک کیک مورد علاقه خود انتخاب کردند. البته این نام مربوط به یک منطقه از نیویورک نیز است که بعضی‌ها به آن Red Velvet cake می‌گویند.

آن‌ها کار خود را با عرضه 25 بسته از موارد اولیه شروع کردند و در ادامه کار خود نیز دستورالعمل و طرز تهیه دسرهای خود را نیز به بسته‌ها اضافه نمودند. هم چنین ارائه بسته‌های مربوط به دسرهای فصلی و فروش لوازم آشپزی مانند دماسنج فر از جمله سایر خدماتی بود که در ادامه به فروشگاه آنلاین آن‌ها اضافه شد. دستورالعمل مربوط به دسرها در سه دسته بندی آسان، متوسط و سخت قرار گرفتند که البته بسیاری از آن‌ها آسان هستند. این دو خواهر برای این که مطمئن شوند هر کسی به راحتی می‌تواند از دستورالعمل‌ها سر در بیاورد، یک آشپز باتجربه استخدام کردند و طرز تهیه تمام دسرها را با او در میان گذاشتند تا بتوانند در نهایت یک نسخه شیوا و روان برای مخاطبین خود بسازند. آن‌ها همچنین در مورد برخی اصول مهم و اساسی در تهیه دسرهای خود با او مشورت کردند. Assouline-Lichten می‌گوید: مردم معتقدند که آشپزی یک هنر است و پختن کیک و شیرینی یک علم است. بنابراین در حالی که شما برای این کار به هنر و خلاقیت احتیاج دارید باید حتما علم این کار را نیز داشته باشید.

شرکت Red Velvet، دارای یک بسته مواد اولیه برای ساخت یک کاپ کیک صورتی است که بخشی از سود حاصل از فروش این محصول خود را به یک موسسه خیریه که مرتبط با پیشگیری و درمان سرطان سینه زنان جوان است اختصاص می‌دهد. Assouline-Lichten می‌گوید: برای ما مهم است که بتوانیم کاری برای سلامت جامعه زنان انجام دهیم. بسته کاپ کیک صورتی دارای بروشوری است که اطلاعات مفیدی در اختیار زنان درباره این بیماری و اهمیت تشخیص زود هنگام آن قرار می‌دهد.

یکی از مزایای داشتن پدری در صنعت تولید مواد غذایی برای خواهران Lichten آن بود که می‌دانستند که چقدر کار کردن در این زمینه دشوار است. فضای کار در این صنعت به شدت رقابتی است. از طرفی ارسال بسته‌های مواد اولیه به صورت سالم، قبل از این که فاسد شوند یکی دیگر از چالش‌های این کار است. اما شاید بزرگترین مشکلی که در هر تجارت الکترونیکی از جمله کار آن‌ها وجود دارد یافتن مشتری وفادار است. آسولین می‌گوید: در حال حاضر تمام درآمد شرکت صرف هزینه‌های آن می‌شود. او می‌گوید: از آنجایی که ما کسب و کار خود را بدون کمک دیگران اداره می‌کنیم در نتیجه انجام بسیاری از هزینه‌ها از جمله بازاریابی و تبلیغات در گوگل که اکثر استارتاپ‌ها آن را انجام می‌دهند، برای ما مقدور نیست. اما آن‌ها راه دیگری برای ارتباط برقرار کردن با سایرین یافتند. آسولین می‌گوید: اگر من سال‌ها در زمینه بازاریابی مطالعه نمی‌کردم هرگز نمی‌توانستم این شرکت را راه اندازی کنم. درست است که من در گذشته با شرکت‌های بزرگی کار کردم اما حس همکاری با دیگران و ایجاد حس برنده بودن کلید اصلی رقابت در بازار است.

یکی از این نمونه همکاری‌ها، توافق‌نامه‌ای بود که با شرکت Home Chef امضا کردند. Home Chef یک شرکت ارسال غذا در شیکاگو است که در کنار غذاهای خود هیچ گونه سرویسی برای ارائه دسر به مشتریان خود نداشت. اما با ایجاد این همکاری این بخش نیز به Home Chef افزوده شد. آسولین می‌گوید: ما هرگز برای بازاریابی خود حتی بیش از 20 دلار نیز هزینه نکردیم. اما مشتریانمان هم اکنون به خوبی ما را می‌شناسند. مشتریانی که هم اکنون با بسته‌های مواد اولیه ما ممکن است شگفت زده شوند که پختن دسر insta-worthy چقدر می‌تواند ساده باشد.

 

    نظرات