تاپیک سی و هفتم: از احتمال برکناری زاکربرگ تا اتفاقی نادر در اپ استور

طبق روال همه یکشنبه‌های گذشته، این هفته نیز به بررسی 5 خبر مهم خارجی که طی هفته گذشته در صدر خبرهای منتشر شده توسط خبرگزاری‌های مختلف جهانی فعال در حوزه کسب‌وکار بوده‌اند، خواهیم پرداخت.

به گزارش اکوسیستم، در هفته اول ماه آپریل مصادف با هفته دوم فروردین ماه سال جاری اخبار خارجی منتشر شده در رسانه‌های مختلف فعال در حوزه کسب‌وکار در خارج از ایران در مورد مسائل مختلفی منتشر شده است. از جمله این اخبار می‌توان به احتمال برکناری مؤسس و مدیرعامل شرکت فیسبوک در پی رسوایی اخیر این شرکت در خصوص عدم رعایت حریم خصوصی کاربران در این شبکه اجتماعی اشاره کرد. بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های مختلف، احتمال برکناری زاکربرگ از سمت خود در فیسبوک روز به روز افزایش می‌یابد. خبر دیگر مربوط به رخ دادن اتفاقی نادر در فروشگاه اپلیکیشن اپ استور است.

پیش‌فروش دوم ارز دیجیتال تلگرام برگزار شد. چندی پیش پیام‌رسان تلگرام از عرضه ارز دیجیتال اختصاصی خود خبر داد. این شرکت دو پیش فروش را قبل از عرضه اولیه توکن‌های خود برگزار کرد و موفق به جذب ۱/۷ میلیارد دلار سرمایه شد. در ماه فوریه سال جاری میلادی تلگرام با اولین پیش‌فروش ارز رمزپایه خود، موفق شد از ۸۱ سرمایه‌گذار مبلغ ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. اکنون گزارش‌هایی که منتشر شده‌اند، نشان می‌دهد که پیش‌فروش دیگری نیز در همان ماه به طور خصوصی برگزار شده است. براساس گزارشی که نشریه فوربز منتشر کرده است، تلگرام با برگزاری دو پیش فروش توانست ۱/۷ میلیارد دلار سرمایه جذب کند.

الون ماسک شخصا رهبری تیم تولید تسلا 3 را بر عهده گرفت. بر اساس اخبار منتشر شده الون ماسک، مدیرعامل تسلا قصد دارد تا تمام توان و وقت خود را برای تولید تسلا مدل ۳ قرار دهد. مدیرعامل تسلا در حساب کاربری توییتر خود از تصمیم خود برای صرف تمام توان و وقت خود برای تولید تسلا مدل ۳ خبر داده است. تصمیم وی در پی شکست‌هایی که این شرکت در تولید تسلا مدل ۳ با آن مواجه شده بود، گرفته شده است. تسلا قصد داشت تا اواخر ماه مارس روزانه در حدود ۵۰۰ خودرو مدل ۳ را تولید نماید. اما بر اساس ایمیل‌های ارسال شده به کارمندان مورخ ۳ آوریل ۲۰۱۸، قرار است این شرکت در هفته در حدود ۲۰۰۰ خودرو تولید نماید که در حدود ۵۰۰ خودرو کمتر از چیزی است که قبلاً برنامه ریزی شده است. به عقیده کارشناسان، به نظر می‌رسد ماسک قرار است برنامه‌های خود را برای تولید تسلا مدل ۳ مجدداً سازمان‌دهی کند. بر اساس اخبار و گفته‌های منتشر شده از سوی مدیران ارشد تسلا، ماسک خودش به طور مستقیم بر تولید تسلا مدل ۳ نظارت خواهد داشت همان‌طور که در ۳ هفته گذشته این کار را کرده است.

سهام اسپاتیفای در بورس به صورت عمومی عرضه شد. سهام غول موسیقی، اسپاتیفای(Spotify) روز سه شنبه مورخ ۳ آوریل در بازار بورس به صورت عمومی عرضه شد. روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین ماه برابر با ۳ آوریل سال جاری میلادی سهام اسپاتیفای که به عنوان غول موسیقی شناخته می‌شود به صورت عمومی در بازار بورس ارائه شد. بر اساس اخبار منتشر شده در این خصوص اسپاتیفای بعد از Snap بزرگ‌ترین شرکت فناوری است که سهامش به صورت عمومی در بازار بورس عرضه می‌شود. اما بر خلاف Snap، اسپاتیفای به صورت IPO ارائه نمی‌شود. در واقع حرف O که در IPO به کار رفته است به معنی ارائه و پیشنهاد سهام است در حالی که سهام اسپاتیفای از طریق سهام‌داران آن به صورت عمومی و مستقیم در بازار بورس عرضه می‌شود. برای روشن‌تر شدن موضوع باید به این نکته اشاره کرد که هر فردی که تا بحال سهام اسپاتیفای را در اختیار داشته، می‌تواند به راحتی آن را تبدیل به پول نماید. البته هنوز مشخص نیست که قرار است سهام اسپاتیفای به چند نفر و تا چه میزان به فروش برسد.

احتمال برکناری زاکربرگ به دلیل عدم رعایت حریم خصوصی کاربران افزایش یافت. به تازگی سخنگوی یکی از سهامداران عمده شرکت فیس بوک اعلام کرد که مارک زاکربرگ(مدیرعامل و بنیانگذار گام بوک) به خاطر رسوایی‌های اخیر کمبریج آنالیتیکا باید از سمت مدیریت خود کناره‌گیری کند. مشکلاتی که به دنبال رسوایی‌ کمبریج آنالیتیک برای فیسبوک به وجود آمد در طول تاریخ این شرکت بی‌سابقه بوده است. پس از آنکه تلاش‌های زاکربرگ برای کاهش نظرات منفی کاربران سودی نداشت، اکنون سهامداران این شرکت واکنش نشان داده‌اند. اسکات استرینگر(یکی از مقامات رسمی ناظر بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی در نیویورک)، اخیرا این موضوع را عنوان کرد که مارک زاکربرگ باید از سمت مدیریت خود استعفا دهد. پس از رسوایی‌ کمبریج آنالیتیک، استرینگر در مصاحبه‌ای که با CNBC داشت، درخواست تجدید نظر و تغییر در ساختار مدیریتی شرکت فیسبوک را مطرح کرد. زاکربرگ سهام زیادی در فیسبوک دارد و همین امر باعث شده است که عملا سهامداران دیگر از دخالت در امور تصمیم گیری منع شوند. قطعا زاکربرگ به این زودی پست مدیریت خود را در فیسبوک رها نخواهد کرد و از سهام تأثیرگذار خود برای ماندن در شرکتی که خودش تأسیس کرده است، حداکثر استفاده را خواهد کرد.

در طول سال ها فعالیت اپ استور اخیرا اتفاقی نادر در تعداد اپلیکیشن‌های این فروشگاه رخ داده است. برای اولین بار در مدت فعالیت اپ استور تعداد اپلیکیشن‌های موجود در این فروشگاه کاهش داشته است. تحقیقی که توسط موسسه Appfigures انجام شد، نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۶ تعداد اپ‌های فروشگاه نرم‌افزای اپل حدود ۱۰۰ هزار عدد کمتر شده است. در ابتدای سال ۲۰۱۷ در فروشگاه اپ استور ۲/۲ میلیون اپلیکیشن موجود بود، اما این رقم در پایان همان سال به ۲/۱ میلیون اپ کاهش پیدا کرد. ظاهرا دلیل عمده‌ کاهش تعداد اپ‌ها مربوط به سیاست‌های شرکت اپل در سال ۲۰۱۶ می‌شود. این تصمیمات در مورد اپلیکیشن‌های قدیمی بود که با آیفون‌های جدید سازگاری نداشتند، همچنین با ارائه نسخه ۱۱ از سیستم عامل ios این کمپانی اپلیکیشن‌هایی که بر مبنای معماری ۶۴ بیتی توسعه‌ داده‌ نشده بودند را از اپ استور حذف کرد.

 

    نظرات