کارگاه آموزش اصول قراردادهای سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپا

کارگاه آموزش اصول قراردادهای سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپا

همه کسب و کارها چه در زمان فعالیت و چه قبل از آن، برای رشد و توسعه به تامین مالی و جذب سرمایه احتیاج دارند. پیش‌ از این، متداول‌ترین روش جذب سرمایه تسهیلات بانکی بود، اما اکنون سرمایه‌گذاران نیز به حوزه کسب و کارهای نوپا علاقه‌مند شده‌اند، از اینرو آگاهی از اصول قراردادهای جذب سرمایه برای کارآفرینان امری ضروری است.

به گزارش اکوسیستم، متداول‌ترین روش جذب سرمایه در سیستم سنتی، تسهیلات بانکی و وام های کوتاه مدت است. ولی با توجه به ماهیت کسب و کارهای نوپا این روش برای تامین مالی کاربرد چندانی ندارد، به همین دلیل روش‌های دیگری برای جذب سرمایه در این کسب وکارهای شکل گرفت و روز به روز نیز در حال گسترش است.

بازیگران متعددی که به عرصه سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپا وارد شده‌اند تا حدودی شیوه‌های سرمایه‌گذاری را متنوع‌تر و ساده‌تر کرده‌اند. این بازیگران جدید شامل شتابدهنده‌ها(accelerators)، سرمایه‌گذاران فرشته(angle investors)، سرمایه‌گذاران خطرپذیر(venture capital investors)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، تامین سرمایه جمعی(crowdfunding) و.... می‌شوند که بعضی از آنها نوپا و در حال رشد هستند.

امروزه با توسعه فعالیت استارتاپ‌ها، سرمایه گذاران بیشتری برای تامین مالی این کسب و کارها پیش قدم می شوند، سرمایه گذارانی که هر کدام قوانین و شرایط مخصوص به خود را دارند و بر اساس معیارهای خود اقدام به سرمایه‌گذاری در کسب و کارها می‌کنند. اغلب این سرمایه‌گذاران در قبال دریافت سهمی از مالکیت یک کسب و کار، تامین مالی آن را به عهده می‌گیرند. در این شرایط، کارآفرینان باید قوانین و راهکارهای حقوقی این فرآیند را به خوبی بشناسند تا در صورت بروز مشکل بتوانند از حق مالکیت خود دفاع کنند.

کارآفرینان باید با روش‌های تامین سرمایه در کسب و کار خود به خوبی آشنا باشند تا بتوانند با موفقیت چالش‌ها را پشت سر بگذارند، همچنین باید از انواع قرارداد‌ها، شروط و تعهدات در این زمینه آگاهی داشته باشند تا مانع از ضررهای غیرقابل جبران به کسب و کار خود شوند. به عنوان یک کارآفرین، در کارگاه آموزش اصول قراردادهای سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا با این موضوعات آشنا خواهید شد تا به این ترتیب در فرآیند جذب سرمایه عملکرد بهتری داشته باشید.

سرفصل‌های کارگاه

سرفصل‌های که در این کارگاه ارائه می‌شوند، به شرح زیر هستند:

  • روش‌های تامین سرمایه در کسب و کارهای نوپا( ...& loan. Crowdfunding. Fundraising)
  • بررسی شیوه های مناسب تامین سرمایه از طریق کراد فاندینگ، وام و تسهیلات، جذب سرمایه‌های خطرپذیر و..
  • انواع سرمایه‌گذاری در کسب و کار های نوپا(equity or convertible note)
  • بررسی مدل‌های قراردادی در روش اعطای سهم
  • بررسی مدل‌های قراردادی در روش تسهیلات قابل تبدیل به سهم
  • اسناد و قراردادهای سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپا(term sheets & VC contracts)
  • اهمیت و نحوه تنظیم ترم شیت و آثار حقوقی آن
  • شروط مهم قراردادهای سرمایه‌گذاری
  • بررسی انواع سهم (سهم تشویقی و ممتاز و جایزه و....) در قراردادهای سرمایه‌گذاری
  • شیوه صحیح تنظیم وستینگ سهم(اعطا تدریجی سهام)
  • وثیقه ها و تضامین قرارداد های سرمایه‌گذاری
  • رسیدگی به اختلافات در قرارداد‌ها

مدرس این کارگاه محمد یونسی،(وکیل پایه یک دادگستری) از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده است و در سوابق کاری خود همکاری با شتابدهنده فارابی، مرکز فینتک بانک انصار و صندوق سرمایه‌گذاری توسعه کارآفرینی بهمن را دارد. کارگاه آموزش اصول قراردادهای سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای نوپا روز جمعه 31 فروردین از ساعت 9 الی 13 در پارک علم و فناوری مدرس برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره می‌توانند از طریق این لینک اقدام به ثبت نام نمایند، همچنین با استفاده از کد تخفیف ecosystem از 10 درصد تخفیف در هزینه ثبت‌ نام نیز بهره‌مند خواهید شد.

کارگاه آموزش اصول قراردادهای سرمایه گذاری در کسب و کارهای نوپا

    نظرات