کارآفرینان پیشگام چگونه موفق می شوند؟

کارآفرینان پیشگام چگونه موفق می شوند؟

وقتی که کارآفرینان پیشگام وارد صنعتی بکر می‌شوند که آموزشی نیز برای پیشرفت در آن وجود ندارد، باید نکات پیچیده‌ای را برای رسیدن به موفقیت درنظر بگیرند.

اکوسیستم - بعضی از استارتاپ‌ها بازاری را برای فعالیت انتخاب می‌کنند که تا پیش از آن هیچ کسب و کاری به آن وارد نشده است. آنان حتی گاهی صنعت یا بازار را به وجود می‌آورند و مجبور می‌شوند به عنوان پیشگام آن با تمام موانع و سختی‌های پیش رو مبارزه کنند.

کارآفرینان پیشگام نخستین هستند، در نتیجه کسی نیست که از او الگو بگیرند. استارتاپ‌های آنان علاوه بر ایجاد صنعت جدید و حل موانع آن، باید مشتریان را راضی به خرید محصولات و خدماتی کنند که تا پیش از این وجود نداشته است. در این بین کارآفرینان پیشگام نکاتی را مطرح کرده‌اند که در پیشرفت اولیه مفید خواهند بود.

دوری کردن از افزاد منفی‌باف

نانی دلاپنا که بنیانگذار و مدیرعامل استارتاپ Emblematic، یکی از شرکت‌های پیشگام در عرصه واقعیت افزوده است، در این خصوص می‌گوید: روزهای اولی که شروع به کار کرده بودم، اطرافیان به من انرژی منفی می‌دادند. آنها معتقد بودند که من هیچ وقت موفق نمی‌شوم، اما من به آنها توجهی نکردم و به تلاش برای راه‌اندازی استارتاپ خود ادامه دادم. ابتدا از شغلم استعفا دادم و به دنبال راهی برای ساخت محصول مورد نظرم رفتم. امروز فقط یک جمله در خاطر من مانده است، اینکه همیشه راه حلی برای مسائل وجود دارد.

نانی دلاپنا

همراه کردن دیگران

مدیرعامل استارتاپ Emblematic در ادامه صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که اصلی‌ترین هنر بنیانگذار استارتاپ‌های پیشگام، علاقه‌مند و همراه کردن سایرین به طرح و محصول استارتاپ است. باید مهارت‌های رهبری خود را در جهت همراه کردن دیگران بکار ببرید. البته این مهارت‌ها صرفا با صحبت‌های قاطعانه یا تحکمی حاصل نخواهد شد، بلکه باید لحنی مناسب و انگیزشی را برای آن پیدا کنید.

ساده‌سازی و برون‌سپاری

توصیه دیگر نانی، برون‌سپاری وظایف است. وی اعتقاد دارد که بعضی از مسئولیت‌ها را از جمله امور مالی، بیمه و مدیریت نیروی انسانی نباید در درون کسب و کاری پیشگام انجام شوند. اگرچه اینگونه برون‌سپاری وظایف، در نگاه اول برای شرکت هزینه دارد، ولی در نهایت باعث آزاد شدن وقت موسس استارتاپ و هدفمند شدن تلاش‌های او خواهد شد.

بازطراحی کردن خودتان

چارلز نونی که موسس و مدیر عامل استارتاپ MobiTV، از شرکت‌های پیشگام در صنعت پخش محتوای رسانه‌ای زنده برای گوشی‌های هوشمند است، در این‌باره گفت: پس از آنکه استارتاپ وی فعالیت خود را آغاز کرد و به موفقیت‌های اولیه رسید، بازار تغییر کرد و شرکت آنها نیز مجبور به تغییرات اساسی شد. او توصیه می‌کند که حتی اگر در حوزه‌ای پیشگام هستید، پس از مدتی باید با نیازهای همان عرصه همگام شوید و تغییرات لازم را در شرکت، خدمات و محصولات خود به وجود آورید.

چارلز نونی

مراقب موانع باشید

شما نخستین فردی هستید که در این مسیر قدم می‌گذارید. مدیر عامل استارتاپ MobiTV اعتقاد دارد که افراد پیشگام باید دقت زیادی در کشف موانع ناشناخته داشته باشند. به نظر وی باید نقاط قوت تیم کاری شناسایی شوند تا در زمان رویارویی با موانع، افراد مناسب را برای حل آنها انتخاب کنیم. از نظر چارلز نونی انتخاب مسیر یکی از دشوارترین چالش‌های یک کارآفرین پیشگام است. آنها باید مسیری را انتخاب کنند که کمترین موانع را داشته و از حداکثر پتانسیل افراد تیم برای موفقیت استفاده کند.

کسب نخستین پیروزی

بنیانگذار استارتاپ MobiTV در این خصوص می‌گوید: در روزهای اول شروع به کار یک استارتاپ پیشگام، تمام افراد شما را ناامید می‌کنند. مخاطبان، سرمایه گذاران و حتی کارمندان با شک و تردید زیاد به محصول و هدف نگاه می‌کنند. برای راحتی از این وضعیت باید به نخستین پیروزی و هدف اولیه (هرچند کوچک) دست پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که وظیفه شما به عنوان رهبر کسب و کار، ایجاد روحیه و اعتماد به نفس در اعضای تیم کاری و هرکسی است که استارتاپ شما را دنبال می‌کند. همیشه موانع و مشکلات ناشناخته‌ای در مسیر شما قرار خواهند گرفت، بنابراین برای آنها آماده باشید و از همان روز اول به دنبال پیروزی‌های کوچک و بزرگ بروید. با این اقدام انرژی و تفکر مثبت را از روز اول در تیم کاری و سرمایه گذاران به وجود خواهید آورد.

    نظرات