احتمال یک تریلیون دلاری شدن مایکروسافت از طریق رایانش ابری

احتمال یک تریلیون دلاری شدن مایکروسافت از طریق رایانش ابری

تحلیلگران مؤسسه‌ مورگان استنلی معتقد هستند که پیشتازی مایکروسافت در کسب و کار رایانش ابری می‌تواند عنوان نخستین شرکت یک تریلیون دلاری جهان را برای این شرکت به ارمغان بیاورد.

به گزارش اکوسیستم، فناوری رایانش ابری روز به روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند و از آنجا که مایکروسافت در این زمینه پیشتاز است، این فناوری می‌تواند مایکروسافت را به اولین شرکت یک تریلیون دلاری جهان مبدل کند.

کیت وایس (تحلیلگر مؤسسه خدمات مالی مورگان استنلی) پیش بینی کرد که با رونق هر چه بیشتر کسب و کار رایانش ابری هر سهم مایکروسافت از ۱۱۰ دلار به ۱۳۰ دلار افزایش خواهد یافت. اگر ارزش هر سهم مایکروسافت به 130 دلار افزایش پیدا کند، ارزش بازار این شرکت به رقم یک تریلیون دلار خواهد رسید.

هفته گذشته هر سهم این کمپانی آمریکایی با ارزش 93/78 دلار در بازار بورس نزدک معامله شد، به این ترتیب ارزش بازار مایکروسافت به 772/1 میلیارد دلار رسید.

تا کنون هیچ شرکتی توانسته است به ارزش بازار یک تریلیون دلار دست پیدا کند. پیش‌‌تر تصور می‌شد که دو شرکت گوگل و اپل دو رقیب اصلی برای کسب این عنوان هستند، اما با توجه به پیش‌بینی وایس، چنانچه ردموندی‌ها دو اقدام کلیدی رشد کسب و کار ابری عمومی و بهبود حاشیه سود را در دستور کار خود قرار دهند، می‌توانند پیشتاز رقابت کسب نشان اولین شرکت یک تریلیون دلاری جهان شوند.

وایس در یک یادداشت تحلیلی در اینباره نوشت: در حال حاضر ۲۱ درصد از بار کاری سازمان‌ها به سامانه‌های ابری منتقل شده است و انتظار می‌رود که تا 3 سال آینده این رقم به 44 درصد افزایش پیدا کند. در این صورت اگر مایکروسافت همچنان موقعیت خود را به عنوان بازیگری مسلط در این بازار حفظ کند، می‌تواند ارزش این بخش از کسب و کار خود را به 250 میلیارد دلار برساند.

وی در بخشی از این یادداشت به این نکته اشاره کرد که علاوه‌ بر رشد فزاینده‌ کسب و کار ابری، شاخص‌های مالی مایکروسافت نیز دستخوش تغییرات بسیاری شده‌اند. پیش‌بینی ما این است که طی 3 سال آینده، حاشیه سود ناخالص و عملیاتی این غول فناوری نیز افزایش پیدا کنند.

مایکروسافت تاکنون جزئیات دقیقی از پلتفرم رایانش ابری خود موسوم به آژور را منتشر نکرده است، ولی اعلام کرد که درآمد این پلتفرم در سال 2017 میلادی بیش از ۹۸ درصد افزایش داشته است. کل بخش رایانش ابری این شرکت شامل آژور و سایر محصولات مبتنی بر ابر از قبیل آفیس ۳۶۵، در فصل مالی منتهی به ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ بالغ بر ۵/۳ میلیارد دلار ارزش گذاری شده‌اند.

    نظرات