مقابله ترامپ با کالاهای فناوری پیشرفته چینی‌

مقابله ترامپ با کالاهای فناوری پیشرفته چینی‌

دولت آمریکا قصد دارد تا برای حمایت از اقتصاد داخلی آمریکا، برای ورود کالاهای با فناوری پیشرفته چینی به بازار آمریکا تعرفه 60 میلیون دلاری در نظر بگیرد.

به گزارش اکوسیستم، ماه‌ها بعد از بررسی تجارت آمریکا با چین توسط نماینده تجاری آمریکا، رابرت لوئی سر، دولت ترامپ در یک نشست خبری که 5 شنبه 22 مارس مصادف با 2 فروردین ماه سال 1397 هجری شمسی برگزار شد، اعلام کرد که قصد دارد تا برای ورود کالاهای چینی‌ با فناوری پیشرفته(high tech) به آمریکا تعرفه 60 میلیون دلاری در نظر بگیرد. قرار است کاخ سفید طی هفته‌های آینده فهرستی از کالاهایی که شامل این تعرفه‌ها خواهد شد را اعلام نماید.

ترامپ در این نشست خبری به این نکته اشاره کرده است که در طی دوره زمانی نسبتاً کوتاهی در حدود 60 هزار کارخانه در آمریکا تعطیل و فعالیت آن‌ها متوقف شده است. وی در ادامه اشاره کرده است که با این سیاست بسیاری از این کارخانه‌ها فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. ترامپ همچنین به این موضوع اشاره کرد که چینی‌ها برای وارد شدن خودروهای آمریکایی به چین، در حدود 25 درصد تعرفه در نظر گرفته‌اند و این در حالی است که وارد شدن خودروهای چینی به آمریکا شامل تنها 2 درصد تعرفه خواهد شد. این مسئله برای اقتصاد آمریکا بسیار مضر است.

بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده آمریکا یکی از بزرگ‌ترین و عمده‌ترین وارد کنندگان کالاهای چینی به آمریکا است. در سال 2017 کل مراودات تجاری آمریکا با چین ارزشی در حدود 375.2 میلیارد دلاری داشته است. اما افزایش تعرفه برای ورود کالاهای با فناوری پیشرفته و الکترونیکی چینی به بازار آمریکا باعث می‌شود تا کاربران به سمت خرید کالاهای تولید آمریکا روی آورده و از طرفی بسیاری از شرکت‌های مستقر در سیلیکون ولی که به‌نوعی فعالیت خود را متوقف کرده‌اند تشویق شوند تا فعالیت خود را از نو شروع کنند. حتی به عقیده بسیاری از کارشناسان این تصمیمات باعث می شود تا بسیاری از شرکت‌های آمریکایی که کارخانجات خود را در کشور چین مستقر کرده‌اند تصمیم به انتقال کارخانه‌های خود به داخل آمریکا بگیرند.

علاوه بر تعرفه‌ها، کاخ سفید اعلام کرده است که محدودیت‌های جدیدی را برای سرمایه گذاری چینی‌ها در شرکت‌های های تک مستقر در آمریکا قرار خواهد داد. هنوز اطلاعات و جزییات دقیقی از این محدودیت‌ها در رسانه‌های مختلف منتشر نشده است.

پیش از این محدودیت‌های صدور ویزا برای ورود چینی‌ها به آمریکا باعث شده بود که مبادلات تجاری آمریکا و چین تا قابل توجهی تحت تأثیر قرار گیرد.

    نظرات