5 خصوصیت اخلاقی که باعث موفقیت زنان در کارآفرینی می‌شود

5 خصوصیت اخلاقی که باعث موفقیت زنان در کارآفرینی می‌شود

امروزه زنان کارآفرین در تمام زمینه های صنعتی در حال ایجاد تحول هستند. از مد و فناوری گرفته تا امور مالی. مهم نیست که این زنان کارآفرین در چه کسب و کاری مشغول به فعالیت هستند. آن ها معمولا با بررسی مشکلات موجود و یافتن یک راه حل برای آن به موفقیت می‌رسند. زنان با نگرش جدیدی به کسب و کارها می‌نگرند که همین موضوع به آن ها کمک می‌کند تا کارآفرینان بهتری باشند.

اکوسیستم - خصوصیات نهفته در درون این زنان کارآفرین آنها را در جایگاه ویژه‌ای قرار می‌دهد. اگرچه این خصوصیات تنها مختص به زنان نیست اما باید برای چنین ویژگی‌هایی ارزش قائل بود تا ضمن حفظ جایگاه زن، بتوان زنان بیشتری را برای فعالیت در این راستا تشویق کرد. زنان دارای پنج ویژگی مهم هستند که با استفاده از آنها می‌توانند در هر شغلی تحول ایجاد کنند. در ادامه به این پنج ویژگی می‌پردازیم

1 – ابتکار

زنان به محض مشاهده یک مشکل به سرعت تلاش می‌کنند تا برای آن راه حلی پیدا کنند. آنها به خوبی از خلاقیت خود استفاده می‌کنند و ایده‌های زیادی را برای رفع مشکل به کار می‌گیرند. Kara Goldin، یکی از کارآفرینان مشهور جهان و بنیان‌گذار شرکت هینت در این باره می‌گوید: زمانی که من قصد داشتم شرکت خود را تاسیس کنم، منتقدان زیادی داشتم که من را از این کار باز می‌داشتند اما من به آنها توجه نکردم. در عوض تلاش کردم تا مشکلات موجود را بررسی کنم تا به راه حلی برای آنها برسم.

زن‌ها نمی‌توانند همیشه بی‌حرکت بنشینند و تنها به مشکلات فکر کنند. آنها برای حل هر مسئله‌ای دست به کار می‌شود. همچنین زنان به طور طبیعی می‌توانند چندین کار را همزمان انجام دهند و از این نظر از مردان موفق تر هستند.

2 - شهود و ادراک

شهود زنان یکی از خصوصیات انکارناپذیر آنها است که در راه اندازی هر کسب و کاری از ارزش زیادی برخوردار است. زنان به خوبی می‌توانند از این ویژگی در رهبری تیم خود استفاده کنند. هر موقیعتی دارای دشواری‌ها، چالش‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود است، بنابراین آنها بر حسب موضوع شروع به تحقیق و جمع آوری داده‌ها در زمینه مورد نظر می‌کنند. اما برخی مواقع که اطلاعات کافی برای رسیدن به نتیجه قطعی وجود ندارد، به احساس خود تکیه می‌کنند.

شهود و ادارک زنان حتی بر شیوه زندگی کردن آنها نیز تاثیرگذار است. Diane Von Furstenburg طراح مد، شهرت خود در کارش را مدیون شهود و ادراکش می‌داند. او به خوبی می‌دانست که زنان به لباس‌های زیبا و در عین حال راحت احتیاج دارند. در نتیجه بر روی طراحی لباس‌های راحت و کاربردی تمرکز کرد. او برای این کار به جمع آوری اطلاعات نیاز نداشت و تنها به احساس خود اعتماد کرد.

3 – اشتیاق

شور و اشتیاق داشتن به کار، پایه و اساس هر کسب و کاری است. در کنار این حس، شما به یک طرح جامع کسب و کار و یک تیم خوب نیاز دارید. اما برای مقابله با مشکلات باید انرژی خود را حفظ کنید که برای این منظور نیز یک کارآفرین باید در کار خود احساس رغبت کند. متاسفانه احساساتی بودن به صورت یک ضعف در افراد دیده می‌شود و تصور دیگران بر این است که زنان به دلیل احساساتی بودن نمی‌توانند در مشاغل خود موفق باشند. اما این به دلیل برداشت غلطی است که از عبارت "اشتیاق در کار" شده است. اکنون اشتیاق داشتن به عنوان یک رکن اساسی در کارها محسوب می‌شود. چه مرد باشید چه زن، زمانی می‌توانید به موفقیت بیشتری در کار خود دست پیدا کنید که عاشقانه آن را دوست داشته باشید و نه این که تنها برای دریافت حقوق در کار کنید.

4 – انعطاف پذیری

زنان در زندگی نقش‌های مختلفی دارند. بنابراین به خوبی یاد گرفته اند که در جنبه‌های مختلف زندگی خود انعطاف پذیری داشته باشند. در دنیای کسب و کار عدم انعطاف پذیری منجر به شکست خواهد شد. زنان به خوبی می‌دانند که برای موفقیت در زندگی و کار باید خود را با تغییرات وفق دهند. آنها می‌توانند در یک جهت شنا کنند و در صورت مواجه شدن با یک مشکل اضطراری مسیر و روند کاری خود را متوقف کنند و پس از فکر کردن درباره شرایط جدید مجددا مسیر خود را تغییر دهند.

Randi Zuvkerberg، موسس و مدیرعامل زاکربرگ مدیا رویای آن را داشت که خواننده اوپرا شود. اما متاسفانه نتوانست از بخش موسیقی دانشگاه هاروارد رد شد. با این حال او به جای این که زمان خود را صرف افسوس خوردن کند، رشته خود را تغییر داد و برای آینده خود برنامه ریزی کرد.

او می‌گوید: من شکست خود در رشته موسیقی دانشگاه هاروارد را یک شکست بزرگ به حساب نمی‌آورم، زیرا اگر در رشته روانشناسی تحصیل نکرده بودم در نتیجه نمی‌توانستم در یک آزانس تبلیغاتی کار کنم و در زمینه بازاریابی دیجیتال تجربه بدست بیاورم.

او بعدا توانست از این مهارت‌ها استفاده کند. زمانی که برادر او، Mark، از او خواست تا در فیسبوک به او کمک کند. به وجود این که او تنها زنی بود که در این شرکت کار می‌کرد اما توانست تا زمانی که آنجا بود کمک‌های بزرگی را انجام دهد.

5 – تفکر و ذهنیت

پول و موفقیت اهداف بسیار خوبی هستند اما کارآفرینان زن ترجیح می‌دهند تأثیر فعالیت‌های خود را فراتر از اتاق هیئت‌مدیره اثبات کنند.

Sara Blakely، موسس شرکت Spanx، کار خود را با تاسیس یک شرکت چند میلیونی آغاز نکرد. اگرچه در پایان به این هدف دست یافت. او ابتدا کار خود را با این ایده ساده آغاز کرد که چیزی را اختراع کند تا مردم با خرید و استفاده از آن احساس خوبی داشته باشند.

او پس از این که حدود ده سال به عنوان تنها کارمند زن در شرکت فیسبوک حضور پیدا کرد، گفت: از این پس اگر حداقل یکی از موسسان شرکت زن نباشد، هرگز با آن شرکت همکاری نخواهد کرد.

کارآفرینان زن دنیا را از زاویه دیگری می‌بینند. آنها به مشکلات با رویکرد متفاوتی نگاه می‌کنند و با انجام دادن کارها به شیوه خودشان، دنیا را تغییر خواهند داد.

 

    نظرات