اکوویک سی اُم: از گسترش فعالیت ماکسیم تا فراخوان پارک علم و فناوری

این هفته نیز طبق روال شنبه های گذشته به بررسی 5 خبر مهم داخلی در حوزه کسب‌وکار ملی خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، هفته آخر سال اخبار متنوعی از تمامی حوزه‌های کسب‌وکار به‌خصوص حوزه راه‌اندازی و گسترش فعالیت استارتاپ‌های مختلف در رسانه‌های مختلف داخلی فعال در حوزه کسب‌وکار منتشر شده است. از جمله این اخبار می‌توان به خبر مربوط به گسترش فعالیت تاکسی اینترنتی ماکسیم در داخل کشور اشاره کرد. خبر دیگر مربوط به فراخوان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای پذیرش شرکت‌های فناور بوده است. این اخبار بازتاب گسترده ای در سراسر کشور به‌خصوص در میان فعالان اقتصادی و استارتاپی به همراه داشته است.

روندهای جدید در حوزه نظام بانکداری و پرداخت الکترونیک در کشور در راه است. محمد جواد آذری جهرمی (وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات) بیان کرد: فینتک‌ها باید به عنوان شریک معتمد نظام بانکی و روندی جدید در حوزه نظام بانکداری و پرداخت الکترونیکی کشور پذیرفته شوند. جهرمی با اشاره به این موضوع که احتمالا در آینده شاهد همگرایی بیشتر میان فناوری ارتباطات و اطلاعات و نظام بانکداری برای ایجاد نوآورهای ساختاری خواهیم بود، گفت: دو مبحث غالب این روزها، فناوری‌های مالی (FinTech) و ارز دیجیتال (Digital Currency) است که نظام سنتی بانک‌ها را تحت تاثیر قرار داده‌اند. وی افزود: این نوآوری‌ها که از چند سال قبل شروع به فعالیت کردند و اکنون به بلوغ نسبی رسیده‌اند، مدل جدیدی را در مباحث مالی و پولی ایجاد کردند. این الگو و مدل جدید، تنظیم مقررات و رگولاتوری مبتنی بر نظام بانکداری و پرداخت الکترونیکی را به چالش کشیده است. وی با اشاره به اینکه باید حرکت به سوی بانک به عنوان پلتفرم (BaaP) جایگزین مدل فعلی فعالیت بانک‌ها شود، گفت: بانک‌ها از نوآوران و مبتکرانی که تلاش دارند تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بانک‌ها را ارتقا دهند، استقبال کنند.

ماکسیم فعالیت خود را در کشور گسترش می دهد. پس از گذشت چند ماه از شروع فعالیت ماکسیم در ایران، اکنون این سرویس درخواست خودرو در تمام شهرهای کشورمان که جمعیتی بیش از یک میلیون نفر دارند در دسترس کاربران است. به علاوه به زودی امکان استفاده از سرویس‌های لوکس و بانوان برای کاربران ایرانی نیز فراهم خواهد شد. پس از آنکه خدمات این تاکسی آنلاین در تبریز نیز ارائه گردید، آنها اعلام کردند که ماکسیم در تمام شهرهایی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، خدمات خود را عرضه می‌کند. ماکسیم علاوه بر آنکه در تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم و اهواز به عنوان شهرهای میلیونی کشور فعالیت دارد، در سایر شهرها از جمله ساری، کرمانشاه، بندرعباس، همدان، زاهدان و کرمان نیز خدمات خود را عرضه کرده است. این سرویس درخواست خودرو که یکی از اهداف فعالیت خود در ایران را توسعه متوازن در تمام شهرهای کشورمان اعلام کرده بود، توانسته است در بسیاری از شهرها خدمات خود را ارائه دهد و در آینده نیز خدمات خود را به سایر شهرها توسعه خواهد داد.

تاکسیرانی با دستاوردهای جدید همراه می شود. محمد افشانی (معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری‌ها) روز گذشته در سی و سومین مجمع عمومی سالیانه اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور گفت: منطقی نیست که اتحادیه تاکسیرانی با پیشرفت‌ها و دستاوردهای جدید مقابله کند، بلکه باید با دستاوردهای جدید همراه شویم و خود را بروز کنیم. افشانی اظهار داشت: اتحادیه تاکسیرانی نمی‌تواند با مسائلی از قبیل تاکسی‌های اینترنتی مقابله کند. این سازمان باید باید برای استفاده از دستاوردهای جدید در حوزه حمل و نقل خود را آماده کند. وی اضافه کرد: افزایش زمان دسترسی، کاهش هزینه و رفاه بیشتر از مهمترین عللی است که مردم را به سوی استفاده از تاکسی‌های اینترنتی جذب می‌کند. معاون عمرانی وزیر کشور خاطرنشان کرد: اینکه که بگوییم اجازه نمی‌دهیم تاکسی‌های اینترنتی فعالیت کنند، امکان پذیر نیست. زیرا این سیستم هزینه حمل و نقل شهری را به نصف کاهش داده است و نمی‌توان به مصرف کننده این مطلب را گفت.

صدور و تعویض دفترچه بیمه به صورت آنلاین امکان پذیر شد. با همکاری سازمان تامین اجتماعی و استارتاپ بیمیتو، برای نخستین بار در کشور ارائه خدمات صدور و تعویض دفترچه بیمه به صورت آنلاین امکان پذیر شده است. در نتیجه همکاری سازمان تامین اجتماعی و استارتاپ بیمیتو، متقاضیان می‌توانند از طریق پلتفرم آنلاین بیمیتو از امکان صدور و تعویض دفترچه بیمه تامین اجتماعی به صورت آنلاین و غیرحضوری بهره‌مند شوند. این خدمات جدید، اتفاقی بسیار حائز اهمیت و اثرگذار در حوزه کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی است و حمایت سازمان تامین اجتماعی از استارتاپ‌ها و حرکت مدیران این سازمان به سوی استفاده از بسترهای فناورانه و کاربردی جدید را نشان می‌دهد.

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای پذیرش شرکت‌های فناور فراخوان صادر کرد. پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به منظور پذیرش شرکت‌های فناور در حال رشد در شعبه فارابی، فراخوانی را منتشر کرد. وب‌سایت دانشگاه تهران فراخوانی را منتشر کرده که براساس آن پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تصمیم دارد با هدف حمایت از شرکت‌های نوپا، نسبت به پذیرش تعداد محدودی از آنها اقدام کند. اولویت با شرکت‌های است که سهامداران آنها را دانشجویان، دانش‌آموختگان یا اعضاء هیئت علمی دانشگاه تهران تشکیل داده باشند. شرکت‌های فناور تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه سال ۹۷ می‌توانند برای ثبت نام و ارسال مدارک اقدام کنند. مراحل پذیرش در این پارک علم و فناوری شامل تکمیل کاربرگ‌های پذیرش، بررسی و پذیرش اولیه توسط مرکز ذی‌ربط (تکمیل پرونده)، شرکت در جلسات داوری و کارگروه ارزیابی و اعلام نتیجه نهائی می‌شود.

 

    نظرات