رشد جهشی کاربران اینترنت در ایران طی 5 سال اخیر

رشد جهشی کاربران اینترنت در ایران طی 5 سال اخیر

از بین تمام مباحث مربوط به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه‌های اقتصادی، غیرقابل انکارترین دستاورد دولت تدبیر و امید در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات، رشد جهشی کاربران اینترنت طی پنج ساله اخیر بوده است.

به گزارش اکوسیستم، به اعتقاد کارشناسان، فعالیت‌ها و دستاوردهایی که در حوزه ICT در دولت یازدهم شاهد بوده‌ایم با هیچ دوره‌ای قابل قیاس نیست. این دستاوردها در فراگیری استفاده از اینترنت به لحاظ کیفی مشهود بوده است.

براساس گزارش‌هایی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرده است، تعداد مشترکین اینترنت پرسرعت ثابت و سیار در سال ۹۲ تقریبا 3 میلیون و 500 هزار نفر بود که هم اکنون این تعداد به حدود ۴۳ میلیون نفر رسیده است که نشان از رشد 1200 درصدی دارد. این پیشرفت به دلیل ایجاد زیرساخت‌های اینترنتی مورد نیاز محقق شده است.

به علاوه در دولت‌های نهم و دهم تعداد برنامه‌های بومی موجود در فروشگاه‌های نرم‌افزار آنلاین تقریبا ۴۲۰۰ عدد بود که در حال حاضر این تعداد به بیش از ۱۲۰ هزار رسیده است و این نشان از رشد 2800 درصدی تولید اپلیکیشن و نرم‌افزارهای بومی دارد. علت اصلی این دستاورد توجه بیشتر به تولید محتوای داخلی و کسب وکارهای نوپا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.

براساس این آمار و ارقام نرخ مشارکت مردم در استفاده از اینترنت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات 52 درصد است، این میزان از مشارکت باعث شد که ایران رتبه اول مشارکت مردمی را در سرشماری اینترنتی سال 95 در دنیا داشته باشد. رشد نرخ مشارکت مردم در نتیجه رشد 10 برابری زیرساخت‌های ارتباطی و رشد 1500 درصدی پهنای باند داخلی کشور، به دست آمده است.

همچنین در زمینه دسترسی به اینترنت پرسرعت در مناطق روستایی نیز تا سال 92 شاهد هیچ اقدامی نبودیم اما طبق همین گزارش هم اکنون ۲۷ هزار روستا در سراسر کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند.

چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با شرکت در مراسم 141 سالگرد تاسیس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به آخرین آمارهای حوزه فاوا، اعلام کرد که براساس آمار مرکز ITU، جمهوری اسلامی ایران بیشترین رشد را در بین کشورهای آسیا پاسیفیک داشته است.

    نظرات