الفت نسبت: پرونده‌های مالی کسب وکارهای مجازی دیگر به دادگاه نخواهند رفت

الفت نسبت: پرونده‌های مالی کسب وکارهای مجازی دیگر به دادگاه نخواهند رفت

رضا الفت نسب (دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی) اعلام کرد: با پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم، از این به بعد پرونده‌های مالی کسب وکارهای مجازی دیگر به دادگاه نمی‌روند و تمام فرآیند توسط یک اپلیکیشن صورت می‌گیرد.

به گزارش اکوسیستم، الفت نسب با ارائه آماری در مورد واحدهای صنفی موجود در کشور، گفت: در کشور تقریبا به ازای هر 30 شهروند یک واحد صنفی ایجاد شده است و این میزان 7 برابر میانگین جهانی است، امروزه شاهد آن هستیم که در تمام شهرها، روستاها و محلات افراد اتحادیه شکل داده‌اند.

وی راجع به علل تعارض میان کسب و کارهای سنتی و اینترنتی گفت: افراد بسیاری معتقدند که کسب و کارهایی سنتی در جامعه امروز نقشی ندارند و این دیدگاه سبب بروز اختلافات شده است. اتحادیه‌های موجود براساس آئین‌نامه ماده 87 قانون نظام صنفی ایجاد شده‌اند، براساس این آئین‌نامه کسب و کارهای مجازی باید از اتحادیه مربوطه مجوز دریافت کنند، ولی فرآیند دریافت مجوز از این اتحادیه بسیار پیچیده است.

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی ادامه داد: دریافت مجوز از این اتحادیه‌ها به شکل بومی است و با توجه به 8 هزار و 300 اتحادیه‌ای که در سراسر کشور فعالیت دارند، کسب و کارها باید در هر شهری که فعال هستند از اتحادیه همان شهر مجوز دریافت کنند. همچنین این اتحادیه‌های موجود در استان‌ها، کسب وکارها را ملزم به اخذ مجوز از اتحادیه می‌کنند و متاسفانه یا خوشبختانه تنها مجوز مورد تایید سازمان‌های نظارتی پروانه کسب است.

وی متذکر شد: به هر حال باید انجمن صنفی ایجاد می‌شد و ما تصمیم گرفتیم برای حل مشکلات ورود کنیم زیرا در غیر این صورت بخش سنتی ورود می‌کرد و این بخش را نیز در اختیار خود می‌گرفت؛ این اتحادیه تنها تشکلی است که برای دریافت مجوز احتیاجی به ارائه سند مالکیت یا اجاره ندارد.

الفت نسب در مورد وضعیت دریافت مجوز استارتاپ‌ها نیز بیان کرد: در حال حاضر اجباری نداریم که استارتاپ‌ها برای دریافت مجوز به ما مراجعه کنند. ما مشغول تدوین ضوابط برای گروه‌های مختلف شغلی هستیم و این فرآیند را با گروه تاکسی‌های اینترنتی شروع کرده‌ایم و با همین رویکرد تونسته‌ایم تاکنون تعداد بسیار زیادی از کسب وکارها را رفع پلمب کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی و فعالیت‌های در دست اقدام این انجمن، اظهار داشت: با پیگیری‌های این اتحادیه، از این پس دیگر پرونده‌های مالی کسب وکارهای مجازی به دادگاه نخواهند رفت و تمام فرآیند توسط یک اپلیکیشن صورت می‌گیرد. به علاوه فریلنسرها و فعالان کسب و کارهای مجازی در آینده می‌توانند از بیمه تامین اجتماعی بدون اعمال بار مالی زیاد روی شرکت‌ها بهره مند شوند.

دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای مجازی تاکید کرد: به منظور رفع مشکل مالیاتی کسب وکارها سعی داریم شعبه تخصصی مالیاتی کسب و کارهای مجازی را راه اندازی کنیم که حداقل درک بهتری نسبت به وضعیت کسب وکارهای اینترنتی داشته باشند. علاوه بر این حمایت از استارتاپ‌ها و طرح حمایت حقوقی از کسب وکارها جزو برنامه‌های این اتحادیه است.

    نظرات