افزایش فروش با بهبود ارتباط تیم های بازاریابی و فروش

افزایش فروش با بهبود ارتباط تیم های بازاریابی و فروش

در هر کسب و کاری تیم‌های بازاریابی و فروش مراحل نهایی عرضه محصول به مشتریان را مدیریت می‌کنند، بنابراین ارتباط این دو تیم برای بهبود فروش، امری حیاتی خواهد بود.

اکوسیستم – یکی از مشکلات شرکت‌های بزرگ، فاصله گرفتن تیم‌های مختلف از یکدیگر است. اصطلاحی که در این مواقع بکار می‌رود، تشکیل سیلو است. معنی سیلو در فرهنگ سازمانی به شرایطی گفته می‌شود که تیم‌ها به تدریج فرهنگ و روش مخصوص خود را استفاده می‌کنند و حتی اطلاعات خود را با سایر دپارتمان‌ها به اشتراک نمی‌گذارد. براساس روش‌های سنتی باید این سیلوها را از بین برد، اما بسیاری از آموزه‌های سنتی قابل نقد شدن و تغییر هستند. روش‌های مدرن پیشنهاد می‌کنند که تیم‌ها استقلال کلی خود را داشته باشند و روی مواردی که تخصص دارند تمرکز کنند، در این بین مدیران نیز برای حل مشکل فوق باید نقش پلی بین این دپارتمان‌های مستقل را ایفا کنند.

دو بخش فروش و بازاریابی، قسمت‌های مهم هر سازمانی در سلسله مراتب طراحی و عرضه‌ محصول هستند؛ بنابراین این تیم‌ها باید تخصص کافی و همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند. در تمام شرکت‌ها این دو دپارتمان وظیفه آسان ‌سازی رسیدن به اهداف بلند مدت را برعهده دارند.

برای افزایش سوددهی هر کسب و کار در بلند مدت، این دو بخش باید ارتباط مناسبی با یکدیگر داشته باشند. البته با توجه به ابعاد شرکت، ارتباط میان تیم‌ها متفاوت خواهد بود. در شرکت‌های کوچک می‌توان با جلسات ساده طوفان ذهنی این ارتباط را به وجود آورد، اما زمانی که صحبت از سازمان‌های بزرگ می‌شود، این ارتباطات باید منظم‌تر و حرفه‌ای‌تر شوند.

برای به وجود آوردن ارتباطی مفیدتر در سازمان‌هایی با هر ابعاد، می‌توان با بهینه سازی عوامل زیر نتایج مثبتی را شاهد بود.

زمانبندی

امروزه داده‌ها و اطلاعات با ارزش‌ترین دارایی‌های هر کسب و کاری است، اما این اطلاعات تا زمانی می‌توانند مفید باشند که در زمان مناسب با دیگر بخش‌ها به اشتراک گذاشته شوند. به عبارت ساده‌تر اطلاعات قدیمی هیچ سودی برای یک سازمان ندارند. زمانبندی منظم برای جلسات هم‌اندیشی تیم‌ها باعث تبادل به موقع اطلاعات خواهد شد. البته ظرفیت‌های لازم برای برگزاری جلسات اورژانسی و تبادل اطلاعات لحظه‌ای نیز باید مد نظر قرار داده شود.

ابزار

انتخاب ابزار مناسب به منظور ارتباط تیم‌ها به فرهنگ هر سازمان وابسته است. مدیر شرکت با در نظر گرفتن نیازهای زمانی و مکانی، باید ابزارهای سنتی یا مدرن مناسبی را برای ارتباط تیم‌ها برگزیند. به یاد داشته باشید اطلاعاتی که تبادل نشود، هیچ ارزشی نخواهد داشت. پس تنها به جمع آوری و مستند سازی اطلاعات اکتفا نکنید، ابزار مناسبی مانند ترلو یا هر ابزار دیگر را به سرعت انتخاب و استفاده کنید.

محتوا

محتوای جلسات تبادل اطلاعات بسیار حائز اهمیت است. مدیران باید محتوای مناسبی را برای تبادل جلسات تبادل اطلاعات آماده کنند. قطعا محتوای زیادی را می‌توان از اطلاعات هر یک از تیم‌ها تولید کرد، اما محتوایی که در جلسه مشترک با تیم دیگر ارائه می‌شود، باید با هوشمندی انتخاب گردد. این محتوا علاوه بر تخصصی و حرفه‌ای بودن، باید برای تیم مقابل نیز قابل درک باشد.

اگر می‌خواهید از نظرات و اطلاعات هر دو تیم فروش و بازاریابی به بهترین نحو ممکن بهره ببرد، پل‌های ارتباطی را با استفاده از موارد گفته شده بسازید.

    نظرات