تاپیک بیست و هشتم: از اعلام نرخ بیکاری جهانی توسط سازمان بین المللی کار تا فین تک ها راهکاری برای کاهش هزینه های بانک ها

تاپیک بیست و هشتم: از اعلام نرخ بیکاری جهانی توسط سازمان بین المللی کار تا فین تک ها راهکاری برای کاهش هزینه های بانک ها

در تاپیک بیست و هشتم نیز طبق روال همه یکشنبه ها به بررسی خبر های مهم خارجی که در صدر اخبار بیشتر رسانه های خارجی فعال در حوزه کسب و کار منتشر شده اند می پردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

به گزارش اکوسیستم، بر خلاف اخبار منتشر شده در هفته سوم آن بیشتر مربوط به استفاده و ورود ارزهای رمز پایه به کسب و کارهای مختلف بود، اخبار مربوط به هفته آخر ماه ژانویه سال 2018 میلادی در حوزه های مختلفی متشر شده است. از جمله مهمترین خبرهای منتشر شده که در صدر خبرهای مربوط به حوزه کسب و کار بسیاری از رسانه های مختلف قرار گرفت خبر مربوط به انتشار آخرین آمار بیکاری در جهان توسط سازمان بین المللی کار بوده است. همچنین خبر دیگری که باعث جلب توجه بسیاری از خوانندگان و علاقه مندان اخبار مربوط به حوزه کسب و کار شده است، خبر مربوط به فین تک ها و نقش آن ها در کاهش هزینه های بانک ها بوده است.

سازمان کار بین الملل آمار مربوط به نرخ بیماری در جهان را منتشر کرد. سازمان بین المللی کار (آی ال او) تعداد بیکاران جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی را ۱۹۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرد و پیش بینی کرد در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی این تعداد به ترتیب به ۱۹۲ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۱۹۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر خواهد رسید. این سازمان در آخرین گزارش اشتغال و چشم انداز اجتماعی جهان که چندی پیش منتشر شد، نرخ بیکاری جهان در سال ۲۰۱۷ میلادی را ۵/۶ درصد برآورد و پیش بینی کرد این نرخ در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی به ۵/۵ درصد برسد. برپایه گزارش فوق، نرخ بیکاری کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۱۷ میلادی ۵/۳ درصد برآورد شده است و انتظار می‌رود در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز در همین سطح باقی بماند. سازمان بین المللی کار تعداد بیکاران کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۱۷ را معادل ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برآورد و پیش بینی کرد این تعداد در سال ۲۰۱۸ به ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر و در سال ۲۰۱۹ به ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

تا سال 2019 میلادی ارزش شرکت مایکروسافت به یک تریلیون دلار خواهد رسید. کارشناسان با توجه به رسیدن قیمت هر سهم شرکت مایکروسافت به ۱۰۰ دلار، پیش بینی کرده‌اند که ارزش بازار این کمپانی تا سال ۲۰۱۹ میلادی از مرز یک تریلیون دلار عبور خواهد کرد. در آستانه انتشار گزارش مالی کمپانی مایکروسافت ارزش هر سهم این شرکت از مرز ۱۰۰ دلار گذشت؛ در همین راستا کارشناسان گزارش‌های جدیدی را منتشر کردند که بر اساس آنها ارزش بازار بزرگترین شرکت نرم افزاری جهان تا سال ۲۰۱۹ میلادی به بیش از یک تریلیون دلار خواهد رسید. پلتفرم Microsoft Game Pass مورد استقبال گسترده گیمرهایی که از ایکس باکس استفاده می‌کردند، قرار گرفت؛ این امر باعث شد که ارزش هر سهم شرکت مایکروسافت در بازار افزایش پیدا کند و به مرز ۱۰۰ دلار برسد. از سایر نکات مثبت در رابطه با پیش بینی‌ فوق می‌توان به افزایش اهمیت و ارزش سرویس‌های مایکروسافت از جمله سرویس کلاد و آفیس مبتنی بر کلاد اشاره نمود که هر ساله باعث افزایش ارزش مایکروسافت تا ۱۰ الی ۲۰ درصد خواهند شد. با توجه این موارد و سایر تغییراتی که در سرویس‌های مایکروسافت ایجاد شده است، کارشناسان انتظار دارند که ارزش بازار مایکروسافت تا سال ۲۰۱۹ میلادی از مرز یک تریلیون دلار عبور کند.

رقیب هندی اوبر به استرالیا رسید. سرویس آنلاین درخواست تاکسی اولا (رقیب هندی اوبر) در کشور استرالیا فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. رقیب اصلی اوبر در کشور هند، فعالیت‌های خود را به سایر کشورها نیز توسعه داده است و در همین راستا اولا اعلام کرد که به زودی این سرویس در استرالیا نیز آماده خدمت رسانی به کاربران خواهد بود. این نخستین حضور بزرگترین شرکت تاکسی یاب اینترنتی هند بیرون از مرزهای این کشور است. این استارتاپ قصد دارد پس از اخذ مجوزهای قانونی به سرعت فعالیت خود را در استرالیا آغاز کند، در همین راستا اولا از مالکان تاکسی‌های خصوصی و رانندگان دعوت به همکاری کرده است. در حال حاضر این استارتاپ در ۱۱۰ شهر هند، بالغ بر از یک میلیون راننده دارد، این در حالی است که تنها ۲۹ شهر هند تحت پوشش خدمات شرکت اوبر قرار دارند. مدیرعامل اولا اعلام کرد که کشور استرالیا ظرفیت بالایی برای گسترش فعالیت آنها دارد، اما اولا تنها شرکت تاکسی یاب فعال در این کشور نخواهد بود، زیرا اوبر از سال ۲۰۱۲ میلادی تا کنون در بیش از ۱۰ شهر استرالیا مشغول فعالیت است؛ همچنین تاکسی فای (یک سرویس درخواست آنلاین تاکسی سوئیسی) که در خاورمیانه، اروپا و آفریقا فعالیت دارد نیز به تازگی فعالیت خود را در شهرهای ملبورن و سیدنی استرالیا آغاز کرده است.

مرکز درمانی و بهداشتی برای کارکنان شرکت های آمازون، برکشایر هاتاوی و جی پی مورگان راه اندازی می شود. سه شرکت آمازون، برکشایر هاتاوی و جی پی مورگان قصد دارند یک موسسه درمانی و بهداشتی را با هدف خدمت رسانی به کارکنان خود تاسیس ‌کنند. با در نظر گرفتن اینکه کمپانی‌های فوق از بزرگترین شرکت‌های فعال در دنیا هستند، لذا راه اندازی یک موسسه درمانی و بهداشتی مستقل برای خدمت رسانی به کارکنان امری ساده و قابل دسترس خواهد بود. اخیرا خبری در مورد سرمایه گذاری سه کمپانی بزرگ آمازون، برکشایر هاتاوی و جی پی مورگان به منظور راه اندازی یک موسسه فعال در زمینه بهداشت و درمان منتشر شد. این مرکز درمانی با هدف مدیریت نیازهای درمانی و بهداشتی پرسنل سه کمپانی فوق تاسیس می‌شود و کارکنان همراه با خانواده‌های‌ خود می‌توانند از خدمات این مرکز استفاده کنند. براساس گزارش وال استریت ژورنال فعالیت این موسسه بهداشتی و درمانی بدون در نظر گرفتن درآمد و فاکتورهای مالی خواهد بود؛ برپایه اطلاعات منتشر شده احتمالا این مرکز درمانی اهداف بلند مدتی را دنبال خواهد کرد.

در حالی که واتس آپ در سه ماه آخر سال 2017 از رشد بالایی برخوردار بوده است، فیس بوک دچار افت زیادی شده است. مارک زاکربرگ گزارش مالی فیسبوک در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۷ میلادی را منتشر کرد؛ براساس این گزارش واتساپ ۱/۵ میلیارد کاربر دارد که روزانه ۶۰ میلیارد پیام را بین یکدیگر رد و بدل می‌کنند. تا ماه جولای سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد کاربران فعال ماهانه این اپلیکیشن ۱/۳ میلیارد نفر و کاربران روزانه آن یک میلیارد نفر بوده است. زاکربرگ در این گزارش به رشد چشمگیر قابلیت استوری فیسبوک اشاره کرد و اعلام نمود که در حال حاضر اینستاگرام و واتساپ به ترتیب محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها برای به اشتراک گذاری استوری هستند. قابلیت استوری که از اپلیکیشن اسنپ چت کپی شده است، هم اکنون در اینستاگرام و واتساپ روزانه بالغ بر ۳۰۰ میلیون کاربر فعال دارد که در مقایسه با استوری اسنپ چت با ۱۷۸ میلیون کاربر، رقم قابل توجهی است. برخلاف واتساپ، تعداد کاربران فعال فیسبوک در روز از ۱۸۵ میلیون نفر در آمریکا و کانادا به ۱۸۴ میلیون نفر تقلیل یافته است. ظاهرا فیسبوک برخلاف زیرمجموعه‌هایش اوضاع خوبی ندارد؛ علیرغم تلاش‌های این کمپانی برای تغییر بخش News Feed، استفاده از این شبکه اجتماعی به ۵۰ میلیون ساعت در روز کاهش یافته است.

بر اساس گزارش مالی آلفابت ارزش سهام گوگل کاهش پیدا کرده است. آلفابت گزارش مالی سه ماه پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی خود را منتشر کرد، این گزارش حاکی از فروش ۳۲/۳۲ میلیارد دلاری و سود ۹/۷۰ دلاری بابت هر سهم بود که از پیش بینی ۹/۹۶ دلاری وال استریت کمتر است. با این وجود گوگل که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت آلفابت است، عملکردی مثبتی را به ثبت رساند و با ۲۷/۲۷ میلیارد دلار درآمد به رشد ۲۴ درصدی آلفابت نسبت به سال گذشته کمک درخور توجهی کرد. موضوعی که بسیاری از تحلیلگران و سرمایه گذاران را نگران کرد، هزینه‌های جذب ترافیک بود که با بزرگتر شدن گوگل این هزینه‌ها نیز بخش عمده‌تری از درآمد این کمپانی را در اختیار گرفته‌اند. در سه ماهه اخیر این هزینه برابر با ۶/۵ میلیارد دلار بود که نسبت به یک سال قبل افزایشی ۳۳ درصدی را داشته است و تقریبا یک چهارم کل درآمد این کمپانی را شامل می‌شود.

سود خالص آمازون در آخرین فصل سال 2017 به 2 میلیارد دلار رسید. شرکت آمازون گزارش مالی سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی خود را منتشر کرد، این گزارش نشان می‌دهد که سودخالص آمازون در این مدت به بیشترین میزان خود یعنی حدود ۲ میلیاد دلار رسیده است. آمازون در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ موفق شد با به دست آرودن این میزان سودخالص در تاریخ خود رکوردشکنی کند. این کمپانی اعلام کرد که سرویس پرایم آنها با سرعت بیشتری در حال رشد است. شرکت آمازون که یکی از نوآورانه‌ترین کمپانی‌های فناوری در دنیا محسوب می‌شود، علاوه بر اینکه بزرگترین خرده فروشی اینترنتی است، سرویس‌های دیگر نظیر پرایم را برای افزایش مشتریان ارائه می‌دهد. البته آمازون برای رونق هرچه بیشتر پرایم، تولید برنامه‌های تلویزیونی اختصاصی، تولید بلندگوی مبتنی بر دستیار صوتی هوشمند را نیز روانه بازار کرده است. گزارش مالی مربوط به سه ماه آخر سال ۲۰۱۷ آمازون از کسب سودخالص ۱/۸۶ میلیارد دلاری یا ۳/۷۵ دلار برای هر سهم خبر داد. این کمپانی اعلام کرد که خرید Whole Food Market به مبلغ ۱۳/۷ میلیارد دلار باعش شد تا آمازون در حوزه فروش خواربار نیز وارد رقابت شود و سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد.

فین تک ها می توانند در کاهش هزینه های بانک ها موثر باشند. جینا هوی چینگ (طراح اکوسیستم فین تک در مالزی) بیان کرد اگر تکنولوژی و فین تک‌ها به عرصه تعامل با مشتریان وارد شوند، می‌توانند هزینه‌ها و تعداد شعب بانک‌ها را به میزان چشمگیری کاهش دهند. جینا هوی چینگ در مورد چگونگی کمک فین تک‌ها برای کاهش هزینه بانک‌ها و افزایش درآمد آنها، گفت: بانک‌ها هزینه زیادی را صرف شعب خود و دستگاه‌های خودپرداز (ATM) و فضایی که آنها باید با یکدیگر انطباق داشته باشند، می‌کنند. وی با اشاره به این موضوع که فین تک‌ها از راه حل‌های مشخصی برای کاهش هزینه‌های بانک بهره می‌برند، اظهار داشت: فین تک‌ها به وضوح باید بدانند که بانک‌ها در چه حوزه‌ای تمایل به کاهش هزینه‌های خود دارند؛ بطور مثال بانک‌های کشور مالزی ترجیح می‌دهند تا از طریق کاهش تعداد شعب، هزینه‌ها را کم کنند.

 

    نظرات