کارآفرینان با راهکارهایی ساده می توانند بر منفی نگری غلبه کنند

کارآفرینان با راهکارهایی ساده می توانند بر منفی نگری غلبه کنند

کارآفرین بودن مستلزم رویارویی با چالش‌های بسیاری است. مشتریان، کارمندان، سرمایه گذاران و پروسه‌های کاری هر کدام استرس و تنش‌های زیادی را برای یک کارآفرین ایجاد می‌کنند که باعث حس منفی نگری در آنها می‌شود، اما چگونه می‌توان به این احساس غلبه کرد؟

اکوسیستم - استرس‌ها و تنش‌هایی که یک کارآفرین با آنها مواجه است باعث منفی نگری می‌شود و این احساس می‌تواند روی تیم کاری، روابط و سلامت اعضای تیم تاثیرات زیانباری داشته باشد؛ ولی خبر خوب این است که می‌توان با ناامیدی و منفی نگری مقابله کرد. تمام مردم این پتانسیل را در وجود خود دارند که بتوانند از منفی نگری فاصله بگیرند و حتی در شرایط دشوار و سخت نیز نگاه مثبتی به موضوعات داشته باشند.

کارآفرینان با راهکارهایی ساده می توانند بر منفی نگری غلبه کنند

خودآگاهی را در خودتان تقویت کنید

خودآگاهی، یک عنصر حیاتی و ضروری است که تمام اعضای تیم کاری شما باید آن را در خود پرورش و توسعه دهند؛ بدون خودآگاهی نمی‌توان احساسات را در برابر مشکلات و مصیبت‌های زندگی کنترل کرد. این ویژگی برای کارآفرینان و رهبران کسب و کارها از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است، زیرا رفتار آنان بر کل فضای کسب و کار تاثیرگذار ست.

گام نخست برای خود آگاهی این است که ابتدا تمام عواملی که باعث استرس، نگرانی و اضطراب شما می‌شوند را بشناسید و ذهن خود را به روی آنها باز کنید؛ به این ترتیب شما و تیم کاری‌تان از قبل برای موقعیت‌های سخت و چالش برانگیز آماده خواهید شد.

در حقیقت خودتان می‌توانید منفی نگری یا مثبت اندیشی را انتخاب نمایید، فقط باید چشم‌هایتان را باز کنید و آن‌ را تشخیص بدهید.

تصور کنترل کامل تمام امور را فراموش کنید

بطور ذاتی همه تمایل دارند که اتفاقات پیرامون خود را کنترل کنند، ولی تلاشی سخت و دائمی به منظور تحت کنترل درآوردن تمام امور، بی فایده است و نتیجه‌ای به جز رنج و فرسودگی نخواهد داشت. زمانی که تلاش دارید اموری که تحت کنترل‌تان نیستند را تغییر دهید، هم خودتان را در موقعیتی دردناک قرار می‌دهید و هم به تیم آسیب می‌زنید. این کوشش بی فایده، به خشم، سرخوردگی و تصمیمات غیرمنطقی منتهی خواهد شد و چنانچه این روند ادامه یابد، مثل آتش سوزی در سراسر سازمان توسعه می‌یابد.

کلید پرورش مثبت اندیشی و ساخت یک تیم کارآمد، در پذیرفتن این جمله نهفته است که توهم کنترل تمام و کمال بر امور را کنار بگذارید. زمانی که تلاش برای کنترل تمام امور را متوقف کنید، فرصت‌های بی‌شماری را پیش روی کسب و کارتان خواهید گذاشت.

با درک این واقعیت، قادر خواهید بود که راه‌های جدید و مثبتی را برای مقابله با چالش‌ها پیدا کنید. تنها عاملی که می‌توانید آن را کنترل کنید، چشم انداز و نگرش خودتان است.

خشنودی حقیقی را پیدا کنید

تمام انسان‌ها قادرند در هر شرایطی، حتی در چالش‌های جدی، به دنبال خشنودی بگردند. اگر از زاویه درستی به اتفاقات بنگرید، در هر وضعیتی یک جنبه‌های مثبتی نیز خواهید دید. لذت، به واسطه‌ی رنج‌ها و سختی‌ها معنی پیدا می‌کند؛ زیرا همین شرایط است که به شما کمک می‌کند تا خودتان را بهتر بشناسید و قوی‌تر شوید.

خشنودی حقیقی را پیدا کنید

همواره از تیم خود بخواهید که نکات مثبت موقعیت‌های مختلفی که در آن قرار می‌گیرید را پیدا کنند. با کمی تمرین می‌توانید مثبت اندیشی را به یکی از ویژگی‌های تیم خود تبدیل کنید. ذهنیت مثبت چه در زندگی شخصی و چه زندگی حرفه‌ای، به راحتی به دست نمی‌آید. با این وجود الزامی است که دید واقع گرایانه‌ای داشته و از تمام نتایج احتمالی آگاه باشید.

شما می‌توانید انتخاب کنید که در رویارویی با چالش‌ها و سختی‌ها، امید و خوش بینی خود را حفظ کنید. مثبت اندیشی و شادی، مسری هستند و خیلی زود دنیای واقعی شما را در بر خواهد گرفت.

    نظرات